E-Bay och PayPal?

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Nån som har erfarenheter av att handla på E-Bay och använda sig av PayPal?
Är det ett smidigt och bra sätt?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Smidigt som bara den, bara registrera sig o fylla i sina uppgifter o sen sköter sig allt med bara några knapptryckningar när du väl ska buda o betala :tummenupp

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Okej,för jag läste att några hade fått sina konton frysta och blivit av med pengar.
Därför blev jag ju lite misstänktsam.
Jag tänkte ifall man skulle handla från USA...finns det nåt annat sätt eller är det PayPal som gäller?
Bör man använda sig av ett speciellt konto enbart för sånt sånt handlande,vad tycker du?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Okej,för jag läste att några hade fått sina konton frysta och blivit av med pengar.
Därför blev jag ju lite misstänktsam.
Jag tänkte ifall man skulle handla från USA...finns det nåt annat sätt eller är det PayPal som gäller?
Bör man använda sig av ett speciellt konto enbart för sånt sånt handlande,vad tycker du?

Själv kör jag på mitt vanliga konto men det är såklart bäst om man har ett separat konto, lite extra säkerhet skadar aldrig..

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Faran att åka på nåt problem är i verkligheten väldigt liten, största faran är oseriösa säljare på, men bara man kollar feedbacken på dom brukar det inte vara några problem.
Banken står ju dessutom för förlorade pengar så länge man inte varit "vårdslös" med sitt kreditkort, vilket att lämna ut nummret till inte är.
(eg har inget företag rätt att debitera din bank uttag på ditt kort om dom inte kan visa upp en godkänd signatur från dig eller att du slagit in din PIN-kod om jag inte minns fel.)
Paypal är det i särklass smidigaste, allt annat kostar mer, tar mer tid och accepteras av färre säljare.
ebay har ju desstuom nån inbyggd försäkring om man skulel bli blåst (har dock aldrig behövt pröva den)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
De var rätt kass kurs på € när jag tjöpte nya lister till Audin ifrån Polen. Typ 5% kassare än via banken.

Jag får bankens växelkurs när jag använder mitt kreditkort med PayPal, de drar pengarna från mitt kort i vald valuta och sen när transaktionen sker på riktigt (3 - 5 bankdagar senare) så ser jag vilken kurs jag verkligen fick - och det är banken som står för den.

Säljer och köper en del på eBay, både från Tyskland, UK och USA. PayPal är oslagbart och man kan göra fantastiska deals på eBay. :tummenupp

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Kanon,då vet jag lite mera.
Men det blir nog till att skaffa ett till konto....bättre att vara försiktig!
En sista fråga bara....
Kommer försändelsen till närmaste postkontor och sen får jag en avi hem eller?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
japps, som vilket paket som helst.
Beställer du från utanför EU kan man dock åka på tull och moms, varvid ett stående tips är att be säljaren skriva ner värdet samt kryssa för "gift" (gåva altså) på tulldeklarationen. (alla vill inte göra det eftersom det ju är falska uppgifter)

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Jag va skeptisk till en början, tänkte väl som du antar jag, men det har fungerat klockrent, knöt ett kreditkort dit.
Sedan att senaste affären inte gick lika bra är ju inte deras fel:mad: Det är trist när foto inte stämmer överens med leverans.

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
Var försiktiga med handel från USA..
Har blivit blåst på en gaffel till gsxr1000.
Glöm hjälp från ebay.
Så säkert ställe är det inte.:va

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Kanon,då vet jag lite mera.
Men det blir nog till att skaffa ett till konto....bättre att vara försiktig!
En sista fråga bara....
Kommer försändelsen till närmaste postkontor och sen får jag en avi hem eller?

Beror helt på vilket speditionsföretag säljaren väljer att använda.
Fastnar paketet i tullen så kommer det med posten. Vilket även innebär att du får pröjsa en till frakt från tullen o hem till dig.
FedEx och UPS sköter tullandet själva medan Usps kan slinka igenom. Det gjorde dock inte mitt senaste.

Rätta mig om jag har fel.

Glöm hjälp från ebay.

Hur såg dennes feedback ut när du köpte gaffeln?
Vad hade han sålt innan?

Jag har sett säljare som försökt sälja hojprylar och andra saker jag varit på jakt efter. När jag kollade vad de sålt innan så har det varit serviser och broderade dukar och annat krafs. =Kapat konto....

Dal-Mausen

Last edited:

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
Han hade typ 98,2 %.
Och det kan man tycka är bra.
Jag har köpt en del andra delar med.
Ett luftfilter till husbilen.K&N filter.
Var till något annat.
Men självklart får bra delar också.
Man kan inte göra så mycket åt det.:gnissla

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera
Glöm hjälp från ebay.

hade problem med en säljare i england som inte levrerade vad jag betalt för Paypal plockade motsvarande summa från honom, lite skrivande men ok
från US har aldrig haft problem

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Han hade typ 98,2 %.
Och det kan man tycka är bra.

Jo siffran är bra. Men för vad?
Man måste kolla lite på vad säljaren sålt för prylar innan. Kapade konton är ju de med bra siffra på feedback. Siffran säger inget om man inte kollar vad som är sålt. Är ni med?
Sen finns det alltid köpare som aldrig är nöjda och som lämnar negativ feedback för små små saker. När man läser de specifika negativa feedback så är de oftast bemötta med en förklaring från säljaren. Därifrån får man bilda sig en uppfattning om man vill handla eller ej.

Har hittat en del riktigt stora bedragare på både eBay och blocket. Men jag handlar.

Har betalat i förskott någon gång utan problem. Bara man forskar lite först.

Dal-Mausen

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har oxå köpt o sålt en del via Ebay o använt Paypal i alla transaktioner. Både från Usa , UK o Tyskland. Har än sålänge inte stött på några problem , mer än ngn retfull tullavgift ibland. För dyrare saker från Usa använder jag alltid min kompis som jobbar där... han köper , jag för över pengar till honom via Paypal ( då tar de ut en avgift , ca 7-8% , vid en money request till utlandet ) , sen plockar hen hem prylarna i handbagaget när han reser hem var 6:e vecka !:tummenupp

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
enda nackdelen med Pay-Pal är att man handlar en massa prylar hela tiden:huvet

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
enda nackdelen med Pay-Pal är att man handlar en massa prylar hela tiden:huvet

Så länge frugan inte får reda på det så gör det inget. :D

Som dom andra skriver Ebay och paypal har jag bara goda erfarenheter av
efter att ha köpt ganska mycket prylar från måga olika länder.

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Så länge frugan inte får reda på det så gör det inget. :D

Som dom andra skriver Ebay och paypal har jag bara goda erfarenheter av
efter att ha köpt ganska mycket prylar från måga olika länder.

"Vad är paypal här nu?! Vart inne och surfat callgirls nu igen?"
"Eh, ja juste, förlåt!"

frako

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Hoj
Yamaha R1 -04
Ni som kan dehär med paypal. har registrerat mej nu, Men kört fast här.

Enter the 4-digit PayPal code from your card statement to get Verified and lift your limits..

Var/hur ???

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...