Dyrare att ställa på.

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Katana1100
Huga...

På stämningen att döma här så är även jag då en "missbrukare" ibland som skulle ha bidragit till denna nya pålaga:va Tänkte så här...i vanliga fall har jag hojen påställd hela säsongen, numer hela året men på en tidigare hoj jag hade så var det påställning över sommaren som gällde då försäkringen var för svindyr för min plånbok. Men när hojen gick sönder (bla vxl lådsras för den nyfikne som funderar) och jag ganska snart insåg att det skulle dröja innan jag fått hem delar och fått den reparerad så ställde jag av den. Så långt allt ok. I mitt fall antog jag att det kunde kanske bli en månads stillestånd, kanske längre, svårt att förutse men man gissar så gott man kan...Men när jag då fått ihop den igen, aningen snabbare/tidigare än jag trodde i början. Ja då ville man ju åka igen, då ställde jag på. Men när jag kört ett tag så inser jag att det var mer problem och det hela slutade med en avställning igen för vidare reparationer. Gör det mig till en missbrukare av systemet i och med att jag ställt av och på flera gånger under samma säsong i såfall:confused: Det resonemanget går inte jag med på iallafall. Jag betraktar inte heller andra som ställer av och på flera gånger om året som missbrukare av systemet, om det så vore varje vecka eller dyl. Jag tror snarare det är en fråga om att "se om sitt hus", att försöka vara lite rädd om ekonomin för den som ställer av och på. Det är väl snarare ett tecken på klokhet istället för att som det ofta utmålas i förtäckta ordalag att dom som gör så skulle göra det för att "jävlas" (ursäkta det mindre vackra ordet...) eller för att "smita" undan avgifter eller nåt i den stilen. Vi får nog redan innan betala ett mer än tillräckligt högt pris för allt vi gör. Det är väl i det här fallet precis samma sak med dom maktmissbrukande makthavarna som bestämt ändringen i såfall. Dom vill ha mer pröjs/klirr i kassan. Det går knappast ut på nåt annat oavsett vad dom anger för skäl eller anledningar. Men att rycka på axlarna och säga att det "bara blir 50kr mer om året" som någon nämnde, det är nog en sanning med modifikation det...
Håhåjaja. Men till alla "sporthojare" önskar jag en bra helg/god jul med hopp om att vi har råd att köra vidare nästa år och mötas med glada miner längs vägarna. :tummenupp
Hälsningen till vägverket uteblir inte heller: :arsele
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Alternativet är ju då att defakto köpa något man har råd med och inte ställa av.

Det handlar inte om att man inte har råd. Även om jag bara pröjsade en tusenlapp i trafikförsäkring så finns det ingen anledning att pröjsa för dom månader/veckor man inte använder fordonet!

Personligen skulle jag aldrig orka ställa av och på dagsvis, men nog tusan ska man kunna ställa av/på ett fordon tre, fyra eller fem gånger per år utan att betala en avgift för det när lagstiftningen ser ut som den gör idag.
 

BlueBull

Guest
"Mina exempel är snarare avsedda belysa tankesättet "överutnyttja" än att vara fullt jämförbara i ämnet i sig."




Det juridiska factot gjorde alltså att du fann mitt inlägg helt obegripligt?

Mina inlägg handlar om att inte ta hela näven godis farmor sträcker fram för att det inte står någon stans att man inte får.
-Vaddårå? Hon har ju mer i köket.

/H

Du ÄGER JU PEDAGOGIKEN!! =):pannkyss
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det handlar inte om att man inte har råd. Även om jag bara pröjsade en tusenlapp i trafikförsäkring så finns det ingen anledning att pröjsa för dom månader/veckor man inte använder fordonet!

Personligen skulle jag aldrig orka ställa av och på dagsvis, men nog tusan ska man kunna ställa av/på ett fordon tre, fyra eller fem gånger per år utan att betala en avgift för det när lagstiftningen ser ut som den gör idag.

Ser ju heller själv att jag endast betalar när jag ställer på än att betala för alla som ställer av och på på min premie.

Henrik
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
"Mina exempel är snarare avsedda belysa tankesättet "överutnyttja" än att vara fullt jämförbara i ämnet i sig."




Det juridiska factot gjorde alltså att du fann mitt inlägg helt obegripligt?

Mina inlägg handlar om att inte ta hela näven godis farmor sträcker fram för att det inte står någon stans att man inte får.
-Vaddårå? Hon har ju mer i köket.

/H


Nej,men skall man använda sig av en liknelse så anser jag att det faktiskt ska stämma och vara något som alla kan relatera till,får lite bättre fäste då.
Allemansrättliknelsen funkar ju mindre bra om du säger att jag överutnyttjar den om jag går ut i skogen flera gånger om dagen med hunden eller letar svamp,det är ju det som den är till för,det skall vara upp till mig och ingen skulle reagera på det.

Om farmor sträcker fram en näve med godis så vill hon att jag tar det,annars ger hon mig bara en. ;)

Henrik
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Ser ju heller själv att jag endast betalar när jag ställer på än att betala för alla som ställer av och på på min premie.

