Dynojet?

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Har då inte riktigt bestämt mig än, är ju ruskigt sugen på en -04, :kär men man förlorar ju en hel del på att köpa nytt, så jag funderar på att Dynojet:a min nuvarande och ha den ett år till... (Nästa år DÅ jävlar, :yoparty )

Har då lite frågor ang. detta:
Är det bara ute på Cyklecenter som har det i Uppsala?
(Erfarenheter JAG har fr. dom är ju"INGE VIDARE"!)
Vet någon något annat ställe?
Vad det kostar?
Om någon har gjort det på en R1-01 och känt någon skillnad?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad vill du uppnå ? Mer pulver ? Helsystem och en portning av toppen är bättre använda stålar än att köpa ett dyrt "kit" från Dynojet (som man ändå kan uppnå med originaldelar). Blueprint av motorn är nog inte helt fel det heller.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Men Kongo, jag ska försöka låta blir att låta elak nu, men vore det inte bättre om du lärde dig köra den där hojen med den effekt den har nu först? :va

Alltså att du köper en -04a har jag full förståelse för, det är inte för effekten utan för posé-faktorn :Bugar , likaså om du skulle göra nån estetisk förändring på din (om det nu finns nån kvar att göra?) Men varför du ska betala för att få nån hästkraft till som ändå inte syns har jag svårt att förstå när du knappt använder hälften av den där cykelns prestanda idag... :7peta

I sommar vill jag se långa Wheelies, stoppies, knäskrap och snabba varvtider!!! :banana
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Kongo skrev:
Har då inte riktigt bestämt mig än, är ju ruskigt sugen på en -04, :kär men man förlorar ju en hel del på att köpa nytt, så jag funderar på att Dynojet:a min nuvarande och ha den ett år till... (Nästa år DÅ jävlar, :yoparty )

Har då lite frågor ang. detta:
Är det bara ute på Cyklecenter som har det i Uppsala?
(Erfarenheter JAG har fr. dom är ju"INGE VIDARE"!)
Vet någon något annat ställe?
Vad det kostar?
Om någon har gjort det på en R1-01 och känt någon skillnad?

dinmc mellan sthlm o uppsala eller schneiders i sthlm.
har en kompis som brukar bänka sina på schneiders o e kanon nöjd.
en annan som ska bänka sin på dinmc på fredag, kan kolla vad han tyckte om dom efter det.

är ingen kung, men känns väl som ett helsystem istället för en slipon ger ju mer effekt o mindre vikt(borde kunna hitta ett fräscht beggat helsystem på annonsdelen här, om du nu bara inte MÅSTE ha nya prylar), hiflowfilter typ K/N(tvättbara så du borde kunna hitta ett beggat sånt åxå för typ halva priset) och en bänkning med byten av munstycken låter väl smartare än att tjacka nytt!

som sagt, dinmc ligger närmast, boka tid, kasta upp hojen på ett släp - sen är det löst!

///P
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Kreuger skrev:
Men Kongo, jag ska försöka låta blir att låta elak nu, Men varför du ska betala för att få nån hästkraft till som ändå inte syns har jag svårt att förstå när du knappt använder hälften av den där cykelns prestanda idag... :7peta

Hördu du du din lilla råtta!" inte använder hälften av..." Jag har nog fan dragit ur den vad den tål, och vad har wheelíes, stoppies osv. med dynojet att göra?
Kommer nog ska du se, att wheela och greja när JAG vill, inte för att poseringsköra inne i stan och tappa kontrollen innan jag vet vad jag gör, har ingen brådska utan tar det i min egen takt!

anledningen är att jag hört att det är BRA för motorn om man bytt t.ex Slip-on att optimera bränsle och luft för att motorn ska gå bättre och leva längre!

och jag tror INGEN skulle få bättre varvtider, bättre på att wheela och att göra stoppies på att BARA dynojetkitta sin hoj!

---->Kongo :fatta! <----Kreuger
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är det förknasare eller insprut på Rettan ? Vad gäller förgasare är *mycket* billigare att köpa originaldelar (munstycken, nålar m.m.) av exakt den kvalisort som bänkningen och blandningskurvan ger - än att köpa Dynojet. Dynojetnålar har också en tendens att vibrera sönder snabbare än originalen. Det är finjusteringen i bänk som är tricket, inte kittet som sådant.

Med insprut är det samma sak, fast där är det mappningen av elektroniken som motsvarar munstycksbyten m.m. Där finns det egentligen inga motsvarigheter annat än t.ex. Power Commander för snabbt ställbara kurvor.

Om du monterat på slip-on och inte har lambdasond i avgassystemet (som t.ex. Fireblade), så går hojen nu för magert och det är klart illa. Så där bör du ändå se till att finjustera bränsleblandningen. Men ska du ha ut redigt med mer pulver, är det fel ände att börja i.

Bänkning med blandningskurva = bra
Dynojetkit och andra dyra "produkter" = dåligt

:)
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
TomK skrev:
Om du monterat på slip-on och inte har lambdasond i avgassystemet (som t.ex. Fireblade), så går hojen nu för magert och det är klart illa. Så där bör du ändå se till att finjustera bränsleblandningen. Men ska du ha ut redigt med mer pulver, är det fel ände att börja i.

Bänkning med blandningskurva = bra
Dynojetkit och andra dyra "produkter" = dåligt

:)
Tackar, Var gör man bänkning med blandningskurva och rätt munstycken då?

Nalkis, Fräscht helsystem:tummenupp men jag är nöjd med mitt Sebring och om jag fixar helsystem, måsta jag ändå inte göra om blandningen då?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har justerat alla mina hojar hos Cycle Center, men då har jag stått för skruvandet själv och låtit Putte köra bänken (och komma med benägna tips om detaljer). Då har det räckt med en timmes jobb (bänkningen som jag betalat för - egna arbetet har tagit aningen längre).
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
TomK skrev:
Jag har justerat alla mina hojar hos Cycle Center, men då har jag stått för skruvandet själv och låtit Putte köra bänken (och komma med benägna tips om detaljer). Då har det räckt med en timmes jobb (bänkningen som jag betalat för - egna arbetet har tagit aningen längre).

He,he då sket det sig :lol ! Har vare sig den kunskap eller tid eller plats med för de delen att skruva själv, men Du har väl allt det där va' Tom? ;) så om jag är lite extra gosig med dig :kiss så kanske du kan hjälpa :hihi
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Kongo skrev:
Hördu du du din lilla råtta!" inte använder hälften av..." Jag har nog fan dragit ur den vad den tål, och vad har wheelíes, stoppies osv. med dynojet att göra?
Kommer nog ska du se, att wheela och greja när JAG vill, inte för att poseringsköra inne i stan och tappa kontrollen innan jag vet vad jag gör, har ingen brådska utan tar det i min egen takt!

anledningen är att jag hört att det är BRA för motorn om man bytt t.ex Slip-on att optimera bränsle och luft för att motorn ska gå bättre och leva längre!

och jag tror INGEN skulle få bättre varvtider, bättre på att wheela och att göra stoppies på att BARA dynojetkitta sin hoj!

---->Kongo :fatta! <----Kreuger

*skrattar* jojo, ta det i din takt du, och visst, att tappa kontrollen inne i stan när man håller på å stilar är inte ett dugg roligt på nåt sätt kan jag intyga. Bättre att stunta i Tierp och på Lunda.

Men om man byter ut "dynojetkitta" mot "trimma" eller nåt mer generellt i ditt sista påstående så vill jag nog hävda att det kan man visst det. Få bättre varvtider och wheela bättre alltså. Speciellt ett byte till helsystem som ger mer vrid och effekt i mellanregistret gör att hojen blir lättare att dra upp på bakhjulet och framförallt lättare att hålla kvar där då den tillåter att man släpper ner framhjulet längre ner och ändå har ork i motorn att få upp det igen innan det kommit ner till asfalten. Det kan nog flera intyga, fråga tex M:et, han har nyss bytt på sin och påstår att han redan första reporna på bakhjulet på E4 lyckades bättre nu än i höstas tack vare det bättre vridet.

Det är alltid viktigt att optimera bränsle, tändkurva för det avgassystem som sitter på så om du byter nåt är det bara att in och bänka igen och justera om du vill ha optimal effekt. Du har även rätt i att optimal bränsleblandning och tändkurva ger motorn längre livstid och är snällare. Fast nu tål motorerna så mycket att det inte är det som det kommer att hänga på när hojen rasar ändå.

Alltså, om du vill ha kvar den där cykeln men ha bättre förutsättningar på våra race så rekomenderas helsystem och bänkning där förgasarna bestyckas rätt och justeras in. Även om du inte rör en pryl på hojen så kan en bänkning med justering vara bra att göra.
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Kreuger skrev:
Alltså, om du vill ha kvar den där cykeln men ha bättre förutsättningar på våra race så rekomenderas helsystem och bänkning där förgasarna bestyckas rätt och justeras in. Även om du inte rör en pryl på hojen så kan en bänkning med justering vara bra att göra.

Så ska det låta, ville ju bara ha lite tips ju!
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Akrapovic helsystem är svaret på alla böner, så det så :D
Kan intyga som Kreuger tidigare nämde att hojen känns mycket starkare. Ändå har jag inte justerat in den än.
Den är betydligt lättare att få upp på 2:an. Och så låter den så härligt!!!
Tror jag är kär :kär

Btw, på måndag kommer det en Öhlin styrdämpare på posten, nu börjar hojen bli redo för terror :yoparty
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
M:et skrev:
Akrapovic helsystem är svaret på alla böner, så det så :D
hojen känns mycket starkare.
Btw, på måndag kommer det en Öhlin styrdämpare på posten, nu börjar hojen bli redo för terror :yoparty
Fan vad EVIL, Öhlins Rular ju :fakta
När det gäller acrasystemet, kan det vara "förstaturenpååretsyndromet" som visar sig, alltså, VARJE gång när man är ute de första gångerna på året så tycker man ju att hojen går utav h-vete...

