Pejo skrev:
Är det verkligen så in i helvete svårt att förstå tanken bakom försäkringar?
Är det verkligen så svårt att förstå att staten kanske inte är bäst på att sköta försäkringar?
Ena sekunden gnäller folk på vilka höga skatter vi har, nästa gnäller de för att de får för lite för sina pengar..
Det här är givetvis ett nollsummespel från M's sida, man minskar skatteuttaget men flyttar över det till dem som vill utnyttja försäkringen. Transportkollektivet är ganska stort..
Istället för att förfäras över en enda sak i förslaget, kanske man ska räkna på hela förslaget istället. Varför tror ni det är omöjligt att sänka skatter i sverige? Jo för att så fort minsta lilla intressegrupp "drabbas", så lobbas det och bidragen på 20kr i månaden höjs och blir 30kr istället för att tas bort helt.
Förra månaden betalade jag 18740 i skatt, min arbetsgivare betalade ~13000 i arbetsgivaravgifter, och på det jag fick ut får jag betala ytterligare 25% I mervärdesskatt. Nu räknas väl jag då som höginkomsttagare numer, men jag tyckte faktiskt skatteuttaget kändes allra värst när jag tjänade betydligt mindre, eftersom skatten tog så mycket att det blev svårt att ens överleva på inkomsten..
Ett betydligt större reseavdrag=sänkt skatt, skulle ju definitivt hjälpa dem som har långa avstånd till jobbet i exempelvis norrland