Dynojetkit

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Nr:18 skrev:
Originalmunstycken kostar en bråkdel, har du tur kan tom verkstaden ta dina gamla i inbyte så kostar delarna gratis :tummenupp

Det varierar ju oxå från märke till märke.
Ducati har ju samma saker som ett dynojetkit +kn-filter har.
Min verkstad tyckte att jag lika gärna kunde köpa dynojet eftersom det var lättare att få bra effekt med det utan att bänka, än med ducatis grejer.
Dessutom kostade dynojet-delarna lika mycket som ducatidelarna.

Han sa att bänkning är att rekomendera, men att skillnaden skulle bli marginell eftersom jag inte har helsystem. Litar på verkstaden.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Firefighter skrev:
Axxar den bättre rakt fram om man går en förarkurs :confused: :confused:

Bara undrar
Nej, det tror jag inte. Men du kan kapa tiden från punkt A till B. Vet ingen normal gatåkare som bara åker rakt fram :)

I dragracing där accet rakt fram är viktigt så spelar det ingen roll om man så har två tusen hästkrafter om man hela tiden spinner bort sig i starten eller inte kan hålla framhjulet nere.. ;)

|
|
V
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
yonsson skrev:
Som sagt. Det beror ju på hur hojen e inställd orginal.
På min hoj gjorde det stor skillnad i alla fall. Den e tydligen snålt inställd orginal. En R1:a e väl knappast snålt inställd från början.
Nu fattar jag inget av det du skriver. Håller du med eller ej? Har ganska stor erfarenhet av bänkning, och den erfarenheten säger mej att Dynojet är inte värt pengarna. Kostar nästan lika mycket som en bänkning med injustering och du får inte mer effekt än bänkningen ger.
Min verkstad tyckte att jag lika gärna kunde köpa dynojet eftersom det var lättare att få bra effekt med det utan att bänka, än med ducatis grejer.
Tycker nog att du ska ifrågasätta verkstaden lite. Varför skulle det vara enklare att få fram effekt med dynojet? Kanske beror på att dom tjänar mer pengar på att du slantar upp för ett dynojetkit än att dom skulle bänka hojen?

Han sa att bänkning är att rekomendera, men att skillnaden skulle bli marginell eftersom jag inte har helsystem. Litar på verkstaden.
Menar du att Dynojetkitet trollade fram effekt bara genom att montera det utan bänkning eller modifiering av avgassidan? Imponerande! Jag kan ta gift på att du inte fått en extra häst pga dynojetkitet! Däremot är det troligt att du upplever registret som annorlunda pga att nålarna bytats ut. Nålarnas form förändrar effektkurvan. Om man inte modifierar avgassidan kan man fråga sej varför man ger sej på att bestycka om öht.
 

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Björbo
Hoj
R1
Nr:18 skrev:
Nu fattar jag inget av det du skriver. Håller du med eller ej? Har ganska stor erfarenhet av bänkning, och den erfarenheten säger mej att Dynojet är inte värt pengarna. Kostar nästan lika mycket som en bänkning med injustering och du får inte mer effekt än bänkningen ger.

Tycker nog att du ska ifrågasätta verkstaden lite. Varför skulle det vara enklare att få fram effekt med dynojet? Kanske beror på att dom tjänar mer pengar på att du slantar upp för ett dynojetkit än att dom skulle bänka hojen?


Menar du att Dynojetkitet trollade fram effekt bara genom att montera det utan bänkning eller modifiering av avgassidan? Imponerande! Jag kan ta gift på att du inte fått en extra häst pga dynojetkitet! Däremot är det troligt att du upplever registret som annorlunda pga att nålarna bytats ut. Nålarnas form förändrar effektkurvan. Om man inte modifierar avgassidan kan man fråga sej varför man ger sej på att bestycka om öht.


Nr:18

Du verkar att vara väldigt insatt i det här ämnet....

Hur tycker du att jag ska göra... Har ju redan köpt ett dynojet.
har ett slipon oxå ( tyvärr inget helsystem)

Vill i alla fall ha lite mer effekt eller om inte annat ett bättre register
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Firefighter skrev:
Nr:18

Du verkar att vara väldigt insatt i det här ämnet....

Hur tycker du att jag ska göra... Har ju redan köpt ett dynojet.
har ett slipon oxå ( tyvärr inget helsystem)
Har du redan köpt grejorna kan du ju montera dom, men lägg en slant på bänkning oxå. Det är inte så dyrt som man kan tro. räkna med 2-2,5k. Den stora effektvinsten får man dock om man bytar till helsystem. Har sett R1:eek:r med 135 från början som efter helsystem,bänkning och justering ger 150 på hjulet.
 