Henrik

Om du inte vill betala för att jag tex ställer på oftare så varför ska jag betala ifall du vurpar oftare???

Som du ser så försvinner poängen med en försäkring iom det resonemanget...

Att tänka på det sättet verkar girigt på något sätt tycker jag...
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Nej,men skall man använda sig av en liknelse så anser jag att det faktiskt ska stämma och vara något som alla kan relatera till,får lite bättre fäste då.
Allemansrättliknelsen funkar ju mindre bra om du säger att jag överutnyttjar den om jag går ut i skogen flera gånger om dagen med hunden eller letar svamp,det är ju det som den är till för,det skall vara upp till mig och ingen skulle reagera på det.

Om farmor sträcker fram en näve med godis så vill hon att jag tar det,annars ger hon mig bara en. ;)

Henrik

"Låna varenda bok i hela biblioteket."
Du har lämnat ämnet för att angripa mina liknelser.

/H
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det känns som den här diskussionen har spårat ur något. Jag tror inte att man från försäkringsbolagens eller vägverkets sida förutsåg att någon skulle ställa av och på i den omfattning som skett på senare år. Vart gränsen för missbruk av systemet går vet jag inte. Själv ställer jag av och på ett par gånger per säsong och anser mig inte missbruka systemet på något sätt.

Tycker att det är synd att det inte finns något smidigt sätt att göra upp med sitt försäkringsbolag där man betalar för den riskpremie man faktiskt utgör. Då hade man sluppit av och påställningar i den omfattning som sker idag. Svårigheten hade varit att avgöra vilka dagar försäkringen ska omfatta men det hade lätt gått att lösa genom anmälningsplikt i förväg till sitt försäkringsbolag. Jag kan förstå om vägverket drar öronen åt sig i och med att de ska skicka in och utbetalningar av pengar per post samt sända tillfälliga skattemärken till dem som ställer av och på var och varannan helg. De får inte in särskilt mycket pengar för en motorcykel. En viss administration krävs säkert från deras sida. Om det nu underlättar deras arbete och minskar deras kostnader vet jag inte, men man kan få pengarna överförda genom autogiro ifall man är kund hos Nordea.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du inte vill betala för att jag tex ställer på oftare så varför ska jag betala ifall du vurpar oftare???

Som du ser så försvinner poängen med en försäkring iom det resonemanget...

Att tänka på det sättet verkar girigt på något sätt tycker jag...

Kör bara trafik så den enda som betalar om jag vurpar(för min hoj då) är jag,och ja jag skulle heller betala för min risk enkom och inte hojens risk.

Girigt eller inte,ingen ger mig pengar och jag har då ingen lust att ge bort dom.

Henrik
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Det där e väl ändå o ta i lite. Dock så e det väl ändå så att både FB och VV behöver täckning för sina kostnader. Om det nu e så att det syselsätter ett antal personer att hålla på med detta så måste det ju betalas. Inget e ju gratis här i livet. Om det nu inte e gratis finns det ju bara 2 sätt att betala på. 1 - kollektivet betalar (högre skatt/avgift generellt från VV och högre premier för alla på F-bolagen) eller 2 - De som anväder en tjänst betalar för den själva.
Ser inget konstigt i att de som använder tjänsten också ska betala för den.
Så e det ju med allt annat, eller borde vara i alla fall.

// JN
Håller med! :mattias
 

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Sthlm/Solna
Hoj
nothing atm
Sanslöst och sorgligt att se hur folk resonerar på detta forum. Man "utnyttjar systemet" för att man ställer av och på sitt fordon ofta (hur ofta, typ 10 ggr under 1 år eller?). Vem avgör det? Ser inte riktigt vart det felaktiga ligger. Nu när VV har beslutat detta så innebär det att man i princip kan glömma att ha en basförsäkring där man kan ställa av och på hojen (kan kosta många hundralappar/mån) vilket det inte är värt. Jag är inte ett dugg förvånad att VV ska börja ta betalt för detta när man ser hur dom sköter grejerna. Dom skickar ut fordonsskatt-papper på 180:- varje gång man ställer på hojen (smart?), och sen när man betalat dom och ställer av hojen igen så kommer återbäringen" (smart?) på dom resterande 165 spänn.... varför ha månadsskatt på en hoj där skatten ligger på 180 spänn / årsbasis? Vem f*n har inte råd att betala/ligga ute med 180:- under ~1 år? Att man t.ex betalar 1 Januari och sen då isåfall får tillbaka resterande (oanvänd/avställd) del i slutet av December eller liknande. Inte konstigt att det kostar dom en massa med deras idiotiska system. Dessutom ska dom envisas med att skicka ut nya skattemärken varje gång man ställer på hojen, även när man ställt av och på flera ggr inom kort (vad kostar inte det? rätt i sjön). Sanslöst dåligt styrt av VV, dessutom är dom den enda myndigheten som finns om man vill ha ett fordon i trafik, vilket gör att man inte har något annat val. Allt går att styra över nätet. Man ställer av/på på nätet och dom skickar vidare uppgifterna om av/på-ställningar till f-bolagen... mycket enkelt... eller? Skyll på detta idiotiska sverige och dess system istället för att gå på folk som inte gör något fel.

Man kan ju alltid hoppas att f-bolagen bygger upp egna system för detta. Så slipper man VVs "mellanhand". Men förmodligen kommer väl dom hoppa på VVs "genialiska" idè om att ta ut en horribel avgift.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Enkelt,om avgiften blir totalt 500(ex.)och du ställer av från säg dec till mars så är det 125 i månaden=billigare än att vara påställd den tiden,om du ställer av och på säg 10ggr/år nu så tar du en årsförsäkring.

Inte så mycket att fundera på,har du sen inte råd med det så har du valt fel hoj i förhållande till dina prioriteringar eller din ekonomi just nu,bara byta till en du har råd med eller prioritera om.
Kanske inte måste gå ut så ofta eller äta så dyr mat eller så kanske du inte måste köra sporthoj av senast modellen under studietiden eller bo i dyra lägenheten i city,som med allt annat får du välja vad som är viktigt just nu och leva med ditt val.

Henrik
 

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Sthlm/Solna
Hoj
nothing atm
Vad ska man med en av/på-ställbar försäkring till om man inte just ställer av/på den relativt ofta? Finns inget annat val än att välja helårs-f. Sorgligt, men inget att göra något åt givetvis, men det handlade inte om det. Det är skillnad på "hur det är" och "hur det borde vara". Men som du skriver låter det som att allt är frid och fröjd när de gäller allt. "Har man inte råd ska man inte ha det"... nääe?! jag som trodde gud bjöd oss på en valfri hoj. Klart som fan att man köper det man har råd med. Bara för det så fungerar ju inte allt bra/korrekt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
R6an kör jag på en av och påställningsbar försäkring just för att jag inte kommer att köra med den under vintern,ställde av den 26nov och ställer nog på den i mars eller april(beror lite på jobb och väder).

Skulle jag tagit en årsförsäkring så skulle det blivit dyrare under dessa förhållanden för mig+att jag inte skulle ha den stora möjligheten att kolla nya bolag till våren när den ska i trafik igen så jag tycker nog att det funkar bra även om det skulle kosta 1000 per påställningstillfälle.

Henrik
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Hade försäkringsbolagen haft lite lägre premier så hade alla sluppit dessa problem.

Giriga som dom är så får dom ta hand om problemen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hade försäkringsbolagen haft lite lägre premier så hade alla sluppit dessa problem.

Giriga som dom är så får dom ta hand om problemen.


Bolagen är giriga,JA,men dom vill oxå ha täckning för sina kostnader.

Tyvärr så,enligt mitt sätt att se på det,så är det hojens modellbeteckning som bestämmer hur hög premie som ska sättas istället för förarens risk.
På stöld och maskin så förstår jag det men inte trafik och vagnskada,där är ju hojmodell totalt ointressant om man räknar de vanliga modellerna i samma prissegment,hänger ju enbart på föraren.

Henrik
 

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I framtiden igen...
Vägverket gör även så att de tar ut MINST 1 månad i avgift på fordonskatten. Så minsta summa blir 287 kr. Så är det iaf på min skåpbil har jag upptäckt.

Kanske lite OT men det är väl för att den är lätt lastbilsreggad. Har ett svagt minne av att dom tar en hel månad i skatt även om man bara har det påställd i ett dygn.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kanske lite OT men det är väl för att den är lätt lastbilsreggad. Har ett svagt minne av att dom tar en hel månad i skatt även om man bara har det påställd i ett dygn.

Är inte alltid skatten betald per månad på alla bilar(hoj med,vet ej själv)?


Optimalt är att ställa av den sista och på den första om man vill utnyttja pengarna man betalar in fullt ut.
Omvänt så kastar du bort 2 skattemånader om du ställer på den sista och av den första.

Henrik
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Vägverket har väl lessnat på försökringsbolagens löften om fria av och påställninger och därför infört avgiften på vad de tycker är ett missbruk. Oavsett vad jag sagt är det det jag menat.

JAG bryr mig ju inte om hur folk gör och hur ofta.
Vad jag försökte säga var nog att VV ser det som ett missbruk av deras möjligheter, inte att JAG ser av- och påställninger som ett problem.

Klart fan folk börjar ställa av hojen efter varje repa om försäkringen är galet hög. Man stänger av motorn när man inte brukar fordonet...

Man kan ha olika åsikter om det men tanken var nog inte hos försäkringsbolagen att det skulle röra sig om av och påställningar stup i ett.
Jag står dock fast att evinnerligt nyttjande av en rättighet kan vara ett missbruk.

Jag har inte avsett peka på någon här och menat någon varandes ett problem annat än möjligt för VV.

Så var det jag menade. :)

/H
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj... nu var det nytt år! Någon som ställt på ännu som kan säga vad det kostar??? Har suttit i telefon-kö med vägverket idag, men tröttnade efter ett tag. :mad:

//KaliZ
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top