Dyno GSXR 600, R6 , zx6r... fejk?

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Det skulle jag tro att om rullarna inte är för tunga så kan man nog få upp bakhjulet i 300 km/h. Tänk på att du inte har något luftmotstånd eller flugor som bromsar upp dig.
 

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Ystad
Hoj
zx10r -05 (lime)
Inte omöjligt...

Min R6 -06 med akrapovic slipon gjorde ca 302 i bänk.. men men. I verkligheten gjorde den inte mer än 293..



http://www.youtube.com/watch?v=CbkK2E9PYFk

Hej!

Såg denna filmen på youtube och blev lite förvånad att Gsxr 600 gjorde 299 på mätaren, stämmer det verkligen eller är det något fel på själva dynomaskinen(?)

Själv så tror jag det är något som är fel...
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Min R6 -06 med akrapovic slipon gjorde ca 302 i bänk.. men men. I verkligheten gjorde den inte mer än 293..

:va Tycker 293 låter mycket, då jag tror att både kawa och suzuki tar yaman.
Men det beror väll på föraren också
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
i en bänk har man inte motstånd som motsvarar rullmotstånd och luftmotstånd.

det man gör för att mäta effekten är att man accelerera rullen, genom att mäta acceleration och man vet om rullens tröghetsmoment så räknar man ut vridmomentet.proportionellt mot tröghetmoment och acceleration. genom att man vet varvtalet så räknar man ut effekten. vilket är proportionellt mot varvtal och vridmoment. på så sätt får man effekten över rullen.

det enda som skiljer den effekt mot motorns effekt är friktionsförluster över drev, kedja osv osv.
utväxlingen har inte heller någon betydelse eg. då man ökar varvet med en fakot tre kommer vridmomentet sjunka med 1/3'del. och vise versa. dock ändras ju friktionsförsluterna lite.

en rullande landsväg motsvara således inte väg. enda likheten är att man accelerar hojen genom registret. att en 600 kan visa 299 p mätare har med att göra utväxlingen på fullt varv på 6.an är sdan att hojen skulle gå så fort, men i praktiken finns inte tillräckligt med effekt för att åka så fort..


edit: sedan är det väl så att det finns en liten felvisning över hastighetsmätaren oxå..
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Och inte att förglömma

Arerodynamiken på hojen (och till viss del föraren) spelar en jävla roll i ett sammanhang då man är ute efter att köra så fort som möjligt på det vridmomentet man har tillgängligt...

Testa själv att köra i 200, stick upp huvet och räta på ryggen, utan att ändra läget på rullen, så ska ni få se att det gör en hel del på hastighetsmätaren... och ju snabbare det går, desto mer gör det på hastigheten också...

Sen är det som ovan beskrivs... vissa hojar har "värre" glädjemätare än andra. Felmarginalen kan vara rättså frisk från cykel till annan.

Men vad gör det när allt kommer ikring... jag hade knappast köpt en cykel för att den är den "snabbaste 600 enligt bike", den som gör det är duktigt slut i huvudet, för det säger inte fis i rymden om hur snabbt man kan framföra cykeln i verkligheten...

Hur ball är ett toktrimmat jänkejärn på en kurvig väg? Nej, chassie, bromsar och stabilitet är fan så mycket viktigare när det kommer till kritan...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top