Dyrt att köra mc på bakhjulet!

Mapa

Mapa
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR -06
Detta är taget ur Nerkies Allehanda idag.

Dyrt att köra mc
på bakhjulet...

ÖREBRO/ASKERSUND
Drygt 7 000 kronor i böter kostade det en 26-årig Askersundsbo att med sin mc köra på bakhjulet i 700 meter - tio kronor metern alltså. Örebro tingsrätt har nu dömt mannen för vårdslöshet i trafik.
Han dömdes för färden trots att polisens viktigaste bevismaterial, en videoinspelning, inte hade fungerat. Själv nekade 26-åringen och hävade att han kört högst 20 meter.
Men rätten trodde mer på en vittnande polismans uppgifter. Han talade under ed, och det fanns ingen anledning för honom att ljuga, menade rätten.
Polismannen berättade hur en trafikpatrull hängde på 26-åringen när han körde ut på riksväg 50, "laddade" och körde på bakhjulet. 700 meter mätte polisen upp och under färden mötte 26-åringen sex bilar.
Sedan han stoppats blev han, enligt den vittnande polismannen, bedrövad när han insåg att han skulle bli rapporterad och att körkortet hängde löst.
Men sedan det visade sig att polisens videokamera inte hade fungerat ändrade han, enligt polisvittnet, attityd och nekade till färden. Förnekandet vidhöll han i tingsrätten, men det hjälpte alltså inte.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ännu en anledning till att man inte ska skruva bort backspeglarna.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Om man skruvar bort dom och kör med "raka rör" så har man ju ingen rimlig chans att veta att det åker någon bakom och tutar och blinkar med blå lysen....... håller det i rätten tro??

/H

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Dummaste jag har hört! Inte fan sitter man och glor i backspeglarna när man wheelar! Varför landade han inte och drog snuten istället?! :confused:

(Nu jävlar brakar det väl lös... Får se hur många som inser att jag skojar. :rolleyes: )

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Bra då var det prissatt.
Skulle ju vara smidigt om man kunde köra repan och sedan svänga in till kanten och hala upp avgiften direkt till sheriffen.

Synd om Swedie och de andra som envisas med att köra så förbannat långt på bakslangen.
Jag kommer ju undan med några tjugor. :)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
lite mer fight kunde ju vart roligare.....varför stanna och fråga vad dom vill. Oftast är det ju bara ens körkort dom vill konfiskera.....

Benja: skoja du bara.....? Tror dig inte av nån anledning :)

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
För bakhjulsåkning torskar man för vårdslöshet i trafik och då får man dagsböter som är relaterat till din inkomst...
en dagsbot är en promille av årslönen... du kan få avdrag för skulder, om du betalar underhåll osv.
du kan få 30 till 150 dagsböter
så i det här läget är det kanon att tjäna så lite som möjligt!!!

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Tänk på alla pengar man sparar när man wheelar och inte åker dit :D .

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
dock kostar den billigaste dagsboten 30 kr.
30 * 30 = 900 pix om du inte har någon inkomst och är så snäll att dom bara ger dig 30 st.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Men vårdslöshet i trafik blir det väl bara om man utgör en risk för andra. Befinner man sig på en tom väg, med fri sikt utan korsningar så borde det vara tveksamt fall. Det var någon i Norrköping som blev friad för några år sedan.

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Det stog i bike att en kille hade klarat sig från böter efter att ha överklagat, fast då gick det sakta och det var inga mötande bilar (har jag för mig).

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...