Trist när det inte funkar.
När du har isär förgasarna, kolla:
1- passa på att peta smutsen ur lågfartmunstyckena. Lys igenom och titta före och efter. Är garanterat beläggningar i dom.
2- Nålarna är ofta hårdförkromade för att inte bli slitna av skav mot nålmunstycket när den åker upp och ner igenom hålet.
Nålmunstycket däremot är ofta i mässing och blir slitet ovalt. Detta blir alltså samma sak som att ha för smal nål (fetare).
Slitaget börjar i sakta mak men efterhand när glappet blir större tillåts nålen hamra sönder nålmunstycket fortare och fortare. Detta sker ju eftersom man vid landsvägskörning ligger till 90% på låglast
När det går för fett lyfter inte trotteln lika lätt om det är membranförgasare. Inte hårdrock alltså!
Vissa skitnålar är bara gjorda i mässing och då går slitaget fortare.
3- Flottörnålarna och deras säten kan vara slitna. Ofta är det en gummitipp på nålen nuförtiden och då är problemet mindre. Smuts är ju lika stort problem oavsett nål.
4- Passa på att kolla bland/bränsleskruvarna så att dom inte är fastärgade.
Hoppas det löser sej!
Kom på en sak till, idag när det är lite etanol i så är det ju faktiskt lite av godo med slitna munstycken då motorn vill ha lite mer soppa.