Dyno on a budget

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tyvärr vill som flesta inte tro på hur lite HP dom har då är det alltid fel på bänken.

Matematiken ljuger aldrig det är en enkel formel som man räknar på att accelererar en roterande vikt.

Att höja Avgas ger mera rpm inget mera du bör jaga areor i portarna det ger fyllnadsgrad.

Har man inte portar i cylinder kan man göra som jag gjort i denna motorsåg cylindern. 178 Avgas durr o 125 spol dur.

Endast 2 spolportar blev 4 och 2 boostar totalt 6 sedan en 17mm pumpförgasare o sågen varvar 15000 med full last mot ca 10000 innan.

Höga situationer är av ondo o bör endast användas om man inte kan få till arenor på ett vettigt sätt.

Mvh

Bifogat

• IMG_1174_zpscad5a223.jpg
    IMG_1174_zpscad5a223.jpg
    60.5 KB · Visningar: 139

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Haha, jag det är väl så :)
Jävlar vilken portning! Imponerande!!
Max hk ligger i dag riktigt tidigt, racet som kommer är fort rakt fram så jag behöver en screamer!
Ska bara investera i några bra stift till dremmeln, tips? Sten eller metall? Vill ju ha nått som avverkar lite först.
Tyvärr vill som flesta inte tro på hur lite HP dom har då är det alltid fel på bänken.

Matematiken ljuger aldrig det är en enkel formel som man räknar på att accelererar en roterande vikt.

Mvh

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Vi har nog testat allt han gjort, och lite till :) Mest effekt hittills ger en bra pipa.
En liten 90-graders modul till dremmeln hade inte heller varit fel..
Här är en kille som testar allt du kan tänka dej på sådana påhängsmotorer.

http://www.dragonfly75.com/motorbike/index.html

Jula o biltema stift duger länge.

Drömmen eller julas med wire från motorn klarar mååånga sådana cylindrar du har.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag tror att du kan finna 1/2-1HP genom att slänga den äkliga Bing förgasaren och sedan fixa till ett betydligt vettigare insug.. En delorto 17-19mm är way bättre..

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Ja, insuget är kanske inte bra... Jag måste ha ett vinklat då ramen är i vägen annars.
Jag har ju vänt cylindern bak och fram pga att det är mycket lättare, med mina verktyg, att göra raka expansionskammare. Jag ska testa exakt samma konf med cylindern åt "rätt" håll med. Portarna är matchade för bakochfram varianten. Kompisen med fyllt vevhus och lite andra tricks fick ut 0,2 hk mer. Det är så lite gods i cylindern så det är svårt att öppna upp portarna,. man är ute i friska luften fort...
Jag tror att du kan finna 1/2-1HP genom att slänga den äkliga Bing förgasaren och sedan fixa till ett betydligt vettigare insug.. En delorto 17-19mm är way bättre..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det finns inget som säger att du inte kan ta en Annan cyl typ yamaha, zyndapp Sachs minarelli gokart cyllar motorsågscylle.

Allting går att anpassa med att flytta pinbultar o svarva av cylindrar höjd alternativt Chimsa i mellan cylfot o även mellan cyllar o topp, går kolven över cylkant svarvar man upp förbränning rummet högre i toppen absolut inga bekymmer.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Ju, reglementet! Vi tävlar ju med dessa. Original cylinder, vevparti/vev, block och kolv. Ingen överladdning. Fri bearbetning....och fritt bränsle.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Det funkar klockrent nu. Fläktbladen är nog för smala när det snurrar fort.
Klarar den inte att läsa av fläktbladen om du tar bort den där plåtbiten?

Man bör ha ett ganska stumt och ställbar fäste till givaren så att man kan placera den nära, då tycker jag det borde gå.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det funkar klockrent nu. Fläktbladen är nog för smala när det snurrar fort.

Jag är inte så säker på det där med att fläktbladen är för smala, jag tror det räcker. Och det går ju även svarva bort 1mm eller nåt så att du får en lite plattare yta att läsa av. Risken med de gjutna bladen är ju annars att det skiljer sig lite åt så att du bara läser av vissa blad.

