Dynojet steg 2

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Hej!
Har sökt en del men hittar endast steg 1 till cbr:n. Skulle önska steg 2,
Jag har vance & Hines burk, k&n-filter i original luftburk men borttagen mellanvägg. Räcker det med steg 1? Är det någon som har en bra rekommenderad sida att beställa ifrån?
/Mange
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Köp en bredbandslambda, allt annat blir ju bara dåliga gissningar.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En hoj som gått några tusen mil brukar vara ganska sliten i förgasarna, så motorn går ganska fett redan… att klämma dit ännu mer soppa kanske inte är så lyckat.
Lägg hellre pengarna på ett renoveringskitt. Nya nålmunstycken och nålar, gör verkligen susen på en beg förgasarhoj.
när det är i sin ordning kan man köra en vända i bromsbänk och kolla om man kanske ska gå upp ett steg på något munstycke.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
En hoj som gått några tusen mil brukar vara ganska sliten i förgasarna, så motorn går ganska fett redan… att klämma dit ännu mer soppa kanske inte är så lyckat.
Lägg hellre pengarna på ett renoveringskitt. Nya nålmunstycken och nålar, gör verkligen susen på en beg förgasarhoj.
när det är i sin ordning kan man köra en vända i bromsbänk och kolla om man kanske ska gå upp ett steg på något munstycke.
Hejsan,, joo några mil har den gått. Den slog precis över till 77777 🙂. Har bara känslan av att den inte får tillräckligt. Men såklart kan det vara dåliga gissningar.
 

Bifogat

  • IMG_2387.jpeg
    IMG_2387.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 11

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Redan när de här hojarna var nya behöver man justera in varje exemplar. Det som medföljde dynojetkitet i form av nålar och munstycken var väldigt generella grejer.
Jag skulle råda dig att gå till en renommerad trimmare och låta vederbörande köra din hoj i bänk och sätta in det som passar just din motor. Sen vill jag höja ett varningens finger eftersom Dynojetkitet kan i vissa fall förstöra röret som nålen löper i eftersom själva nålen från dynojet har vassa kanter som filar sönder röret. Det finns bättre nålar från andra tillverkare plus att du kommer långt med att bara byta munstycken och höja eller sänka originalnålen. Steg 1 räcker gott till det du gjort, din motor är inte trimmad, du hr bara öppnat stalldörrarna. Steg 2 innebär att du måste börja fila i topplocket också, portning, planing, vassare kammar osv. Efter det kommer mer kubik...

Det finns bara två sätt att trimma en motor, mer kubik eller högre varvtal, allt annat är bara injustering av befintligt material... :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Redan när de här hojarna var nya behöver man justera in varje exemplar. Det som medföljde dynojetkitet i form av nålar och munstycken var väldigt generella grejer.
Jag skulle råda dig att gå till en renommerad trimmare och låta vederbörande köra din hoj i bänk och sätta in det som passar just din motor. Sen vill jag höja ett varningens finger eftersom Dynojetkitet kan i vissa fall förstöra röret som nålen löper i eftersom själva nålen från dynojet har vassa kanter som filar sönder röret. Det finns bättre nålar från andra tillverkare plus att du kommer långt med att bara byta munstycken och höja eller sänka originalnålen. Steg 1 räcker gott till det du gjort, din motor är inte trimmad, du hr bara öppnat stalldörrarna. Steg 2 innebär att du måste börja fila i topplocket också, portning, planing, vassare kammar osv. Efter det kommer mer kubik...

Det finns bara två sätt att trimma en motor, mer kubik eller högre varvtal, allt annat är bara injustering av befintligt material... :)
- För mig som grejat med just de där bitarna på alla mina tre ZX7:eek:rna jag ägt, är det +1 på det ovan av Niklas.
Nålen kan även i sig vara av diskutabel kvalitet sett till formen/spetsen och påverka hur djupt i nålsätet den kan löpa. Plocka ihop detaljerna specifikt för din hoj istället för att lita blint på färdiga kit, är mitt tips. En cylinderfotspackning mindre (om det är mer än en givetvis) och en insugsportning gör en hel del på många av 90-talarna. Kika på förgasarmembranen så att de är elastiska och inte klämda, är ett annat tips som kan ge märklig gång annars.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Redan när de här hojarna var nya behöver man justera in varje exemplar. Det som medföljde dynojetkitet i form av nålar och munstycken var väldigt generella grejer.
Jag skulle råda dig att gå till en renommerad trimmare och låta vederbörande köra din hoj i bänk och sätta in det som passar just din motor. Sen vill jag höja ett varningens finger eftersom Dynojetkitet kan i vissa fall förstöra röret som nålen löper i eftersom själva nålen från dynojet har vassa kanter som filar sönder röret. Det finns bättre nålar från andra tillverkare plus att du kommer långt med att bara byta munstycken och höja eller sänka originalnålen. Steg 1 räcker gott till det du gjort, din motor är inte trimmad, du hr bara öppnat stalldörrarna. Steg 2 innebär att du måste börja fila i topplocket också, portning, planing, vassare kammar osv. Efter det kommer mer kubik...

Det finns bara två sätt att trimma en motor, mer kubik eller högre varvtal, allt annat är bara injustering av befintligt material... :)
Hej och tack för information och svar. Mmm Blir kanske att riva ner förgasarna i höst/vinter. Just nu är det mest bara irriterande att den hämmas vid gaspådrag runt och mellan 5-8000/rpm. Förgasarrenovering finns det ju mängder av, men även här passar inte alla o-ringar osv.
tänkte lämna in på ventiljustering och kolla kamkedja/sträckare i vinter och kanske ska passa på att bänka då samtidigt. Ska se om det finns någon i närhet av Växjö.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Just nu är det mest bara irriterande att den hämmas vid gaspådrag runt och mellan 5-8000/rpm. .......
Vid de varvtalen har vaccumet lyft trotteln/arna i topp. DÅ är det alltså huvudmunstycket som ska ökas en storlek. Är nog ganska enkelt att byta på plats.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vid de varvtalen har vaccumet lyft trotteln/arna i topp. DÅ är det alltså huvudmunstycket som ska ökas en storlek. Är nog ganska enkelt att byta på plats.
- Munstycket, nål OCH O-ringen i nålsätet, skulle jag rekommendera TS.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Vid de varvtalen har vaccumet lyft trotteln/arna i topp. DÅ är det alltså huvudmunstycket som ska ökas en storlek. Är nog ganska enkelt att byta på plats.
Tog bort förgasarbryggan igår,, sitter 120-munstycken i alla. Ska jag gå upp till 140 och ha samma lågfartsmunstycken? Höja nål,, kollade lite (lossade ena locket och vilket satans pissjobb att få i fjäderjäkeln igen). Måste nålen höjas om man byter munstycke? Pilla med alla 4 jäkla fjädrar,, nja fasen, är för gammal för det, noll tålamod nu för tiden så får nog leja bort det arbetet.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
- Munstycket, nål OCH O-ringen i nålsätet, skulle jag rekommendera TS.
Tog bort trottel-locket på en av förgasarna igår.. fyyyy f-... vilket elände i att pilla med fjädern i det där. Måste nål höjas/bytas?
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Trist när det inte funkar.
När du har isär förgasarna, kolla:
1- passa på att peta smutsen ur lågfartmunstyckena. Lys igenom och titta före och efter. Är garanterat beläggningar i dom.
2- Nålarna är ofta hårdförkromade för att inte bli slitna av skav mot nålmunstycket när den åker upp och ner igenom hålet.
Nålmunstycket däremot är ofta i mässing och blir slitet ovalt. Detta blir alltså samma sak som att ha för smal nål (fetare).
Slitaget börjar i sakta mak men efterhand när glappet blir större tillåts nålen hamra sönder nålmunstycket fortare och fortare. Detta sker ju eftersom man vid landsvägskörning ligger till 90% på låglast
När det går för fett lyfter inte trotteln lika lätt om det är membranförgasare. Inte hårdrock alltså!
Vissa skitnålar är bara gjorda i mässing och då går slitaget fortare.
3- Flottörnålarna och deras säten kan vara slitna. Ofta är det en gummitipp på nålen nuförtiden och då är problemet mindre. Smuts är ju lika stort problem oavsett nål.
4- Passa på att kolla bland/bränsleskruvarna så att dom inte är fastärgade.
Hoppas det löser sej!
Kom på en sak till, idag när det är lite etanol i så är det ju faktiskt lite av godo med slitna munstycken då motorn vill ha lite mer soppa.😜
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Trist när det inte funkar.
När du har isär förgasarna, kolla:
1- passa på att peta smutsen ur lågfartmunstyckena. Lys igenom och titta före och efter. Är garanterat beläggningar i dom.
2- Nålarna är ofta hårdförkromade för att inte bli slitna av skav mot nålmunstycket när den åker upp och ner igenom hålet.
Nålmunstycket däremot är ofta i mässing och blir slitet ovalt. Detta blir alltså samma sak som att ha för smal nål (fetare).
Slitaget börjar i sakta mak men efterhand när glappet blir större tillåts nålen hamra sönder nålmunstycket fortare och fortare. Detta sker ju eftersom man vid landsvägskörning ligger till 90% på låglast
När det går för fett lyfter inte trotteln lika lätt om det är membranförgasare. Inte hårdrock alltså!
Vissa skitnålar är bara gjorda i mässing och då går slitaget fortare.
3- Flottörnålarna och deras säten kan vara slitna. Ofta är det en gummitipp på nålen nuförtiden och då är problemet mindre. Smuts är ju lika stort problem oavsett nål.
4- Passa på att kolla bland/bränsleskruvarna så att dom inte är fastärgade.
Hoppas det löser sej!
Kom på en sak till, idag när det är lite etanol i så är det ju faktiskt lite av godo med slitna munstycken då motorn vill ha lite mer soppa.😜
Tack för svar!
Så din tanke är egentligen att jag bara ska rensa ur munstyckena och ha de som sitter (lågfart 40 högfart 120) kvar i hojen och att det inte finns behov av att höja nålarna? Blandskruven är utskruvad 3 varv idag och var så när jag köpte den,, ska jag ta in dem ett halvvarv?
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Nej lågfartsrengörningen blir en bonuseffekt när du ändå har isär.
Högfarten lär ju ha varit ok för längesedan, nu har du ju bytt luftfilter dock.
Men att gå upp till 140 är ju en ganska stor procentuell skillnad.
Jag skulle GISSA/TRO att felet är ovalslitna nålmunstycken och att dom bör bytas.
Men det finns säkert kunnigare folk än mej här som kan fylla på med andra teorier!
 
Nyheter
Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

Top