Dynojet för bättre mellanregister?

Matthe

En bra påg
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Lund
Hoj
Honda Lead 110 -09, sponsor R1:a i fighter utförande samt delägare i Team Golden Boy Racings vinnarmoppe!
Hej!

Har köpt ett slipon av high exit typ till Fazern, och undrar om hurvida man kan dynojetta hojen för ett bättre botten- och mellanregister. På en hoj som min är man ju intresserad av en allt för toppig effektkurva. Går detta??

Mvh Matthe
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Matthe skrev:
Hej!

Har köpt ett slipon av high exit typ till Fazern, och undrar om hurvida man kan dynojetta hojen för ett bättre botten- och mellanregister. På en hoj som min är man ju intresserad av en allt för toppig effektkurva. Går detta??

Mvh Matthe

Skruva ut blandskruvarna lite, gjorde susen på min (r6) när jag hängde på slipon! :tummenupp
 

Matthe

En bra påg
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Lund
Hoj
Honda Lead 110 -09, sponsor R1:a i fighter utförande samt delägare i Team Golden Boy Racings vinnarmoppe!
På en hoj som min är man ju intresserad av en allt för toppig effektkurva. Går detta??

Mvh Matthe [/B][/QUOTE]

Var lite baktoppad i går.......Missade en viktig detalj. Där ska ju givetvis stå "INTE intresserad av en allt för toppig effektkurva".

Mvh Matthe :öl + :zpy = :D
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
"Luftskruvarna" (är ställbara bränsle munstycken igentligen) bör vara utskruvade cirka 2 varv ± ¼ varv, lämna allt annat i förgasarna orginal. Med bibehållen exup får du 3 - 5 hk mellan 5 - 10k. Vill du ha mer vrid i botten får du byta till xjr1300, zrx1200, gsf1200...
 

Matthe

En bra påg
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Lund
Hoj
Honda Lead 110 -09, sponsor R1:a i fighter utförande samt delägare i Team Golden Boy Racings vinnarmoppe!
FZ1 skrev:
"Luftskruvarna" (är ställbara bränsle munstycken igentligen) bör vara utskruvade cirka 2 varv ± ¼ varv, lämna allt annat i förgasarna orginal. Med bibehållen exup får du 3 - 5 hk mellan 5 - 10k. Vill du ha mer vrid i botten får du byta till xjr1300, zrx1200, gsf1200...

Vad jag menade med mer vrid i botten, var egentligen bara att jag inte ville tappa den fina effetkt som finns just där efter montering av blåset. Det är ju inte så att jag inte vill ha toppeffekten, för h-vete den e grym, jag vill bara inte förlora det jag har i det användbara bite. Och alla de hojarna du nämnde? Huh.......... :skrämd
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Du kan vara lugn, så länge du behåller exup ändras ingenting under 5k oavsätt slipon eller orginal.
Det jag vill understryka är att Fazern är så bra inställd från fabrik så du tjänar ingenting på dynojet. "Ändra aldrig ett vinnade lag"
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
FZ1 skrev:
Du kan vara lugn, så länge du behåller exup ändras ingenting under 5k oavsätt slipon eller orginal.
Det jag vill understryka är att Fazern är så bra inställd från fabrik så du tjänar ingenting på dynojet. "Ändra aldrig ett vinnade lag"

Det kanske stämmer i fallet med Fazern, men inte med min RF.
Det blir en väldigt tydlig skillnad i botten mellan originalljudämparen och en bolt-on-dämpare (i detta fallet std Micron).
Dessutom har jag en tydlig svacka (med bolt-on på) som börjar vid 4k varv, och återhämtar sig runt 8k varv.

Vet någon vad som kan göras för att bli av med denna svacka ?
Skruva ut blandskruvar och lyfta nålar ? :confused:
Huvudmunstycket är nog inget problem, då den verkar andas OK på höga varv.

/ Magnus
 

Matthe

En bra påg
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Lund
Hoj
Honda Lead 110 -09, sponsor R1:a i fighter utförande samt delägare i Team Golden Boy Racings vinnarmoppe!
FZ1 skrev:
Du kan vara lugn, så länge du behåller exup ändras ingenting under 5k oavsätt slipon eller orginal.
Det jag vill understryka är att Fazern är så bra inställd från fabrik så du tjänar ingenting på dynojet. "Ändra aldrig ett vinnade lag"

Tack för bra svar!
Om jag förstår dig rätt så kan jag byta dämparen och ändå behålla exup ventilen? Hur blir det om man samtidigt byter luftfiltret? Då behöver jag byta munstycke kanske? Har du också en effektpuckel vid typ 7k varv?
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Effektpuckel är det väl inte, men den ökar effekten lite brantare mellan 7-10k. Den här motorn är annars typiskt japansk, dvs en jämn effektökning över hela registret utan några direkta pucklar eller dalar. En sådan här motor upplevs ofta som lite karaktärslös, man upplever aldrig det där riktiga draget.
När det gäller luftfilter skulle jag aldrig, upprepar aldrig, montera något som släpper igenom mer partiklar på en gatmaskin. Får man ut 3hk mer i toppeffekt är det ointressant i gämförelse med sandblästringen av motorn invändigt.
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Magnus_RF900 skrev:
Det kanske stämmer i fallet med Fazern, men inte med min RF.
Det blir en väldigt tydlig skillnad i botten mellan originalljudämparen och en bolt-on-dämpare (i detta fallet std Micron).
Dessutom har jag en tydlig svacka (med bolt-on på) som börjar vid 4k varv, och återhämtar sig runt 8k varv.

Vet någon vad som kan göras för att bli av med denna svacka ?
Skruva ut blandskruvar och lyfta nålar ? :confused:
Huvudmunstycket är nog inget problem, då den verkar andas OK på höga varv.

/ Magnus

Börja med att höja nålarna ett snäpp och mellanregistret blir säkert bättre då. Ställ sedan blandskruvarna lite snålt och provkör. Ställ sedan ut skruvarna ett kvarts varv i taget tills den nästan slutar ploppa och smälla vid gasavslag och motorbroms. Det är nog så nära du kan komma utan att lämna in den.
Har du fortfarande svackan i mellanregistret kan du ställa upp nålarna mer och börja om med blandskruvarna.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
BugEyes skrev:
Börja med att höja nålarna ett snäpp och mellanregistret blir säkert bättre då. Ställ sedan blandskruvarna lite snålt och provkör. Ställ sedan ut skruvarna ett kvarts varv i taget tills den nästan slutar ploppa och smälla vid gasavslag och motorbroms. Det är nog så nära du kan komma utan att lämna in den.
Har du fortfarande svackan i mellanregistret kan du ställa upp nålarna mer och börja om med blandskruvarna.

Det tipset verkar ungefär stämma mot vad jag fick höra av verkstaden idag.
De trodde att det berodde i huvudsak på att original luftfilter inte släpper igenom så mycket luft som ett öppnare bolt-on behöver (rekommenderas ett KN-filter).
Det blir väl en motsvarande förändring som att ställa blandskruvarna lite snålt, med att byta filtret vill säga.
Att höja nålen blir väl steg två, ifall det behövs.

Tack för svaret i alla fall!
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Stoppar du i ett KN filter så lär du få huvudbry
Problemet med KN filter är att dom släpper igenom
så mycket luft att många vacumfuggar kräver enormt
mycket bestyckningsjobb för att funka bra.

Rekommenderar nog att du behåller orginalfilter
(rent och fint?)
Hissa nålarna ett snäpp och gå upp nått snäpp
i huvudmunstycke när du ändå håller på och river
i fuggarna

Goooooooooooood luck
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Magnus_RF900 skrev:
Det tipset verkar ungefär stämma mot vad jag fick höra av verkstaden idag.
De trodde att det berodde i huvudsak på att original luftfilter inte släpper igenom så mycket luft som ett öppnare bolt-on behöver (rekommenderas ett KN-filter).
Det blir väl en motsvarande förändring som att ställa blandskruvarna lite snålt, med att byta filtret vill säga.
Att höja nålen blir väl steg två, ifall det behövs.

Tack för svaret i alla fall!

Verkstaden måste ha missförstått dig, annars är dom ute och cyklar.
Om du sätter dit ett öppnare luftfilter också utan att bestycka om så blir blandningen ännu magrare och hojen kommer att gå som en påse nötter.
Det som händer när du byter till ett friare avgassystem är att du får igenom mer luft och behöver mer soppa. Byter du filter också så blir det ännu mera så och du behöver bestycka om mer.
Gör som jag och xrperra föreslår så blir det bra.
Att höja nålarna bör vara steg 1, tror inte du kommer någonstans annars.
 
Last edited:

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
BugEyes skrev:
Verkstaden måste ha missförstått dig, annars är dom ute och cyklar.
Om du sätter dit ett öppnare luftfilter också utan att bestycka om så blir blandningen ännu magrare och hojen kommer att gå som en påse nötter.
Det som händer när du byter till ett friare avgassystem är att du får igenom mer luft och behöver mer soppa. Byter du filter också så blir det ännu mera så och du behöver bestycka om mer.
Gör som jag och xrperra föreslår så blir det bra.
Att höja nålarna bör vara steg 1, tror inte du kommer någonstans annars.

Det var iofs så jag själv hade i tankarna först, men verkstaden menade att det kan vara så att filtret inte hinner med att släppa genom tillräckligt luft när man drar i gasen.
Vakumet från motorn skulle då hinna lyfta trottlarna, och släppa fram mer bensin, medan det inte han komma fram motsvarande luftmängd.
Vi får väl se, det är ju i vilket fall som helst ganska enkla grejer att se över.
Tack för era tips iaf, det uppskattas :tummenupp
 

Matthe

En bra påg
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Lund
Hoj
Honda Lead 110 -09, sponsor R1:a i fighter utförande samt delägare i Team Golden Boy Racings vinnarmoppe!
Notering1

FZ1 skrev:
Effektpuckel är det väl inte, men den ökar effekten lite brantare mellan 7-10k. Den här motorn är annars typiskt japansk, dvs en jämn effektökning över hela registret utan några direkta pucklar eller dalar. En sådan här motor upplevs ofta som lite karaktärslös, man upplever aldrig det där riktiga draget.
När det gäller luftfilter skulle jag aldrig, upprepar aldrig, montera något som släpper igenom mer partiklar på en gatmaskin. Får man ut 3hk mer i toppeffekt är det ointressant i gämförelse med sandblästringen av motorn invändigt.

Missade väl att göra dig införstådd med att jag inte hade monterat blåset än. Men det gjorde jag i helgen, och efter en hel helgs körning kan jag konstatera att blåset gjorde ett litet underverk. Som du sa ökar effekten brantare från 7k, men nu börjar det redan vid ca 5k!!! Härligt! Precis vad jag ville. Och nej, det har inte med så mycket med ljudet att göra. Har provat registet på 6:ans växel även på en blåsig motorväg där man knappt hör avgasljudet....

Kanon med bra och snabba svar :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top