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Björbo
Hoj
R1
Nr:18 skrev:
Har du redan köpt grejorna kan du ju montera dom, men lägg en slant på bänkning oxå. Det är inte så dyrt som man kan tro. räkna med 2-2,5k. Den stora effektvinsten får man dock om man bytar till helsystem. Har sett R1:eek:r med 135 från början som efter helsystem,bänkning och justering ger 150 på hjulet.

men den där exup ventilen då vad gör den för nytta om man plockar ut mera kusar utan den..............

Men ska göra som du säger.. prova och få tag i ett begagnat helsystem och dit med dynojet sen så blir det bänkning
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Firefighter skrev:
men den där exup ventilen då vad gör den för nytta om man plockar ut mera kusar utan den..............

Men ska göra som du säger.. prova och få tag i ett begagnat helsystem och dit med dynojet sen så blir det bänkning
Exup-ventilen är för att få bättre mellanregister.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Nr:18

NR:18
Nu har jag redan på Akra helsystem,KN filter,modifierad luftburk samt ett dynojet kit,bänkat fick jag ut 11 hästar extra på bakhjulet.
Min fråga är,finns där möjlighet o vinna nån mer häst på att istället för dynojetkit experimentera med olika munstycken o givetviss bänkkörning? eller det ger marginell skillnad?,nu slösa jag ju de slantarna på dynojet i onödan tyvärr men lätt o vara efterklok.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
R1 racer skrev:
NR:18
Nu har jag redan på Akra helsystem,KN filter,modifierad luftburk samt ett dynojet kit,bänkat fick jag ut 11 hästar extra på bakhjulet.
Min fråga är,finns där möjlighet o vinna nån mer häst på att istället för dynojetkit experimentera med olika munstycken o givetviss bänkkörning? eller det ger marginell skillnad?,nu slösa jag ju de slantarna på dynojet i onödan tyvärr men lätt o vara efterklok.
Tror inte du hittar mer effekt med ännu en bänkkörning. Är den rätt gjord så har du den effekt du kan vänta dej. 11hk är inte så lite skillnad på en modern hoj. Man måste fråga sej vad man vill med sin trimning: själv nöjde jag mej med 136 hk på hjulet i gixxern, fast vi fick ut 138 med en annan mappning. Detta pga att kurvan var jämnare med 136 hk än med 138. Vet flera andra som oxå gått ner lite på topp för att få användbar effekt istället. Det spelar ingen roll med 1-2 extraponnys om registret är fel. Dom 11 hk du hittade med alla dom moddarna kan till största delen tillskrivas helsystemet. Hade du gjort alla moddarna utom helsystemet hade du fått max ett par extrahästar, alltså inom felmarginalen för bänken! Det är tom ganska troligt att du fått mindre effekt utan att modifiera avgassidan. Ska du trimma mera är det portning och kkomphöjning som står på tur, men det är ganska dyra hästar du hittar då. Tror att Anders Brink är mer kunnig på det området dock.
 

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Var köper man dessa billiga standardmunstycken till en ZX9:a så man kan labba lite?

Är det bara huvudmunstycken som behöver ändras? I Haynes står det t ex att om cykeln kommer gå på högre höjd ska man byta från 155 till 152 i main jet och från 38 till 32 i pilot jet.

Förklara gärna skillnaden mellan main och pilot jets.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Agamemnon skrev:
Var köper man dessa billiga standardmunstycken till en ZX9:a så man kan labba lite?

Är det bara huvudmunstycken som behöver ändras? I Haynes står det t ex att om cykeln kommer gå på högre höjd ska man byta från 155 till 152 i main jet och från 38 till 32 i pilot jet.

Förklara gärna skillnaden mellan main och pilot jets.
Main Jet styr höga registret, pilot jet styr lägre ner.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Vill hålla med om att munstycken är munstycken, vare sig de kommer från Mikuni orginal eller Dynojet, men en sak som faktiskt inkluderas i dynojetkit som man normalt sett inte har tillgång till någon annanstans ifrån är olika fjädrar för CV-trotteln.

Kan spela roll.

Sedan finns det ett antal andra mer eller mindre intressanta förslag på mysko lösningar, jag vill minnas några skumma munstycken man kunde köpa till RD350/250 som var perforerade rör man hade i mitten av knasaren (?).

/J
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
När jag körde en Fireblade i bänk exprimenterade vi med olika fjädrar och det blev ingen skillnad mot orginalfjädrarna. Kan ju finnas modeller som är känsligare än Hondan på fjädrarna men i mitt fall gjorde det ingen skillnad.

Jag har även provat liknande kit av fabrikatet Factory. I detta kit ingick även separata luftfilter som man satte inne i den gemensamma luftburken. Det fungerade lika dåligt som Dynojets kit och det slutade med att jag satte i orginalnålarna och orginalfiltret samt gick upp en storlek i huvudmunstycke. Då gick den som bäst och fick jämnast kurva.

Jag pratade faktiskt med en fd anställd på Dynojet i USA för några år sedan. Han sa att Dynojet-kiten var populärast i USA där hojarna pga miljökraven kunde ha andra specifikationer på förgasarna. En del hojar hade något som var igenpluggat i förgasaren på USA-modellen. En annan faktor var att gemene man inte kunde köra sin hoj i bänk för några år sedan då verkstäderna inte var lika utrustade som de är idag. Ett färdigt utprovat "kit" kunde då vara lösningen om man hade monterat ex ett slipon men det blev kanske inte helt optimalt.

Idag vet vi bättre och har tillgång till bromsbänkar lite här och där....
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Om man köper ett Dynojet-kit får man ett antal munstycken, nålar och i vissa fall fjädrar, 1500:- kanske kan verka dyrt.
Det man egentligen betalar för när man köper ett Dynojet-kit är utvecklingskostnad, någon stackare har laborerat med
olika munstycken för att få en R1:a att gå så bra som möjligt. Förmodligen har utvecklingen även involverat flera exemplar.

En bänkkörning kostar 2000-3000:-, plus munstycken(som iofs inte kostar många kronor).

Ett Dynojet-kit får visserligen inte DIN hoj att gå optimalt, men förmodligen ganska nära. En bänkning är självklart det bästa,
men det kostar också lite mer.

Jag har försökt mig på att prova ut en hoj enbart genom att köra den, efter att ha rivit förgasaren sjuttioelva gånger uppskattar
man ett Dynojet-Kit, då finns det enbart blandskruvarna kvar att justera.

/A (som har haft fel förr :rolleyes: )
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Rundningsmärke skrev:
Om man köper ett Dynojet-kit får man ett antal munstycken, nålar och i vissa fall fjädrar, 1500:- kanske kan verka dyrt.
Det man egentligen betalar för när man köper ett Dynojet-kit är utvecklingskostnad, någon stackare har laborerat med
olika munstycken för att få en R1:a att gå så bra som möjligt. Förmodligen har utvecklingen även involverat flera exemplar.

En bänkkörning kostar 2000-3000:-, plus munstycken(som iofs inte kostar många kronor).

Ett Dynojet-kit får visserligen inte DIN hoj att gå optimalt, men förmodligen ganska nära. En bänkning är självklart det bästa,
men det kostar också lite mer.

Jag har försökt mig på att prova ut en hoj enbart genom att köra den, efter att ha rivit förgasaren sjuttioelva gånger uppskattar
man ett Dynojet-Kit, då finns det enbart blandskruvarna kvar att justera.

/A (som har haft fel förr :rolleyes: )
Då borde det ju räcka med att en person med en R1:a kör sin i bänk och sedan sätter alla andra i de munstycken som hans hoj gick bäst med... njaa.. det finns så många olika avgassystem på marknaden + att alla hojar är individuella, det kommer man inte ifrån. Det kan skilja ganska mycket på bestyckning beroende på var hojen används (höjd över havet). Det får ofta skoteråkare erfara när skotern går som ett lass skit på fjällsemestern men bra på hemorten.

Jag vill absolut inte idiotförklara de som monterar Dynojet på sin hoj, jag vill bara inte att andra ska slänga bort tusentals kronor i onödan på en dålig produkt som jag själv gjort en gång i tiden. Vetskapen om att motorn går bättre känns bra mycket roligare än att bara tro att den gör det. :)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Blåst då kanske!

Rundningsmärke skrev:
Om man köper ett Dynojet-kit får man ett antal munstycken, nålar och i vissa fall fjädrar, 1500:- kanske kan verka dyrt.
Det man egentligen betalar för när man köper ett Dynojet-kit är utvecklingskostnad, någon stackare har laborerat med
olika munstycken för att få en R1:a att gå så bra som möjligt. Förmodligen har utvecklingen även involverat flera exemplar.

En bänkkörning kostar 2000-3000:-, plus munstycken(som iofs inte kostar många kronor).

Ett Dynojet-kit får visserligen inte DIN hoj att gå optimalt, men förmodligen ganska nära. En bänkning är självklart det bästa,
men det kostar också lite mer.

Jag har försökt mig på att prova ut en hoj enbart genom att köra den, efter att ha rivit förgasaren sjuttioelva gånger uppskattar
man ett Dynojet-Kit, då finns det enbart blandskruvarna kvar att justera.

/A (som har haft fel förr :rolleyes: )

Då kan man säga att jag nog blivit lite eller något blåst när de monterade på ett dynojetkit i samband med helsystem byte o KN filter.Inte fick jag med mig en massa munstycken i dynojet kit lådan när jag fick den.Där låg orginal munstyckena,nålar o fjädrar.
Säger du att där ska vara fler munstycken än de de har monterat på till just
vid denna uppgradering av hojen?.
Aja nu kan man väl såfall inte göra så mycket efteråt då det var förra sommarn jag fick gjort arbetet på hojen.Lite svårt o gå till butiken o kräva att där saknas fler munstycke om det nu ska vara så.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top