E-Bay och PayPal?

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag har köpt en hel del själv från E:bay (och massor av andra ställen) under åren och min erfarenhet är följande.
Jag skickar väldigt sällan bara en sak separat. Det betalar sig aldrig och om jag gör det är det för att det är svårt att få tag i delarna/prylen här i sverige.

När jag skickar så beställer jag för det mesta en container och har en kille som sköter lastningen och jag skickar alla saker dit.

Ska man ha hojdelar så det smartaste är att ni går ihop ett gäng killar och beställer så ni får ihop åtminstone en halvpall med saker för att få någon ekonomi i det ni handlar.

Vad det gäller E:bay och något som jag tycker är skumt men ändå vill ha så brukar jag skicka över pengar till Mark (som min shipper heter) och låter honom ta hand om affären.
Jag hade en sån affär alldeles nyss som handlade om 6000usd men feedbacken på säljaren var skum.
När han tog hand om saken gick det bra.
Jag får visserligen i dom tillfällena betala Mark 200usd för hjälpen men hellre det än att förlora alla pengarna.

Kneedrag

Guest
Var försiktiga med handel från USA..
Har blivit blåst på en gaffel till gsxr1000.
Glöm hjälp från ebay.
Så säkert ställe är det inte.:va

Du använde inte paypal va?
Gjorde du någon claim?

Jag köpte en mc-ram från USA säljaren hade bra feedback , fick hem ramen ,den var inte i det skick som säljaren skrev i annonsen.
Anmälde honom till ebay och paypal (claim) pengarna är låsta på hans konto via paypal tills vi säljare och köpare kom överrens (jag fick tibax mina pengar).

Om vi inte kommit överrens skulle paypal och ebay "claimpanel" avgöra saken. Då är det viktigt att ta bilder på vad som är fel och vad som stod i annonsen. Bevisbördan ligger på dig.
Allt löste sig:tummenupp.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Problem med Paypal o Ebay

De senaste dagarna har jag handlat grejer på Ebay och inte haft några problem, det har funkat fint med Paypal som vanligt.

Imorse fick jag dock problem när jag skulle betala en vara, efter att ha tryckt på "confirm payment" så fick jag meddelandet "Card denied" WTF, det funkade ju igår och pengarna finns på kontot!?

Trots att köptet inte gick igenom och att mitt kort blev denied så har Paypal reserverat pengar på mitt konto, det är ju helt ologiskt.

Finns ingen logg på detta på mitt Paypal konto

Nu vågar jag inte testa igen för att se om det går att betala, vill ju inte ha samma fel o ännu en gång få samma summa reserverad. :död

Nån som stött på detta problem?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
De senaste dagarna har jag handlat grejer på Ebay och inte haft några problem, det har funkat fint med Paypal som vanligt.

Imorse fick jag dock problem när jag skulle betala en vara, efter att ha tryckt på "confirm payment" så fick jag meddelandet "Card denied" WTF, det funkade ju igår och pengarna finns på kontot!?

Trots att köptet inte gick igenom och att mitt kort blev denied så har Paypal reserverat pengar på mitt konto, det är ju helt ologiskt.

Finns ingen logg på detta på mitt Paypal konto

Nu vågar jag inte testa igen för att se om det går att betala, vill ju inte ha samma fel o ännu en gång få samma summa reserverad. :död

Nån som stött på detta problem?

Kontakta paypal!

Har aldrig haft problem med dom!
Banker/ekonomiska institut osv brukar vara mkt måna om att allt ska gå rätt till och reda ut misstag snabbt!

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag har kontaktat Paypal, kommer dock ej åt mailen på jobbet..:huvet

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Testade att köpa några dekaler för en mindre summa då funkade det konstigt nog..

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Har handlat en hel del grejjer från USA, snuskigt billigt. Dom nästan ger bort grejjerna ibland.

Ebay = Gud
Paypal = Jesus

Fördelen med religionen ebay, är att det är lättare att få det man önskar av ebay än gud!
Samtidigt som paypal finns här bland oss hela tiden, hjälper till och underlättar!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Du använde inte paypal va?
Gjorde du någon claim?

Jag köpte en mc-ram från USA säljaren hade bra feedback , fick hem ramen ,den var inte i det skick som säljaren skrev i annonsen.
Anmälde honom till ebay och paypal (claim) pengarna är låsta på hans konto via paypal tills vi säljare och köpare kom överrens (jag fick tibax mina pengar).

Om vi inte kommit överrens skulle paypal och ebay "claimpanel" avgöra saken. Då är det viktigt att ta bilder på vad som är fel och vad som stod i annonsen. Bevisbördan ligger på dig.
Allt löste sig:tummenupp.

då hade du tur att frakten va snabb :), man har nämligen bara 2 veckor på sig efter köpdatumet att anmäla till paypal, så om frakten tar 4-5 veckor e man körd :död

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Mina problem i #43 ovan har löst sig efter att ha varit i kontakt med PayPal och min bank, inga problem egentligen. Dock lite konfunderande att pengar reserveras för ett köp som inte gått igenom.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept