Dyrt borgerligt förslag.... som kommer höja våra försäkringspremier!

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
benkar skrev:
-"en mindre sänkning av bensinpriset" lär nog inte på långa vägar kompensera en fördubbling av trafikförsäkringspremien på en klass 7-hoj...

Är lite förvånad över att folk, tex här på SH, inte skriker högre kring ett sådant här förslag, kommer ju bli äckligt mycket höjda försäkringspremier om förslaget någon gång går igenom. Vi har senaste åren, typ fem-sju senaste åren fått flerdubblade höjningar av försäkringspremierna pga dyster olycks och stöld-statistik, är nära smärtgränsen, en omläggning enligt högerns förslag skulle kunna vara sista spiken i kistan kring möjligheten försäkra en sporthoj :gnissla Får bli krompråm eller liknande om man vill köra hoj om några år... :( :4skrika

/B

Nä, med största sannolikhet inte kompensera fullt ut för en klass 7-hoj.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
flugan skrev:
Kungen får väl ung. 40 mille per år i apanage. Tänk den som kunde vara kung.

Använd din borgerliga valfrihet så löser det sig nog.

Själv ska jag välja att ha skitbillig försäkring.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
En liten fundering bara...

Trafikförsäkringen ska då chockhöjas, beräknat på "risken" att råka ut för en olycka.
En lite "häftigare" ny bil (trafiksäker) med lite för många hästkrafter (ex 150hp+) kommer således att kosta en smärre förmögenhet att ha. Mer än vad den kostar idag. Ju yngre man är, desto högre är risken att man skulle krocka/bli påkörd!?
Finns det då inte en risk att alla köper sig en Toyota Corolla från 1800-frös-ihjäl, som drar mer olja än bensin, väghållning som en elefant på slak lina och trafiksäker som en potta skit.
Sveriges bilpark kommer bli ännu äldre och sämre, utsläppen från bilarna kommer bli kraftigare.

Jag tror personligen att det skulle vara bättre att sänka försäkringarna för nyare bilar. Så att folk har råd att hålla sig med säkrare bilar.

Eller kommer "Svensson" göra som vanligt, muttra lite och sedan bara acceptera faktumet?
 

njelger

Guest
En frågra gör inget val.

Att rösta på s för att spara/tjäna pengar fungerar endast om du tillhör sosseadeln GP, Ola Rask etc...
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Chiro skrev:
Kostnaden då t ex en läkare eller någon "högutbildad" i 30-års ålden drabbas av en skada som gör att personen inte längre kan arbeta är inte liten...10 mille måste försäkringsbolaget avsätta under dess livstid. Inte konstigt att dom smörjer på försäkringarna.

Om han skadar sig i bilen eller på motorcykeln skall det belasta trafikförsäkringen men om han skadar ryggen på en golfrunda så betalas det med skattepengar.... hmmm var är då logiken? :va

Rösta för f-n inte blått!
 

Bobby Orr

Viljan är stor, kunnandet mindre......
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Årsta
Hoj
Yamaha R6
Det är ju vist inte meningen att vanliga Svenssons skall kunna äga, köra och försäkra bilar och motorcyklar! Nä vi skall sitta på nerklottrade och nerpissade tunnelbanevagnar med pundare och alkisar..........
Sen så kostar ju även det skjortan!! Skall jag ta mig till Söder från Årsta så kostar det 45 kr enkel för mig att ta mig typ 4 busshållplatser och en tunnebanestation!!! Nä ska nog fan flytta från det här landet......
 

Chiro

En suverän kille!
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thunderace
enhjuling skrev:
Om han skadar sig i bilen eller på motorcykeln skall det belasta trafikförsäkringen men om han skadar ryggen på en golfrunda så betalas det med skattepengar.... hmmm var är då logiken? :va

Rösta för f-n inte blått!
Jag är inte säker på att kostnaden i de båda fallen skiljer sig för samhället? Men när man ser till försäkringspremien så är risken något större för en whiplash på hoj en vid en duff på första tee tror jag.. :)
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Chiro skrev:
Jag är inte säker på att kostnaden i de båda fallen skiljer sig för samhället? Men när man ser till försäkringspremien så är risken något större för en whiplash på hoj en vid en duff på första tee tror jag.. :)

Vad är en duff ? Vad är en tee ?

Klart att inte skiljer i kostand för sammhället - idag. Men om förslaget går igenom så är det ett klart plus i den personliga kassan att få en golvboll i bakhuvudet o leva 20 år i koma.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Chiro skrev:
Jag är inte säker på att kostnaden i de båda fallen skiljer sig för samhället? Men när man ser till försäkringspremien så är risken något större för en whiplash på hoj en vid en duff på första tee tror jag.. :)

Det handlade ju inte om vem som löpte störst risk utan om vem som skall betala.
Det är ju ganska många sjukskrivningar som inte beror på trafiken, arbetsolyckor, förslitningar, andra idrotter, rökning, alkohol osv, osv.
Om en viss del sjukskrivningar skall betalas via försäkringar men inte alla då blir det väl fel? För det innebär ju att jag som åker både bil och mc får betala dels mina egna skador (via försäkringen) och även golfarnas och fotbollsspelarnas (via skattsedeln) samtidigt som golfarna inte hjälper till med mina....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
bissmark skrev:
Finns det då inte en risk att alla köper sig en Toyota Corolla från 1800-frös-ihjäl, som drar mer olja än bensin, väghållning som en elefant på slak lina och trafiksäker som en potta skit.
Sveriges bilpark kommer bli ännu äldre och sämre, utsläppen från bilarna kommer bli kraftigare.