Vad exakt blir det för skillnad på ett helsystem kontra ett phett slip-on?
Vad händer med effekten och varför?

"så många frågor , så några svar , plötsligt står man där ensam kvar, vem är du?, vem är jag?, hur många hästar kan man få ut i dag?"
//Modifierat fr.Galenskaparna i "hamlet"
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Kongo skrev:
Vad exakt blir det för skillnad på ett helsystem kontra ett phett slip-on?
Vad händer med effekten och varför?

Helsystemen är helt och hållet designade för att plocka ut så mycket effekt som möjligt, vilket inte originalsystemen är. De väger ju även lite mindre så det bli mer effekt och mindre fläsk att släpa på.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Behåll din pärla du. Bänka och justera. Fjädringen verkar ju redan vara i topp. Lägg lite slantar på värre bromsar när du ändå håller på. Får du din hoj justerad samt bättre bromsar så kommer du nog kunna vara nöjd några år till.

Roligare att ha en hoj som man gjort något på själv än att ha hämtat ut en sprillans nya som man max har bytt slipon på själv.

Det som Kreuger säger gäller nog både hojar och bilar. Man ska lära sig att kontrollera det man har fullt ut sen kan man börja pilla på grejer som spar hundradelar, sänker vikt, ökar hästkrafter osv.
 
Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Penguin skrev:
Helsystemen är helt och hållet designade för att plocka ut så mycket effekt som möjligt, vilket inte originalsystemen är. De väger ju även lite mindre så det bli mer effekt och mindre fläsk att släpa på.

Nog för att det ligger en del i det där med "första turen går hojen som fan" men jag har bytt mellan helsystem och original mitt i säsongen några gånger och då funkar iaf inte den förklaringen.

Det som skiljer i designen som ger bättre effekt är ofta att det är mer "rakt" draget, Inga extra böjar och krökar på det. Det är ofta lite grövre och själva knuten där de fyra krökarna går ihop ger bättre genomströmmning av avgaserna. Mindre motstånd och bättre flöde helt enkelt. På många hojar sitter det dessutom någon sorts avgasport eller ventil i originalröret som man tar bort när man byter till helsystem. Själva slutburken som man ju nästan alltid byter har väldigt lite med effekt att göra, är oftast knappt mätbara skillnader där. Nackdel med helsystemens "tätare" dragning efter motorn kan vara att det är bökigt att byta oljefilter på vissa modeller, kan behöva lossa avgassystemet för att komma åt det.

Av effektökningen man kan få ut är det dock inte toppeffekten runt 11000 rpm som jag tycker är intressantast utan att man får ett märkbart bättre vrid i mellanregistret från 5 till 9 tusen rpm. Speciellt vid bakhjulsåkning är det extra vridet väldigt välkommet.

(Sen är det väl bara att erkänna att ljudet oftast är grymt härligt :Bugar ....eller vad säger M:et?) :hihi
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kongo skrev:
He,he då sket det sig :lol ! Har vare sig den kunskap eller tid eller plats med för de delen att skruva själv, men Du har väl allt det där va' Tom? ;) så om jag är lite extra gosig med dig :kiss så kanske du kan hjälpa :hihi

Men det är bängligt med en radfyra - fyra gånger så många förgasare att pilla med och trångt att komma åt - usch!!! :)

Jag kan ju visa vid tillfälle hur man gör och vilka delar i förgasaren som man petar på i vilken ordning och hur blandningsdiagrammen läses av - så har du sedan tillräckligt på fötterna för att själv kunna skruva på plats vid bänken.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Visst finns en släng av "fanvafortdetgårpåvåren" men eftersom det var så mycket enklare att få upp hojen slangen så borde effekten ha en hel del med det att göra, annars har jag vilat mig i form :tungan
Men jag märker över huvud taget vid fullgasrepor att framändan har blivit märkbart lättare!
Skam vore annars, orginal brukar man kunna mäta upp drygt 125 RWHP på Blade 929. Med helsystem och PCIII brukar det ligga på dryga 140 RWHP.
Den ökningen märks!Sen bör den största effektökningen ligga i mellanregistret!
Jag har iofs inte justerat in än så det kanske saknas någon häst men har å andra sidan modifierat luftburken och bytt till KN filter.

Helsystemet är designat för att få så fördelaktigt flöde som möjlig, skit i lättåtkomlighet, bullerkrav, avgasvärden och liknande.
Just bullerkravet ställer till mycket vid design av luftintag och utblås, där finns det mycket att tjäna om man inte är så nogaräknad med lagen :rolleyes:
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top