Dyrbar fortkörning....

Gabor

Guest
En bekant till mig i Seattle, och några av hans ganska, stadda vid kassa kan man säga, var ute på en helg tripp i norra usa.
det var en salig blandning av hojar, lite Blades ZX or, Blackbird och gsxr.
Gasglada medelålders, sansade och inga busar på någe sätt.
Bekantingen fick låna Blackbirden......
Efter ett par miles så drar han på av någon underlig anledning och bara försökeratt toppa maskinen, .....
Den första polis kontrollen ser han inte ens, den andra säger han att han fick blockering...bara drar vidare......sen är det ingen ide...
Han sansar sig själv och tar det lungt. Blir stoppad vid den tredje posteringen, nerriven från hojen, utsläpad i diket, handbojor , pistoler, skrikande poliser..."the hole show".
Efterräkningen.......
Rättegång i en annan delstat, inkallande av karaktärsvittnen, förlorad inkomst, rättegångskostnader, polisvittnen, ..mm mm...böter baserad på inkomst... vårslöshet, ohörsamhet mot polisman, våld mot tjänsteman...
Listan var bara så lång......totalkostnad efter 6 mån i finkan.
Alles totale. strax över $135000.......och ni snackar om ett par månader indraget körkort, och ett par tusen i böter.......
 

Joshi

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Ålesund I Norge
Hoj
Nada at the moment
Den uppfattning jag fått om snutar i usa så är det att dom har grymt stor makt..dom kan i princip sätta dit dig för våld mot tjänsteman trots att du kanske inte gjort något. Detta utan att det ens ifrågasätts. Vill dom vara jävliga så är dom det utan vidar.Sånt fungerar ju inte här utan är nästan tvärt om. Polisen kan ofta inte göra så mycket.Kanske tur att vi har så här på sätt och vis.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Skandinavien? I Finland får du fortkörningsböter baserad på inkomst, och det kan svida skall du veta!
En finsk mångmiljonär fick pröjsa 535 000:- för två fortkörningar på 29 km/h för fort....visst, mannen hade pengar, men det var grymt ändå...

Nä tacka vet jag Sverige...här är farbror blå så snäll så... :arsele
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
McFille skrev:
Skandinavien? I Finland får du fortkörningsböter baserad på inkomst, och det kan svida skall du veta!
En finsk mångmiljonär fick pröjsa 535 000:- för två fortkörningar på 29 km/h för fort....visst, mannen hade pengar, men det var grymt ändå...

Nä tacka vet jag Sverige...här är farbror blå så snäll så... :arsele


Många fler privat chaufförer i Finland än Sverige.

Undra varför.
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
McFille skrev:
Skandinavien? I Finland får du fortkörningsböter baserad på inkomst, och det kan svida skall du veta!
En finsk mångmiljonär fick pröjsa 535 000:- för två fortkörningar på 29 km/h för fort....visst, mannen hade pengar, men det var grymt ändå...

Nä tacka vet jag Sverige...här är farbror blå så snäll så... :arsele

Har för mig att Danmark också baserar sina böter på inkomsten!

//Robso
 

ridingdragon

Love the Track Days
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Phoenix, Usa för det mesta & Malmö, Sweden
Hoj
Suzuki GSXR600
fortkorning i detroit

Nja, jag tycker nog att snutarna ar ok har!!!
Bor i Detroit omradet & har sjalv passerat en polis pa en lanad R1'a ca 35mph for fort (& fortfarande bara i 3'an...) fick boter men inga prickar. $150, men min forsakring gick iallafall inte upp. Han kunde ha varit betydligt hardare & gett mig 3prickar. :Bugar
Sa, nej jag tycker nog att de ar ok. Sa lange man STANNAR :kocko nar de forsoker stoppa en! Gisses, att sticka fran snuten e' aldrig bra. Ibland ger de upp for de vet att de inte kan ta' en, men ofta har de blockar vantandes...
Ofta nar vi blivit stoppade i grupp sa har vi 2-3 personer som ar dagens syndabockar.. dvs vi stannar sa att polisen stannar & resten sticker (ofta saknas forsakring osv..), vi pastar att vi inte vet vem de var och att de bara korde med oss en stund. Ofta tackar polisen for att vi stannat eftersom de som sagt vet att de inte kan ta' en anda.. de ger en mildare boter och har man tur slipper man prickar.
MEN SPARA PENGARNA OCH BORJA KORA PA RACE-BANA!!! Jag lovar att man far utlopp for allt vad "need for speed" heter och kan sedan kora lite lugnare pa vagarna iallafall! dessutom ar det billigare an att fa boter. :hihi
 

Gabor

Guest
tjena mannen från detroit

Känns uttryckena:
"Please move away from the bike, sir.
"Keep your hands where i can see them, sir.
"Take off your shades , sir.
" That attitude off yours will be nice att the state pen", sir.
" I give two weaks off time and you have " I LOvE BUBBA " tattoed on your
arse, ....sir.....

Highway patrol kan vara mycket bestämda men alltid artiga......och ena handen på pistol kolven.... :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Vi har dagsböter här hemma också. Används t ex vid vårdslöshet i trafik. Vad gäller juridiska rättigheter. I USA har jag aldrig blivit utan offentlig försvarare i Trafic Court. I Sverige drog de tyvärr in de möjligheterna för många år sedan. Här måste man hosta upp pengar för detta.
 

ridingdragon

Love the Track Days
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Phoenix, Usa för det mesta & Malmö, Sweden
Hoj
Suzuki GSXR600
step away...

Tjena Tassen...

Jovisst kanner man igen
"Please, step away from the vehichle!"
"take your helmet off sir!"
"license and registration please"
"do you know why I pulled you over...?" :arsele > Ehhhh...? de e' val klart jag vet!!!

Men "mannen" fran detroit e' jag inte.... snarare tjejen. Hoppas inte att ni dissar mig nu bara for det. :(
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
ridingdragon skrev:
Tjena Tassen...

Jovisst kanner man igen
"Please, step away from the vehichle!"
"take your helmet off sir!"
"license and registration please"
"do you know why I pulled you over...?" :arsele > Ehhhh...? de e' val klart jag vet!!!

Men "mannen" fran detroit e' jag inte.... snarare tjejen. Hoppas inte att ni dissar mig nu bara for det. :(

Jag känner igen det där :rolleyes: 6-7 gånger... bötfälld 4 ggr i Cali .. kostnad... 20.000 riksdaler för lite grejer (behöver ju kanske inte gå in på vad det var, men jag hotades med fängelsestraff i ett år he he!).

Vill tillbaka till Cali !! :( men får inte. ridingdragon, du har inga schysta kontakter bland immigrationsadvokater? :) PMa mig isåfall... *hoppas* :banana
 

ridingdragon

Love the Track Days
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Phoenix, Usa för det mesta & Malmö, Sweden
Hoj
Suzuki GSXR600
Ha, ha, ha.....!!!!! :lol Ja, jag vet da inte nagon som kan fixa den soppan... :D ha, ha! Sanslost...
men far jag reda pa nagon som kan hjalpa dig sa lovar jag att tala om det for dig. Men tills dess far du nog noja dig med att kora i resten av varlden. Blev du bannad i 6ar eller for livstid? bara nyfiken, du behover inte svara.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top