OT? Är det inte mer angeläget än så?
Redan i E5 påverkar etanolen vissa plasttankar så mycket att dekaler släpper på utsidan när spriten vandrar genom materialet. Med E10 deformeras tankarna så att dom kan bli svåra att demontera och omöjliga att återmontera.
Lösningen(!) blir att låta tankarna torka ur under några månader - typ ett vinteruppehåll utan bränsle i tanken.
Då hinner de flesta påverkade plasttankar hitta tillbaka till sin ursprungsform igen.
Men den som kör året runt? Ett ytterst marginellt antal påverkade visserligen, men ändå.
Köpa dubbel uppsättning tankar?
Dekalproblemet har jag inte hört någon lösning på.
Det brukar sägas att 5% etanolinblandning ger "någon eller några procent högre bränsleförbrukning".
Min erfarenhet av E10 är att det går åt ganska precis 10% mer soppa.
So what's the use?
Nej, jag är ingen Fuellyfåne som håller koll på varje deciliter som jag tankar.
Jag är mer intresserad av räckvidden - hur långt jag kommer på varje tank.
Det är viktigt för mig.
E10 är ett elände. Någon gång har jag tankat med vilje för att att testa, då och då har det saknats alternativ och ibland har jag haft för bråttom och fått E10 av misstag.
I samtliga fall har det fått tydliga konsekvenser för räckvidden. Jag har tappat ett par, tre mil - tvingats tanka tidigare än beräknat, tvingats stanna och tanka från medhavd dunk eller halta in på ångorna någonstans där jag borde haft marginal.
Spelar roll?
Ja, för mig och min körning gör det faktiskt det.
De nyare insprutarna påverkas mindre än de gamla förgasarhojarna, körning i vettigt tempo straffas mindre än...
...
inspirerad körning.
Grusgasa med tung AT 750 på E10 ger lätt en förbrukning över litern milen, typ 20% mer än på E5 och bortåt 30% mer än vad jag minns att man kunde få ut på den gamla V-power innan även den började spädas ut med sprit.
Men vi skall väl vara glada.
Vi har sluppit E10 i nästan 10 år. Det
är ett EU-dekret som säger att vi skall införa det, och Sverige har backat så länge det går, typ.
Tyskland och Finland var tidiga på det, men Sverige lade sig i väntläge när man såg vilka djävulska problem man fick vid införandet i dessa länder. Ovanligt att inte Sverige tar tagelskortan på och hoppar ner i grytet först av alla...
Så länge det finns E5 går det att klara sig. Bäst är ju riktig bensin, utan barlast av sprit, men som sagt - alternativ till E10 måste finnas.
Finland 2016:
AALLLLAA står och väntar på 98-slangen. Kön är 40 cyklar lång, men ingen vill riskera att bli stående på de lång-långa etapperna bara för att man fått E10 i hojen. Många hojar i samlingen skulle
tekniskt klara E10, men inte den inskränkta räckvidden.
..och detta var så långt norr/österut att det inte var någon idé att...
...skylta bort vinterdieseln.
Jag överdriver?
Tja, det var långt till nästa stopp:
...som låg ändå längre ut i ödemarken och där allt-i-allotjejen kastade förklädet och gick ut för att handpumpa alla hojar som behövde tankas.
"Korvsoppa" var dagens rätt och den fick man ta själv när hon var ute och tankade.
E10 är begränsande.
Jag vet inte om man löst problemen man hade för några år sedan med smutsig etanol som slet ut insprutningen från insidan, men att man inte ens testade inleveranserna av fulsprit från gud vet var dom nu kom är anledning nog att hålla sig skeptisk.
Jag kommer inte tanka E10 så länge jag har ett val, och jag önskar att det fanns riktig bensin att köpa, som inte är utspädd med inaktiv substans.
Klimatnyttan?
Jag är skeptisk.