Men och andra sidan gör ju din bänk sitt jobb som du önskar så det är väl kanske onödigt att "laga" nåt som inte är trasigt.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Hur fort tror ni det är säker att spinna elmotorn?
Stämplad med 900rpm, med kinasnurrar har vi fått upp den till 2500rpm. Då ligger vi på ungefär 65 km/h
Det rotorn känns hyfsat homogen och lindningarna sitter ju i chassiet...Allt är fortfarande i huset.
5000rpm?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Eftersom ni har endast original delar att röra er med så finns ett alternativ kvar.

Man svetsar på material där man behöver för att kunna förändra det man vill. Mycket vanligt i veteran dragracing.

Din elmotor har väll varvet 900 pga att den är lindad att ge dom HP den skall vid det varvtalet.

Stålaxeln genom den troligen gjutna o lindade statorn är nog inga bekymmer att varva uppåt det dubbla du har varit uppe i. Finns en formel som man räknar på dom utåtriktade krafterna på en rund trumma/skiva/spole beroende på material styrkan.

Min 250kg rulle med 70mm axel i gjuten varvar jag snudd 4000 i 200km utan bekymmer. Det är lagerbockarna som sätter gränsen för mej.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
ang max varv på elmotorn- kolla lager specen och kolla sen i skf's lilla bibel ang vad som är rekomendabelt.
kan du inte göra den drivna rullen större i diameter för att sänka varvet som motorn får iom utväxlingen?

//jj

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jo, större rulle ger mindre varv men då blir den så "enkel" att spinna upp så tiden för mätning blir kort. Jag ska försöka antingen hitta mer vikter och sätta på eller större elmotor. Jag är jävligt nöjd att det funkar överhuvudtaget :) Blir ett test på 5000 varv/minut snart..
ang max varv på elmotorn- kolla lager specen och kolla sen i skf's lilla bibel ang vad som är rekomendabelt.
kan du inte göra den drivna rullen större i diameter för att sänka varvet som motorn får iom utväxlingen?

//jj

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bra jobbat Bonnläpp!:tummenupp
Älskar också verkligen den förväntansfulla minen på herren som böjer sig in i höger bildkant 17s in i filmen. Måste finnas få barn som kan tävla med den blicken ens när jultomten kliver in genom dörren den 24 december...:rofl
MVH BG

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
En massa bänkningar har det blivit.
Ett helvete att analysera alla.
Olika cylindrar och avgassystem är testade.
Litet avgassystem ger mer hästar men mindre varv.
Stort avgassystem ger mer varv men mindre hästar.
Hur lång tid tar en mätning på en "riktig" bänk?
Tror min är i lättaste laget även för dessa låga siffror.

dyno.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Beror på hur stark motorn är.

Moped 10-15 sekunder
Trimmad moppe på 30 HP 8-9sek
Ninja på 120 HP 4-5sek
Yzf1000r 145HP 3-4sek

Men tiden påverkar inte kurvan den är linjär det är matematik.

Däremot som på en 2T som behöver bygga värme i pipan gillar motstånd så pipan blir varm..

Bygg på en broms.

Jag har en volvo s60r skiva o ok och trykluftstyrd broms så jag lägger broms på skivan o låter motorn jobba sig varm sedan bromsar jag.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Matten förstår jag. Men en 8 sekunders repa borde ge mer data än en 3 sekunders.
Jag är inte helt off iallafall :tummenupp

Beror på hur stark motorn är.

Moped 10-15 sekunder
Trimmad moppe på 30 HP 8-9sek
Ninja på 120 HP 4-5sek
Yzf1000r 145HP 3-4sek

Men tiden påverkar inte kurvan den är linjär det är matematik.

Däremot som på en 2T som behöver bygga värme i pipan gillar motstånd så pipan blir varm..

Bygg på en broms.

Jag har en volvo s60r skiva o ok och trykluftstyrd broms så jag lägger broms på skivan o låter motorn jobba sig varm sedan bromsar jag.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka