dyr el billig utrustning!? x3mseller sharkspeed

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
hej! jag är ganska ny ang mc, har köpt en hoj för att övningsköra på.
har även införskaffat mej lite mc kläder och är nu inne på skydd.
tänkte höra skillnaden på dyrare och billigare skydd.
om båda är ce-godkännda vad kan då skillnaden va om dom ser likadana ut, tex ryggskydd som ser ut att täcka lika mkt och är av mod. hård?
håller dom för lika mkt påfrestningar?
har letat runt lite och inte hittat svar på denna fråga där skriver jag den själv.
tänkte då ha grejorna till övningskörning för att sen ev. rikta in mej på vad jag vill ha sen och köpa utrustning efter det.
funderar på att best. handskar och ryggskydd från x3mseller (föredetta sharkspeed el tvärtom?)
har sett mkt dålig samt bra kritik om dom, har både mailat och ringt deras kundtjänst.
inge svar på mail men på tel på deras öppet tider.

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Anv deras ryggskyd och ett par av deras handskar, helt okej, men om dom är bra vet man inte förens man dråsat i backen :va.
Däremot hade deras skinställ och stövlar så dålig kvalitet, och passform så det var skrattretande, riktigt junk om du frågar mig :huvet.

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
ok.. hade ju inte tänkt att köra bakhjul i 250.. tänkte som övningsprylar, då jag ev kommer träna lite lågfartsträning i ett större garage nu under vintern, samt om man kommer ut lite på vägarna till våren..
man vill ju inte lägga för mkt stålar på övnings prylarna men man vill ju inte tumma på säkerheten heller.. :va

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
ok.. hade ju inte tänkt att köra bakhjul i 250.. tänkte som övningsprylar, då jag ev kommer träna lite lågfartsträning i ett större garage nu under vintern, samt om man kommer ut lite på vägarna till våren..
man vill ju inte lägga för mkt stålar på övnings prylarna men man vill ju inte tumma på säkerheten heller.. :va

Köp riktiga saker direkt anser jag. Vad då övningsprylar? Ska du öva på att glida runt på asfalten?

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
köp bra grejer från start som du kan ha ett tag. klart du ska ha bra saker även när du övar, eller ska hojen stå uppallad?;)

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
R1-99
Ja du. Denna tråden kan bli hur lång som helst. Åk till en affär och kolla och kläm och känn och jämför. Har du ingen av dessa du tänkt beställa ifrån nära dig så strunta i att beställa när du inte vet vad det är för kval. på grejorna. Har de rea på någon affär nära dig?? Kolla beg. när du vet vilka märken du ska ha kanske??
Det är ju bara du som kan avgöra. Det är ju dig det ska skydda.

Säger inte om jag köpt från dessa eller inte.

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
he he ja ryggplattan blir nog att åka till en mc butik och jämföra lite, dock blir det nog ett par handskar därifrån, då dom har "bra"priser nu, om jag inte hittar några till "vinterpriser" i butiken.
blir nya sen när jag vet vad jag vill ha, typ färger och märke å så.
tackar för era tankar.. :tummenupp

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
he he ja ryggplattan blir nog att åka till en mc butik och jämföra lite, dock blir det nog ett par handskar därifrån, då dom har "bra"priser nu, om jag inte hittar några till "vinterpriser" i butiken.
blir nya sen när jag vet vad jag vill ha, typ färger och märke å så.
tackar för era tankar.. :tummenupp
Tips på "billigt&bra"-hanskar: Biltemas Sporthandske. Fick riktigt skapligt betyg i MC-Folkets handsktest.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Kan bara svara för deras så kallade sportstövlar.
Köpte ett par efter jag krascha sönder mina dyra jävligt sköna och bra Alpinestardojor och var i snabbt behov av nya men led av tomrum i plånboken.

Jag köpte deras vassa sportstövlar där och kan ju säga att dom är förjävla skitdåliga. Kass kvalitet sjukt obekväma i jämfört med mina gamla och i en krasch kan jag aldrig i livet tänka mig att dom håller någon hög kvalitet.
Skyddet vid fotknölen är någon jäkla plastbit mina gamla satt det insytt. Dom lär ju flyga av rätt lätt om dom börjar få stryk.
Hela dojorna känns jävligt plastiga dock är dom väll bättre skydd än mina vanliga skateskor jag brukar köra i men rekommenderar starkt du lägger någon extra krona på dyrare skor. Du kommer inte ångra det

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Jag instämmer med Guldis och Orcid - köp bra utrustning redan från början.

Särskilt hjälmen är värd att lägga ut lite extra på eftersom de dyrare går att använda flera år längre än de billigare innan det är dags att byta + att de är bekvämare och skyddar bättre. Köp aldrig en begagnad hjälm då det kan finnas sprickor i den som inte syns och som gör att hjälmen skyddar en bråkdel så bra som tänkt vid en krasch.

Biltemas handskar och skor har jag hört mycket dåligt om, deras hjälmar ska dock vara prisvärda om du inte tänker följa mitt råd om att satsa på en riktigt bra hjälm. De har även regnställ och lite skydd som kan vara värda att snegla på.

Skinnställ kan du måttbeställa om du har råd, annars rekommenderar jag fc-moto.de, blocket eller utnyttja reorna i mc-butiker nu när säsongen börjar ta slut.

Den enda skadan jag fått från att köra MC är en klämd tå, så kompromissa inte onödigt mycket vad gäller skor. Jag hade hyfsat rejäla touring dainese-kängor när det hände och jag vill inte tänka på vad som hade hänt om jag kört med exempelvis gympadojor. Det hade snarare varit fråga om krossad tå i sånt fall tror jag. Med ett par sportkängor hade jag antagligen inte känt något alls.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har skrivit det förut, men här kommer det en gång till:
Har köpt både kläder, skor och skyddsjacka av dom. Extremt dålig kvalite. Sulan lossnade från stövlarna och blev reklamationsärende. Även på ersättningsstövlarna av annan modell lossnade sulan. Skyddsjackan gick upp i sömmarna efter ett par användningar. Också reklamationsärende. Taskig kvalite på både allvädersbyxa och jacka, där sömmar gick upp och foder gick sönder illa kvickt.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...