Dyrt borgerligt förslag.... som kommer höja våra försäkringspremier!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Tveklöst kommer bil- och mc-försäkringar få betydligt högre premier om M:s förslag går igenom, problemet med M är att de skatter de utlovar att sänka mestadels inte kommer vanlige medelsvensson eller ens s.k. "höginkomsttagare" till godo.
Taktiken verkar dock vara att fiska röstare bland de som tjänar något över medel och nätt och jämt betalar värnskatt för att efter valet köra över dem ordentligt.

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
Dom kan ju börja med att se över vårt HELVETE till tandvård, var där idag = DYRT =(

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Honda VF
foppa skrev:
Dom kan ju börja med att se över vårt HELVETE till tandvård, var där idag = DYRT =(
Där har faktiskt min fackförening gjort n riktigt bra grej. Dom har instiftat en tandvårdsförsäkring. Betalar 60:- i månaden och får nyttja tandvård till en kostnad på upp till ett prisbasbelopp om året. Får tillbaka 60% av betald patientavgift. Och ja det går ihop sig ekonomiskt för facket också.

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
tror det är dax att dom tar och vaknar nere i träsket !!!!!

fattar inte varför dom vill centralisera sverige på detta sätt...

bor du i norrland och t.ex. måste pendla 7mil till jobbet varje dag...
det är allså 14 mil med bilen.... säg då att den drar 10L det är 110kr + slitage..... där finns fan ingen buss eller tunnelbana osv. antalet olyckor är betydligt fler i södra sverige änn i norra delarna om man ser till snitt mil per snitt bilist....

men det kanske är lätt att dom sådana beslut om man har den lön dom sitter på, samt att dom har fina centrala bostäder så dom kan gå till jobbet om dom vill det....

JÄVLA IDIOTER ÄR VAD DOM ÄR..... om dom någonsin kommit ut i vanliga livet istället för att gömma sig i studier och tänka efter räkneskaperna.... vet saker man kan spara betydligt mer pengar på, men det ska man vara tyst om... för annars blir det ett jävla liv....

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
YZF-R1
benkar skrev:
Ett gammalt borgerligt förslag som ännu en gång poppat upp till ytan.... :gnissla

-"De borgerliga partierna har enats om att låta bilisterna via trafikförsäkringen ta över kostnaderna för sjukskrivning pga trafikolyckor. Besparingen för Försäkringskassan beräknas till 6-9 miljarder kr/år, skriver DN."

Ser man vilken procentuell höjning det här förslaget innebär, typ dubblering av premien för trafikförsäkringen, kommer det med detta förslag bli ännu dyrarare, omåttligt dyrt, att försäkra en hoj... :4skrika

Läs mer här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=434457

Har länge röstat åt höger, men vete f...n nu.....

Vill du framföra din åsikt till Moderaternas talesman som uttalar sig, kan man hitta honom här: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1111&iid=0483316376813

/B

Spelar det någon roll? Var får försäkringskassan sina pengar ifrån? OSS skattebetalare kanske? Så på det stora hela, så är det ingen förändring. Eller?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
daemon skrev:
Spelar det någon roll? Var får försäkringskassan sina pengar ifrån? OSS skattebetalare kanske? Så på det stora hela, så är det ingen förändring. Eller?

Som det är nu, om man råkar ut för en trafikolycka, så betalas sjukpenningen dels av din arbetsgivare, dels av försäkringskassan, beroende på hur lång sjukskrivning det handlar om. Pengarna tas således från den där stora påsen med pengar som arbetsgivaren och försäkringskassan (våra skattepengar) har. Är många som hjälper till fylla på i dessa pengapåsar, och en del som utnyttjar, fungerar således som typ en försäkring. Många är med och betalar, en mindre andel utnyttjar.

Förslaget innebär att kostnaden för sjukpenning istället ska bekostas av trafikförsäkringen. Detta betyder att antalet personer som betalar in minskar, dvs man måste betala in mer på trafikförsäkringen, och det är "bara" dom som har fordon som är med och delar på kostnaden. Eftersom försäkringsbolagen låter varje fordonskategori/försäkringsklass stå för sina egna kostnader, och tex klass 7-hojar har en relativt stor kostnad, så kommer det bli dyrt....

Kort sammanfattat kan man säga så här. Som det är nu så delar hela Svenska folket på sjukskrivningskostnaden för en skadad klass 7-hojåkare, men om förslaget går igenom, så är det dom som har en klass 7-hoj som kommer dela på kostnaden för en skadad klass 7-hojåkare. Blir en viss skillnad mellan att det är 5 miljoner personer som är med och delar, och att 20.000 (?) klass 7-försäkrare ska vara med pröjsa. Finns en risk för att det kommer bli skrämmande höga trafikförsäkringspremier för hojåkare i tex klass 7.... :3freak

/B

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
benkar skrev:
...om förslaget går igenom, så är det dom som har en klass 7-hoj som kommer dela på kostnaden för en skadad klass 7-hojåkare. Blir en viss skillnad mellan att det är 5 miljoner personer som är med och delar, och att 20.000 (?) klass 7-försäkrare ska vara med pröjsa.

