Dyrt el billigt?

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
Lämnade in hojen för att serva den för 4000 kronor. De byter olja, oljefilter, luftfilter, kollar motorn, byter packboxar(de köpte jag själv) och kollar förgasaren som krånglar lite.

Har jag fått ett bra pris eller inte? Det är allså hos en mc-firma.

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Shwan skrev:
Lämnade in hojen för att serva den för 4000 kronor. De byter olja, oljefilter, luftfilter, kollar motorn, byter packboxar(de köpte jag själv) och kollar förgasaren som krånglar lite.

Beror lite på vilka packboxar du menar :rolleyes:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Shwan skrev:

Jag tycker att det låter vansinnigt dyrt! :huvet Visserligen kostar filter, olja osv 7-800kr, men resten är ju pengar "rakt i sjön", jag gör hellre jobbet själv, och lägger pengarna på soppa, däck och annat skoj! :) Det är ju inte raketforskning att byta filter, olja, och kolla förgasarna! Köp en mekhandbok, den tjänar du in snabbt! :)

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
Hoztic skrev:
Jag tycker att det låter vansinnigt dyrt! :huvet Visserligen kostar filter, olja osv 7-800kr, men resten är ju pengar "rakt i sjön", jag gör hellre jobbet själv, och lägger pengarna på soppa, däck och annat skoj! :) Det är ju inte raketforskning att byta filter, olja, och kolla förgasarna! Köp en mekhandbok, den tjänar du in snabbt! :)

Problemet är ju att jag inte har nån mekhandbok och ska köra till Norge med ett para kompisar i juli så jag behöver få hojen klar tills jag kommer tillbax till Sverige. Misstänkte att jag betalade mkt men bra att få det bekräftat iaf.
Jag ska nog ta ett snack med de när jag kommer hem. Hur många timmars arbete pratar vi om här?

Ps.Glömde nämna att de byter tändstift också.Ds

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ptja, på min hoj byter man filter (luft + olja), olja och stift på en timme ungefär... Lägg till 20 min för varmkörning också, vilket jag dock tror att dom inte gör på firmor? Sen tar det väl en timme till att kolla över motorfästen, att det inte kryper olja osv nånstans, lite beroende på hur många kåpor man måste ta bort. Sen en timme för att kolla lager, kablage mm. Så säg 4h så har du gjort vinterservice! Och lärt dig lite mer om hur hojen funkar :)
Mekhandbok till din gixxer borde det väl gå att hitta på nätet? :va Kolla stickyn i mekforumet!

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
Hoztic skrev:
Ptja, på min hoj byter man filter (luft + olja), olja och stift på en timme ungefär... Lägg till 20 min för varmkörning också, vilket jag dock tror att dom inte gör på firmor? Sen tar det väl en timme till att kolla över motorfästen, att det inte kryper olja osv nånstans, lite beroende på hur många kåpor man måste ta bort. Sen en timme för att kolla lager, kablage mm. Så säg 4h så har du gjort vinterservice! Och lärt dig lite mer om hur hojen funkar :)
Mekhandbok till din gixxer borde det väl gå att hitta på nätet? :va Kolla stickyn i mekforumet!

Jag hade ju säkert kunnat fixat det själv men jag antar att jag får ta smällen den här gången. Har massor att göra på hojen sen när jag kommer hem så jag hoppas att jag hittar mekhandboken tills dess. Då handlar det ju iofs mkt om kåpor och sånt som ska bort och ersättas.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Shwan skrev:
Jag hade ju säkert kunnat fixat det själv men jag antar att jag får ta smällen den här gången. Har massor att göra på hojen sen när jag kommer hem så jag hoppas att jag hittar mekhandboken tills dess. Då handlar det ju iofs mkt om kåpor och sånt som ska bort och ersättas.

Å så illa är det väl inte egentligen. Nu vet du att allt är klart och kan lugna sinnet. Du sade ju själv att där kanske var problem med förgasaren och för en lekman utan hjälp är det kanske inte så lätt att veta om så är fallet...

Jämför med vad du skattar bort per år så känns det nog bättre! :tummenupp

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
TukTuk skrev:
Å så illa är det väl inte egentligen. Nu vet du att allt är klart och kan lugna sinnet. Du sade ju själv att där kanske var problem med förgasaren och för en lekman utan hjälp är det kanske inte så lätt att veta om så är fallet...

Man får ju självklart alltid betala mer än man behöver när man går till en mekaniker. Men som du säger så känns det skönt att man vet att det är klart när man kommer hem.
Ja skatten känns väl värre :gnissla
Visst har man nån månads garanti på det de har fixat? :va

Hoztic skrev:
Så säg 4h så har du gjort vinterservice! Och lärt dig lite mer om hur hojen funkar :)
!

Du som kan mecka med hojar kan väl fixa växellådan på min hoj för en slant :7peta :)

Last edited:

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
TukTuk skrev:

Precis, sen är ju alla inte mekaniker heller, hur lätt det än är att byta/utföra själv enligt andra. Det är väl det verkstäderna lever på :va

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Konstigt att alla tycker det är dyrt, har ni funderat på vad det kostar att driva en verkstad? Inte liiite verktyg och kunskap som måste till! Allt detta ska betalas av kunderna, dessutom ska den som skruvar få en slant i lön också.

Dr.Bike

Guest
Nr:18 skrev:
Konstigt att alla tycker det är dyrt, har ni funderat på vad det kostar att driva en verkstad? Inte liiite verktyg och kunskap som måste till! Allt detta ska betalas av kunderna, dessutom ska den som skruvar få en slant i lön också.

Jo men denne person ska inte bli rik på VARJE kund...
Jag tycker det var dyrt.
Det bör kosta ca 1500 i arb kostnad på att byta packboxarna (om du nu menar de i gaffeln??) material tillkommer förståss, och sen olja och båda filtren, så säg att man skulle hamna på en 2500 iaf.
MED vinst.
Ok firman har kanske högre omkostnader än jag har, så säg att det kan ta ut tre tusen då.
Men 4 känns som iaf 25% för mycket.
Inte ocker direkt. Men inte heller billigt.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
på min gamla cbr så skulle komplett service inkl ventiljustering kosta 4500:-
liten jämförelse :)

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
Tyckte inte det lätt dyrt!
Olja, filter, stift, luftfilter o packboxar minst 1000:- bara i material.
Sen har dom säkert fasta priser på sina jobb.....

Där jag jobbar så ligger vi precis över 1000:-/timmen i arbetslön. Och i storstäderna så ligger det säkert högre...

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Peanutboy skrev:
Tyckte inte det lätt dyrt!
Olja, filter, stift, luftfilter o packboxar minst 1000:- bara i material.
Sen har dom säkert fasta priser på sina jobb.....

Där jag jobbar så ligger vi precis över 1000:-/timmen i arbetslön. Och i storstäderna så ligger det säkert högre...

Låter tokdyrt med 1000kr i timmen.
:mad:

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende