Dyrt batteri!

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Vet du från vilken årsmodell ISF det sitter AGM batterier som orginal, för på broderns Deuce 03'a har jag ett bestämt minne av att det stod GEL på batteriet som dog för evigt efter en vinterförvaring som tömde batteriet.

Efter det inhandlades en "HD" laddare, för några hundra mer än jag gav för min Ctek. :D

Den flyttas nu mellan två olika HD i ett välkoreograferat mönster hela vintern, medans jag inte hade laddat mitt gud vet hur gammla Suzuki blöt- batteri på hela vintern, men den tuffade igång ändå...
(insprutningen på HD verkar vara känslig på att spänningen inte får sjunka när startmotorn drar runt)

Från och med '00-'01 fick alla modeller nya AGM batterier så det verkar mystiskt med ett Gel batteri i en '03:a... Men det kanske inte är det som satt i från början? H-D körde med en annan typ av slutet batteri innan AGM batteriet i ett eller ett par år, vet dock inte om det var Gel men jag kan tänka mig det. Det kanske var ett sånt?

H-D's orginal larm drar en hel del ström så det är faktiskt därför det finns en Ctek laddare med H-D logga, det medföljer en sån med varje ny H-D i förebyggande syfte. Det är ju klart att det ska vara en specifik H-D laddare till en H-D!! :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Från och med '00-'01 fick alla modeller nya AGM batterier så det verkar mystiskt med ett Gel batteri i en '03:a... Men det kanske inte är det som satt i från början? H-D körde med en annan typ av slutet batteri innan AGM batteriet i ett eller ett par år, vet dock inte om det var Gel men jag kan tänka mig det. Det kanske var ett sånt?

H-D's orginal larm drar en hel del ström så det är faktiskt därför det finns en Ctek laddare med H-D logga, det medföljer en sån med varje ny H-D i förebyggande syfte. Det är ju klart att det ska vara en specifik H-D laddare till en H-D!! :D

Den köptes sprojlans ny, så det borde vara orginal från fabrik, om inte handlaren bösat till det.
Dessutom följde det definitivt inte med någon laddare på köpet 03, det kanske också är handlarberoende?

Jo, vi har förstått att det är larmet som suger batteri, men det töms tokfort även om man avaktiverar det över vintern, så det gjorde vi bara en vinter, ett jävla bök var det.
Nu står ju båda med underhållsladd över vintern, Jag har min Ctek, Farsan har sin, brodern har sin "HD" laddare, grejen är den att jag lånade ut min förra sommaren och har inte fått igen den än, farsan använder sin till både gräsklippartraktor, båtbatterier, hobbybil, fyrhjuling och bilar.

Jag har räknat ut att vi måste investera i en helpall laddare i familjen om det ska gå jämt ut :huvet

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Den köptes sprojlans ny, så det borde vara orginal från fabrik, om inte handlaren bösat till det.
Dessutom följde det definitivt inte med någon laddare på köpet 03, det kanske också är handlarberoende?

Jo, vi har förstått att det är larmet som suger batteri, men det töms tokfort även om man avaktiverar det över vintern, så det gjorde vi bara en vinter, ett jävla bök var det.
Nu står ju båda med underhållsladd över vintern, Jag har min Ctek, Farsan har sin, brodern har sin "HD" laddare, grejen är den att jag lånade ut min förra sommaren och har inte fått igen den än, farsan använder sin till både gräsklippartraktor, båtbatterier, hobbybil, fyrhjuling och bilar.

Jag har räknat ut att vi måste investera i en helpall laddare i familjen om det ska gå jämt ut :huvet

Näe, laddaren började vi med till säsongen '05 om jag minns rätt. Och till en 2003 ska det definitivt vara ett AGM batteri, det är jag 100% säker på. Så antingen gjorde handlaren en fuling eller så var det helt enkelt ett AGM batteri:)

Om ni säljer av alla hojar ni har men behåller laddarna och sen köper nya Harleys där ni får nya laddare så har ni säkert laddare så att det räcker:tummenupp

MVH
/Björn a.k.a Problemlösar'n :D

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Varför inte ta bort batteriet och montera kickstart? Då blir man av med onödig vikt och slipper problem med batteriet.
:banana :banana :banana

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...