Du missar att en livsfarlig toyota corolla från hedenhös är farlig både för sig själv och andra=högre premie.
Är faktiskt så att f-bolagen premierar skydd och säkerhet, just för att minska skadorna och spara pengar. Typ säkerhetsställ, bältessträckare, airbag osv.

Och nog tänker M sänka skatterna överlag, det här är ju en bit att flytta över valet av kostnaderna till oss själva.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
Och nog tänker M sänka skatterna överlag, det här är ju en bit att flytta över valet av kostnaderna till oss själva.

Med vad, 50 miljarder va? Det är väl inte mycket på några miljoner löntagare... Man får kanske en tusing till om året. Hurra. :rolleyes:
Plus att det blir väl de i de lägre lönenivåerna som drar längsta strået även med ett borgerligt alternativ? Det är ju alltid snack om dem nu för tiden, även på Reinfeldt.
Usch säger jag. Tvi vale.
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Bobby Orr skrev:
Lika mycket "sosse" som att du och jag betalar skatt till kungen!! Han som sitter och drar runt i feta bilar och båtar........ Han förtjänar ju verkligen det! Killen jobbar ju jättehårt............ :kocko

Men jag är inte bitter........................


Du har faktiskt rätt. Han jobbar jävligt hårt.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
oFFkeFF skrev:
Du missar att en livsfarlig toyota corolla från hedenhös är farlig både för sig själv och andra=högre premie.
Är faktiskt så att f-bolagen premierar skydd och säkerhet, just för att minska skadorna och spara pengar. Typ säkerhetsställ, bältessträckare, airbag osv.

Men enligt förslaget jag såg på nyheterna stämmer inte det riktigt...
En 70-årig donna i Norrland som idag betalar ca 1200:- för en V70, ska få betala 2500:-
En 19-åring i samma bil på samma plats betalar idag ca 5500:- och ska få betala 11000:-
En 19-åring i fjollträs... förlåt, Stockholm betalar ca 6500:- och ska få betala 14000:-

Det går väl inte ihop i den ekvationen?
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag skulle köpa moderaternas förslag om de även var så att de som skadar sig i tex skidåkning och andra farliga sporter, de som får alkohol relaterade skador samt de som får skador av rökning får stå för sina skador själv eller via försäkringar...
Att peka ut trafikanter som varit överbeskattade i årtionden är inte rättvist.

Fast nu har ju sossarna sett ett sätt att tjäna 9 miljarder så troligen så anammar dom idén om några år...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
UltraMarine skrev:
Jag skulle köpa moderaternas förslag om de även var så att de som skadar sig i tex skidåkning och andra farliga sporter, de som får alkohol relaterade skador samt de som får skador av rökning får stå för sina skador själv eller via försäkringar...
Att peka ut trafikanter som varit överbeskattade i årtionden är inte rättvist.

Fast nu har ju sossarna sett ett sätt att tjäna 9 miljarder så troligen så anammar dom idén om några år...

Helt rätt. Det vore rättvist om man tvingar alla oavsett skada eller sjukdoms-art att ta sina kostnader för sjukskrivning själva via en skjukskrivningsförsäkring. Annars kan dom dra åt helvete totalt och fulltständigt.
Jag är inte intresserad att betala skatt för varken fotbolls, ishockey eller löparskador... ändå måste jag göra det. Då ska fanimig också en sjukskrivning vid trafikolycka skattefinansieras.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Hörni, glöm inte att besin spås kosta 20 kr/l förr eller senare... Troligen förr, i den här takten. :(

Vet inte vad man ska rösta nu... Undrar vad de är ute efter? Att alla ska flytta ifrån landet så de kan använda Sverige till provsprängningar kanske? :va : :rolleyes:

Vore jävligt bra om folk i dte här landet kunde reagera och göra något nångång... Fransmän m fl protesterar iaf jävligt aktivt när något händer, vi gör ingenting alls! Skulle vara maffigt om folk skulle vara hemma en hel dag, dvs ej tanka eller så, kanske även ställa av sian bilar den dagen... Skulle bli ganska stora, oförutsedda, förluster för de "där uppe"... :va
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Ja det är det jag alltid har sagt. I den svenska politiken är det ingen större skillnad vilket parti eller om det är höger eller vänster grupp vid makten.

Det slutar ALLTID att den svenska befolkningen blir "rövknullad långt upp på läktaren" :4skrika av de som sitter vid makten. Det är bara detaljer som skiljer på höger och vänsterblocken. I slutändan så är det alltid de som är så dumma att dom går på alla tomma vallöften som snart börjar hagla åt all håll igen, som blir grundlurade och får betala kalaset.

Alltså VI! :huvet DU som läser det här, Jag som har skrivit detta och ALLA andra.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
bissmark skrev:
Men enligt förslaget jag såg på nyheterna stämmer inte det riktigt...
En 70-årig donna i Norrland som idag betalar ca 1200:- för en V70, ska få betala 2500:-
En 19-åring i samma bil på samma plats betalar idag ca 5500:- och ska få betala 11000:-
En 19-åring i fjollträs... förlåt, Stockholm betalar ca 6500:- och ska få betala 14000:-

Det går väl inte ihop i den ekvationen?
Enligt de som kokat ihop förslaget stämmer ovanstående inte så vad nyheterna/skandalgrävarna säger litar jag inte på. Sedan är ett förslag långt ifrån verklighet, alla förslag blir helt enkelt inte verklighet, en del är mest till för att skapa debatt.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top