Dyra mc-firmor?

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Umeå-avdelningen hade nåt event idag så jag var dit och kikade. Det som de promotade hårdast var HD-kläder (inte skyddskläder)...
Och de var inte villiga att pruta på den hoj jag var intresserad av. Hmpf. :mad:

(fast å andra sidan var det väl den billigaste hoj de hade i butiken som inte var en 125:a...)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men vad tror ni... Priserna i annonsen är satta för att ta höjd för att kunna ge "bra" inbytespriser. Vad de säljs för i verkligheten har absolut inget med annonspriserna att göra.

Jag köpte en nästan ny snöskoter ifjol - annonspriset var 109.900, sedan nedsatt till 99.900. Jag lade ett bud på 75.000 och fick den för 78.000.

På samma sätt är det med hojar om man handlar vid rätt tillfälle. Och Northbike hade förstås inte sålt en enda hoj om de inte sålt dem till vad folk är beredda att betala.

Det verkar så. Nu är Hondan nersatt med 99,99 %. Två dagar efter annonsen kom in.
Man kan pruta i Norrland ! Förklarar allt !

NorthbikeHonda160319.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Oavsett gnället från kollektivare, socialbidragstagare, icke-bemedlade och andra forumtroll - de måste göra något rätt för de är en av mycket få svenska handlare som visar gröna siffror och dessutom rejält gröna siffror. Att de som inte handlat hos dem blir upprörda över annonspriserna medans de som handlat hos dem är mycket nöjda är ganska talande för hela situationen.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Oavsett gnället från kollektivare, socialbidragstagare, icke-bemedlade och andra forumtroll - de måste göra något rätt för de är en av mycket få svenska handlare som visar gröna siffror och dessutom rejält gröna siffror. Att de som inte handlat hos dem blir upprörda över annonspriserna medans de som handlat hos dem är mycket nöjda är ganska talande för hela situationen.

Om det bara finns en kiosk ute i öknen så blir man tvungen att köpa läsken hos dom.
Kioskgubben kan nästan ta vilket pris han vill.
En Coca Cola smakar precis likadant hos en Okq8 mack som det gör hos Grand Hotel, samma skit fast det skiljer många kronor i pris. Fast som du själv säger, hur kommer det sig att dom har så höga gröna siffror?

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Jag vill hoppa in och försvara Northbike lite, har ni som skriver kritik ens haft något med bolaget att göra?

Jag har nyss köpt en hoj av dom som blir levererad om 2 veckor. Jag var inte beredd att betala annonspriset, jag framförde hur jag resonerade om priset kring det till säljaren och efter lite diskussion var vi båda överens. Dessutom skickar de MCn 80 mil på transport.

Jag är verkligen nöjd med Northbike och de handlare jag haft kontakt med kring Sthlm har inte alls samma kundservice, service eller utbud

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om det bara finns en kiosk ute i öknen så blir man tvungen att köpa läsken hos dom.
Kioskgubben kan nästan ta vilket pris han vill.
En Coca Cola smakar precis likadant hos en Okq8 mack som det gör hos Grand Hotel, samma skit fast det skiljer många kronor i pris. Fast som du själv säger, hur kommer det sig att dom har så höga gröna siffror?

Skiljer det något i pris då?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Jag vill hoppa in och försvara Northbike lite, har ni som skriver kritik ens haft något med bolaget att göra?

Jag har nyss köpt en hoj av dom som blir levererad om 2 veckor. Jag var inte beredd att betala annonspriset, jag framförde hur jag resonerade om priset kring det till säljaren och efter lite diskussion var vi båda överens. Dessutom skickar de MCn 80 mil på transport.

Jag är verkligen nöjd med Northbike och de handlare jag haft kontakt med kring Sthlm har inte alls samma kundservice, service eller utbud

Jag vill bara säga en sak, jag har aldrig sagt att dom är dåliga eller har dålig service! Jag vill klargöra att jag bara har sagt att dom har höga priser, och självklart så måste ju någon firma ha högst pris!?
Alatalo styrker ju min teori genom att säga att det är en mc-firma som går väldigt bra och har gröna höga siffror. Dom får ju inte sina vinstmarginaler från att sälja kedjespray. Nu har jag kollat i många och och jämfört, och jag vet att jag har rätt när det gäller höga utgångspriser hos Nortbike.
Återigen, kan någon svara på varför dom har så höga gröna siffror om dom inte är dyrare än andra firmor?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen verkar ju VETA vilka priser de säljer hojarna för, hur kan ni då kritisera dem?

Utifrån annonser på Blocket? Pfff

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Ingen verkar ju VETA vilka priser de säljer hojarna för, hur kan ni då kritisera dem?

Utifrån annonser på Blocket? Pfff

Dom lär ju inte vara billiga iallafall då firman verkar ha bland dom högsta vinstmarginalerna i landet :fakta
Jag älskar siffror, man kan inte säga emot siffror.
Jag vet att det handlar mycket om lokalhyra och antal anställda. Men jag tror att dom har rätt hög hyra och många anställda på Northbike också.

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Hej 2wheeldrive, jag tänkte inte lägga mig i diskussionen men nu känner jag att jag måste lägga mig i lite iallafall... Northbike gör ett jäkligt bra jobb och förtjänar i mina ögon inte den här kampanjen mot dem...

Några korta kommentarer

1. Som påpekats jämför du utgångspriser inte försäljningspriser...

2. drygt 2% vinstmarginal (allabolag) kan ju knappast vara siffror som sticker i ögonen, det är ju sällan man bedriver verksamhet för att göra ett nollresultat...Uteblivna vinster gör ju inte verksamheten stabil och varaktig - något vi hojåkare nog vill ha. Vinsten behöver inte heller bero på höga försäljningspriser, ekonomin i företaget påverkas ju av betydligt fler faktorer än så eller hur?

Att de har en enormt engagerad försäljningsavdelning och får dig som kund att vilja komma tillbaka är nog en större faktor för framgång än till synes höga priser, att de sedan i kraft av storlek kan hålla bra lager av både hojar och kringutrustning gör förstås valet än lättare.

Och ja, jag är en av de nöjda kunderna som du förstår :)

/Roger

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Rubriken ändrad då jag inte tycker att en specifik mc-handlare ska hängas ut år efter år.
Punkt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Styvt 150 000 pengar och så ingår det inte ens en växelpinne...

qZGu5.jpg

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Hoj
2x Gsx-r 750
Att sätta ett högre pris är en försäljningstaktik.. du som kund blir mer köpsugen och känner att du gör en bra affär om du lyckas med att pruta 10%. Ett pris i en annons är vad en handlare begär, inte vad de får!

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Håller med i sak att deras utpriser kanske sticker i ögonen men som många påpekat kanske det inte speglar slutpriset. Ang priset på Firestormen är det högt, MEN om hojen är i Mint condition och det är lite av en modern klassiker så kanske det inte är så våldsamt högt?

Ang resultatet är det har när omöjligt att bedöma det från alla bolags siffror. Finns så mkt variabler, såsom avskrivningsprinciper, lagervärdering, periodiseringar mm, man behöver nästan titta på en kassaflödesanalys för att få en mer rättvisande bild.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år