Dyrare att försäkra gsx-r 600 än min gammla 750?!?

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
Har percis sålt min gsx-r 750 och fick med den nya höjningen ett pris på 8000:- i halvförsäkring, kollat upp och hittat en gsx-r 600, ett år nyare, skulle kosta på samma försäkringsbolag 10.000:- SKOJAR NI MED MIG ELLER????! :mad:

Hur fan kan det bli dyrare?!?!??!
Sjukt är bara förnamnet!!!!!!!

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Hur gammal var 750 då? Nya 600 har ju mycket effekt och väger mindre.. Sen är den nyare.. Låter inte helt orimligt.. Sen kanske den har högre olycksstatistik, om dom nu har någon sådan..(högst troligt)

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
Hur gammal var 750 då? Nya 600 har ju mycket effekt och väger mindre.. Sen är den nyare.. Låter inte helt orimligt.. Sen kanske den har högre olycksstatistik, om dom nu har någon sådan..(högst troligt)

750n var en 96a och 600n är en 97a, både GSX-R..........:va

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Välj en:

Nyare årsmodell
Import/inte import
Annan handläggare som fått andra direktiv
Blåa hojar klotar oftare än gula
Hoj som du ägt ett tag är billigare (du kan den)
Tärningen han/hon kastade visade en femma denna gång och en tvåa när du försäkrade andra hojen
Du har bytt adress utan att du märkte det

etc. Välkommen till försäkringslotteriet! Vinst varje dag
(för försäkringsbolagen)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
750n var en 96a och 600n är en 97a, både GSX-R..........:va

När jag skulle försäkra min ducce så berättade försäkringsbolaget att vagnskadeförsäkringen justeras vart tredje år på en hoj. så en hoj som är 1-3 år får en kostnad medan en hoj som är 3-6 år får en annan och en 6-9 år gammal hoj får en tredje....

Kan vara något sånt...

Det låter ju inte otroligt att de kanske har någon magisk gräns vid 10 år som 96:an hamnar på "rätt" sida om och 97:an på "fel" sida om...

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
Välj en:

Nyare årsmodell
Import/inte import
Annan handläggare som fått andra direktiv
Blåa hojar klotar oftare än gula
Hoj som du ägt ett tag är billigare (du kan den)
Tärningen han/hon kastade visade en femma denna gång och en tvåa när du försäkrade andra hojen
Du har bytt adress utan att du märkte det

etc. Välkommen till försäkringslotteriet! Vinst varje dag
(för försäkringsbolagen)

Verkar vara lite av ett lotteri,
nyare årsmodell
annan färg, visst :tungan
Men annars e det fan samma skit, blir så trött, ska alrig snacka med ett fruntimmer mer på försäkringsbolagen!!!! :D

Skämt och sidor, vi får se vart de hela slutar..........

Bergaeus

Medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
cb 1300sa crf250x
10 år gammal hoj är billigare.. kollade försäkringar nu när jag skulle byta hoj och ringde hondacenter gbg för dem skulle besikta hojen om det var en import (kartell verksamhet kallar jag sånt) han sa att är hojen över 10 år så blir det nästan hälften . 18000 för en 97- och 10000 för en -96a ..svårt val ..

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
När jag skulle försäkra min ducce så berättade försäkringsbolaget att vagnskadeförsäkringen justeras vart tredje år på en hoj. så en hoj som är 1-3 år får en kostnad medan en hoj som är 3-6 år får en annan och en 6-9 år gammal hoj får en tredje....

Kan vara något sånt...

Det låter ju inte otroligt att de kanske har någon magisk gräns vid 10 år som 96:an hamnar på "rätt" sida om och 97:an på "fel" sida om...

Du har helt rätt... 10 år är en gräns, 15 en annan,
så det är nog det som gör det... Så det gäller att hålla sig på rätt sida... :D
Sen finns det även gränser inom gränserna tydligen... ?
Min är 14 år och jag fick en säkning i år trots nya skatten...
Iofs inte så mycket men 300 nåt...

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
försäkringsbolag

tja, jag kör själv en gsxr600 1998 års modell och jag ger bara 419kr/månad på folksam, sen är jag med i smc så nån slant i rabatt är det men inte mycket.

ring du och kolla med folksam vad det kommer kosta, kanske billigare än min eftersom den är nåt år äldre.

jo, 419kr/månaden, det är för halvförsäkring, glömde skriva det innan.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Det är inte så att även -96 750 var strypta när dom togs in? -99:eek:rna hade ju bara 98hk vilket ger fördelaktig premie hos vissa bolag.

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Sjuka priser dem där bolagen har. Min 600 kostar ca 18000/år/halvförs hos folksam, ska tilläggas att det är innan höjning. Visst nu bor jag inne i storstan men tycker ändå att d e svinigt. Höll ju på att sätta i halsen när man ringde o frågade.

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
Är man son av satan och bor i ghetto malmö så får man helt enkelt räkna med en hög försäkring.

ha ha ha ha! :tummenupp

Har ringt pricerunner, och så får jag se vad dom kan leta upp för försäkring till mig, dom hjälpte mig innan när jag hade 750n, väntar bara på att dom ska ringa tebax!

tja, jag kör själv en gsxr600 1998 års modell och jag ger bara 419kr/månad på folksam, sen är jag med i smc så nån slant i rabatt är det men inte mycket.

ring du och kolla med folksam vad det kommer kosta, kanske billigare än min eftersom den är nåt år äldre.

Hmmm.......... får kolla upp dom oxå, först se vad pricerunner kan fixa åt mig!

Hmmm.......... får kolla upp dom oxå, först se vad pricerunner kan fixa åt mig!

Last edited:

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
cc har inte så stor betydelse...när jag letade hoj kostade det typ samma att försäkra r1-03 och r6-03....sen e den ju ett år nyare din 600cc

RoadRage

Son of Satan.
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Kawazaki Er-6N.ABS -07
cc har inte så stor betydelse...när jag letade hoj kostade det typ samma att försäkra r1-03 och r6-03....sen e den ju ett år nyare din 600cc

Mmmm....... har börjat förstå de nu, men jag tycker ändå att det är sjukt! :huvet

F*n, kanske skulle ringt till killen som köpte min 750 och köpt tebax den! :D

jocke913

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
Kawasaki Ninja ZX6-R -05
för att ni säkert är så jätte jätte nyfikna skall jag säga att jag har ca. 7000kr för helförsäkring i finland. självrisken ligger på 1350kr.

cylindervolym spelar inte lika stor roll som kw/egenvikt förhållandet när försäkringspremien avgörs. så är det nu iaf här hos oss. säkert samma där också. :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!