Kan säkert appliceras på flera fordon än Klass 7-hojar, även om de troligen drabbas värst.
Jobbigt för den som just skaffat "drömhojen" (eller "drömbilen") om förslaget går igenom, och försäkringen går upp med närmast astronomiska summor.

Plötsligt kan den "lycklige ägaren" sitta med ett fullständigt osäljbart fordon (som han dessutom inte har råd att använda).

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Flagga skrev:
Plötsligt kan den "lycklige ägaren" sitta med ett fullständigt osäljbart fordon (som han dessutom inte har råd att använda).

Jo, sådant är livet för hojåkare, förutsättningarna kan förändras över en natt... :4skrika Precis som tex när en RD500 var billig försäkra en period trots sin relativt höga motoreffekt (tack vare den dåvarande klassuppdelningen i kubik, upp till 600cc var en hyfsat billig klass) och blev tokdyr försäkra när det året efter blev vikt/effekt-klassning :död

Nu är mest frågan hur "vi" ska kunna motarbeta denna förändring som högern föreslår. Vet inte hur tex SMC ställer sig i denna fråga, är läge kolla upp det, och därefter vässa klorna inför nästa års valkamp :D

/B

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Den allmäna, obligatoriska(eller vad man ska kalla det)försäkringen ska vara rätt kass tycker jag. Sen ska det vara upp till var och en att försäkra sig så att man täcker in sina områden!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
kajlyl skrev:
Den allmäna, obligatoriska(eller vad man ska kalla det)försäkringen ska vara rätt kass tycker jag. Sen ska det vara upp till var och en att försäkra sig så att man täcker in sina områden!

Du ska inte ha försäkringar alls - det är den ultimata konsekvensen av att bära sina egna kostnader i sina områden. Det går bra i 45 år - tills du får stroke - då får du sälja villan, husvagnen, stugan o hojjen, skilja dig, och bo på härbärge resten av livet.

Du har väl bara trafikförsäkring på din hoj, och sparar 50:- i en burk varje månad "utifall olyckan är framme" ?

Är det verkligen så in i helvete svårt att förstå tanken bakom försäkringar?

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Pejo skrev:

Är det verkligen så svårt att förstå att staten kanske inte är bäst på att sköta försäkringar?

Ena sekunden gnäller folk på vilka höga skatter vi har, nästa gnäller de för att de får för lite för sina pengar..

Det här är givetvis ett nollsummespel från M's sida, man minskar skatteuttaget men flyttar över det till dem som vill utnyttja försäkringen. Transportkollektivet är ganska stort..
Istället för att förfäras över en enda sak i förslaget, kanske man ska räkna på hela förslaget istället. Varför tror ni det är omöjligt att sänka skatter i sverige? Jo för att så fort minsta lilla intressegrupp "drabbas", så lobbas det och bidragen på 20kr i månaden höjs och blir 30kr istället för att tas bort helt.

Förra månaden betalade jag 18740 i skatt, min arbetsgivare betalade ~13000 i arbetsgivaravgifter, och på det jag fick ut får jag betala ytterligare 25% I mervärdesskatt. Nu räknas väl jag då som höginkomsttagare numer, men jag tyckte faktiskt skatteuttaget kändes allra värst när jag tjänade betydligt mindre, eftersom skatten tog så mycket att det blev svårt att ens överleva på inkomsten..

Ett betydligt större reseavdrag=sänkt skatt, skulle ju definitivt hjälpa dem som har långa avstånd till jobbet i exempelvis norrland

Dark Helmet

Ludacrious speed.... Go!
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
Honda CBR 600
Citat:
Inskickat av arrow
vet saker man kan spara betydligt mer pengar på, men det ska man vara tyst om... för annars blir det ett jävla liv....

Firefly skrev:

Håller med er båda.

Det slösas friskt med mina skattepengar.
På saker som jag faktiskt inte uppskattar alls.
Men som sagt det blir nog ett jävla liv om man nämner all skit som vi pröjsar för......

Så skall vi betala för våra kostnader själv IGEN, kan faktiskt alla andra också göra det.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Pejo skrev:
Du ska inte ha försäkringar alls - det är den ultimata konsekvensen av att bära sina egna kostnader i sina områden. Det går bra i 45 år - tills du får stroke - då får du sälja villan, husvagnen, stugan o hojjen, skilja dig, och bo på härbärge resten av livet.

Du har väl bara trafikförsäkring på din hoj, och sparar 50:- i en burk varje månad "utifall olyckan är framme" ?

Nej, det är inte så jävla svårt! men man ska inte packas på något man inte vill ha... det ska vara frivilligt! Jag hade fortfarande täcknat försäkring, eller rättare sagt jag har fått göra det då jag kör på bana och skiten från SVEMO är värdelös(endå tvingas man betala för den också)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras