Dyno jet..vad är era EGNA erfarenher

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
andersbrink skrev:
Lixom, du MÅSTE bänka hojen även efter att du har installerat ett Dynojet kit för att få bränsleblandingen optimal.

Ska du INTE bänka, köp ett snäpp större originalmunstycken och höj trottelnålen ett eller två hack så får du samma förbättring i körbarhet som ett Dynojetkit. Skillnad i pris? 3 flak öl.

Hojarna är snålt ställda från fabrik av miljöskäl.

Att installera ett K&N luftfilter, well... har man en bränsleinsprutad hoj som man kan mappa om är det värt det. Däremot en förgasarhoj, ptja... om du tycker det är kul.

/brink - som inte köper stekt gröt på ICA utan lagar mat själv :hihi

Tanken är allt att "bänka" hojjen och vill höra era egna erfarenheter om dyno jet kit

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Min hoj har gått ca 3000mil med kn, dyno och helsystem. Den går betydligt bättre än de övriga bläjdar (inom samma årsmodeller) som jag testat som varit standard eller endast slipon.

Sen vet jag inte om det är något allmännt fenomen eller om det bara gäller i den här regioner men företag som äger bänkar är absolut de sämsta på att sälja sig. Griniga sura gubbar som hellre vill racka ner på andras hojar än göra pengar på dem. Serviceminded (iof ett utländskt ord) har de ingen aning om vad det är!

/Alabama - som i princip aldrig lagar mat utan låter folk som är betydligt bätte på det göra det åt mig...

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
Jag har Dynojet på min ninja och kan INTE rekommendera det!

Den är allmänt jobbig att köra i lugnt tempo och går faktiskt ganska dåligt på låga varv. Varvar man på den och kör inspirerat är det kanske bra men om det verkligen är så stor skillnad kan jag inte svara på eftersom jag inte kört den utan kittet. Att den sen drar ca 1 liter milen vid långkörning i lagom tempo när polarnas hojar tar 0,6-0,7 är inte heller roligt!

Jag har starka funderingar på att återställa min till orginal! Men det ska tilläggas att den inte är injusterad i bänk i min ägo än. Men frågan är om det kan få tillbaks lågvarvsegenskaperna verkligen?

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Jag tycker dynojetkit är askalas bra!

När jag meckade hojar så monterade jag väldigt många (minns inte exakt men säkert över 100st, på honda och yamaha). Jag testade blandat både original och dynojetkit, vissa gick bättre med originalnålar då lät jag dem sitta i (kunden fick bara dega för munstyckena såklart). Precis som vissa hojar gick bättre med original än kn. Var det en vettig pipa gick det i 99% av fallen att få ut mer effekt (1-10hk). Men på den tiden var bestyckning en konst, det fanns ingen airfuel att förlita sig på utan man bestyckade verkligen igenom förgasaren, ökade tills man tappade effekt, backade tills man hittade max effekt osv om och om igen. 3 repor, en justering, 3 repor, en justering.

Det fina med dynojetkit är som jag brukar säga är att man får en lagom uppsättning munstycken och ett par alternativa nålar att testa med. Nålar finns sällan på hyllan.

MEN dynojet är ingen magi, man kan uppnå EXAKT samma resultat med munstycken av andra fabrikat och nålar av andra fabrikat.

/Fredde

cossin

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
R1 -03
Dynojet kitten verkar kanon till förgasar blejdar (99 lr äldre).

Jag har K&N filter, slipon och dynojet kitt och det gjorde STOR skillnad. Största skillnaden blev svaret i motorn, så jag antar att låg och mellan reg blev mycket bättre, toppeffekt vet jag inte , säkert lite men inget att bry sig i.

Har tre polare med samma erfarenheter alla har cbr'r äldre än 00.
Ingen av oss har brytt sig i att bänka, bara följt dynojets rekommendationer.

Mitt betyg: Bästa 1500:- jag bränt på länge. :banana

moppekalle

Gick med
25 Jun 2004
Hoj
Trevligt att höra era erfarenheter och det varierar tydligen vilket jag inte ska lägga ngn åsikt,synpunkt om.Däremot har jag svårt att se varför man inte kan få en dynojettad hoj att gå bra igenom hela registret.Ni som har svåra problem undrar jag om den är rätt injusterad och har man bredbandare att mäta med när man kör sin repa så kan jag inte förstå varför det inte ska gå att få den bra injusterad.När vi mappar bilar så använder vi bredbandare och loggar körningen och kan gå in och se vart i kurvan man skall feta på alternativt magra.Nu är jag inte insatt i mc men maskinen är ju i grunden en fyrtaktare som i bil men har inte skruvat på mc-förgasare men som sagt,bör gå att få injusterad med rätt kunskap..

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
Chefen Alabama skrev:
Sen vet jag inte om det är något allmännt fenomen eller om det bara gäller i den här regioner men företag som äger bänkar är absolut de sämsta på att sälja sig. Griniga sura gubbar som hellre vill racka ner på andras hojar än göra pengar på dem. Serviceminded (iof ett utländskt ord) har de ingen aning om vad det är!

Finns det nån som har bänk här i stan där man kan få hojen injusterad?

moppekalle

Gick med
25 Jun 2004
Hoj
Kika in vet jag på oves motor och läs diagrammen när dom bänkat hojjar med dyno jet kit.Kan man läsa en kurva hur den funkar så kan man också se att effekten ökat på hela regstrte och även ngt jämnare än orginalbestyckning.Vad toppeffekten blir är väl inte det intressantaste utan hur hela registret ser ut och då ter sig mångas teorier om dyno jet falera väldigt snabbt om taskig gång,dåligt mellanregister med mera.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
I en insprutningsmotor kan man "se" hur fort man vrider på spjället och kompenserar bränsle efter det, Ett acc-tillskott. Den går lagomt magert och rent på låga varv och får tillräckligt mycket när man stampar på gasen.

En förgasare, CV i det här fallet, hinner inte anrika bränslet så fort som den borde och man kompromissar bort lågfartsegenskaperna för att få bra respons. En acc-pump skulle kunna rädda situationen..

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nybörjare skrev:
Tanken är allt att "bänka" hojjen och vill höra era egna erfarenheter om dyno jet kit

Jag monterade ett Dynojet kit i min sprillans nya Bandit 1200 1998. Jag körde 50 mil innan jag kastade eländet i tunnan. Då hade emulsionsrören redan hunnit blivit synligt slitna och jag fick inte till det trots 3 körningar vid olika tillfällen i Dynobänk. Huvudmunstycket var inga problem, men övergången från 1/8 till 1/4 gas, helt omöjlig att få till. Installerade t.o.m. en Lamda-sond för att försöka få till det. Körbarheten var inga problem, däremot bränsleförbrukningen. Ruggarns fet på 1/16 gas och för tok för klen på 1/8 gas vid runt 3000 varv. Det var på den tiden man inte visste bättre... och jag fick kontakt med grabbarna på Bandits-R-US mailinglistan som tipsade om att andra storlekar på originalprylarna funkade mycket bättre. Jag har hunnit bytt ett par munstycken (och några till) sen dess på "ett par" hojar.

Topplock från hojar som gått med Dynojet-kit ser för jävliga ut, totalt igenkoksade med brutala avlagringar bakom insugsventilerna. Mindre bra för prestandan.

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
Chefen Alabama skrev:
Finns iallafall 2 st vad jag vet.
De på Sörby urfjäll är väl de bästa/billigaste...

Vilka är det? Och vad kostar en bänkning?

andersbrink skrev:
Jag monterade ett Dynojet kit i min sprillans nya Bandit 1200 1998. Jag körde 50 mil innan jag kastade eländet i tunnan. Då hade emulsionsrören redan hunnit blivit synligt slitna och jag fick inte till det trots 3 körningar vid olika tillfällen i Dynobänk. Huvudmunstycket var inga problem, men övergången från 1/8 till 1/4 gas, helt omöjlig att få till. Installerade t.o.m. en Lamda-sond för att försöka få till det. Körbarheten var inga problem, däremot bränsleförbrukningen. Ruggarns fet på 1/16 gas och för tok för klen på 1/8 gas vid runt 3000 varv. Det var på den tiden man inte visste bättre... och jag fick kontakt med grabbarna på Bandits-R-US mailinglistan som tipsade om att andra storlekar på originalprylarna funkade mycket bättre. Jag har hunnit bytt ett par munstycken (och några till) sen dess på "ett par" hojar.

Topplock från hojar som gått med Dynojet-kit ser för jävliga ut, totalt igenkoksade med brutala avlagringar bakom insugsventilerna. Mindre bra för prestandan.

Är det nån idé att plocka bort det från en hoj som gått säkert 1500 mil med dynojet då eller?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
DB skrev:
Är det nån idé att plocka bort det från en hoj som gått säkert 1500 mil med dynojet då eller?

Inte direkt om du upplever att den går bra med DJ och inte drar kopiösa mängder soppa. "Laga aldrig något som inte är trasigt" :hihi

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Jag har bara gott att säga om det (tror jag).
Min hoj är en R1 -99.

Skulle ändå bänka hojen, eftersom det var monterat slip och KN-filter, och ville inte riskera att köra motorn för snålt.

Frågade då på firman som skulle bänka om ett Dynojet-kit var nödvändigt?
Fick till svar att dynojet var enklare att justera och de var tveksamma om orginal nålarna ens var justerbara (vilket de iofs var).
Jag köpte iaf argumentet med justerbarheten, för så kul är det inte att stå och slabba med fyra feggor fram och tillbaka.

Mange här i stan, som justerade hojen, fick hålla på ett bra tag men resultatet var smått fantastiskt, hojen gick bättre överallt, "flatspotten" runt 4000rpm var nästan borta, effektkurvan går i stort sett rakt upp till fullvarv och nu till det bästa, den drar runt 0.5l/milen vid "normal" körning (dvs, inget lustempo).

Effekten då? 141 hk på bakhjulet, vilket får anses som rätt ok :tummenupp

Är jag nöjd? Jaa!!

Sen kan jag tyvärr inte säga ett dugg om han hade kunnat uppnått samma resultat med orginalgrejorna, ska dock riva förgasarna bums och checka nålarna, de har gått ca 3000 mil nu och hojen har iaf inte börjat dra mer bensin än tidigare.

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
andersbrink skrev:
Inte direkt om du upplever att den går bra med DJ och inte drar kopiösa mängder soppa. "Laga aldrig något som inte är trasigt" :hihi

Visst går den bra, när man tokkör! Men kolla vad jag skrev tidigare:

Den är allmänt jobbig att köra i lugnt tempo och går faktiskt ganska dåligt på låga varv. Varvar man på den och kör inspirerat är det kanske bra men om det verkligen är så stor skillnad kan jag inte svara på eftersom jag inte kört den utan kittet. Att den sen drar ca 1 liter milen vid långkörning i lagom tempo när polarnas hojar tar 0,6-0,7 är inte heller roligt!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ozzian skrev:
Frågade då på firman som skulle bänka om ett Dynojet-kit var nödvändigt?
Fick till svar att dynojet var enklare att justera och de var tveksamma om orginal nålarna ens var justerbara (vilket de iofs var).

Lixom, fråga en dammsugarförsäljare om du behöver köpa en ny dammsugare? :gnissla

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
DB skrev:
Vilka är det? Och vad kostar en bänkning?

Gruvans mc el likn heter dom och ligger vid pilen på kartan. Har ingen aning om priser. Jag tror dom har öppet tis och tors till 20, åk dit och kolla...

Bifogat

• karta.jpg
    karta.jpg
    68 KB · Visningar: 60

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Hej!

Ska montera slipon på min R1-98 imorgon, Funderar också på ett KN-filter. Jag kommer antagligen att lämna in den för ombestyckning och bänkning. Är det ett "måste" att ombestycka eller funkar det ändå? Bänkning är ju det bästa vad jag har förstått. Kommer INTE att montera Dynojet efter vad jag läst.

MVH Martin

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
andersbrink skrev:
Lixom, fråga en dammsugarförsäljare om du behöver köpa en ny dammsugare? :gnissla

Nä men självklart känner man sej lite blåst (lite misstänksam är man iaf), firman har en bromsbänk som säljs av en firma som bygger på ett koncept att sälja satser som "höjer" effekten, givetvis ska de sälja dynojetkit också :)

Men jag ser det så här: Jag köpte konceptet och fick följdaktligen en hoj som går som jag hade förväntat mej.

Är kitet värt pengarna? Nä, som vanligt så är ju inte materialet i sej värt pengarna, praktisk skillnad kan jag som sagt inte uttala mej om.

Flosklerna som följer med paketet säger att:
De huvudmunstycken som följer med sägs ska ha bättre precision än orginal do.
Trottelfjädrarna som följer med har ju lite anorlunda spänst än orginal resten lär väl ligga i nålarnas utformning.

Så vad man betalar för är väl R&D, märket samt de svenska åf avans, för det är betydligt billigare i staterna, men fortfarande ganska mycket pengar.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...