E-reg

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
Motarder SKA INTE åkas e-reggat!!!

E som i ENDURO!!!

Alltså gäller det bara i enduro samanhang!!
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
NIX, man måste ha LV-reg, så man kan ha blinkers, hastighetsmätare, lång bakstänka och långt kedjeskydd och allt annat som motarder mååååste ha :fakta

E-reg :rock
 

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
phastasphuk skrev:
NIX, man måste ha LV-reg, så man kan ha blinkers, hastighetsmätare, lång bakstänka och långt kedjeskydd och allt annat som motarder mååååste ha :fakta

E-reg :rock

Du har tydligen inte fattat det här med e-regggad enduro....

Enda gången du får köra den på allmän väg är när du är påväg till en av SVEMO godkänd träning eller tävling!!

+ att du måste ha en enduro licens!

Det är ä tack vare alla e-reggade motarder och de olyckor som de har orsakat på allmän väg som har fått försäkringsbolagen att ta bort E-reg försäkringen!!!

Det betyder att vi som seriösa enduroåkare inte längre har råd att försäkra våra e-reggade enduro hojar!!


Jag vill inte vara en moralkakekärring men.....

Ska det åkas motard på gatan så ska det vara landsvägsreggat!!

/

M
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Jo men hur många av alla lv-reggade motarder går igenom en besikting som dom ser ut....och då menar jag inte den enda dagen om året när dom SKA besiktigas.

Dessutom finns det ju ingen E-reg försäkring längre, så jag offroadförsäkrade min så biddere 700 pix billigare om året.

Och var det verkligen motard olyckor som gjorde att e-regs försäkringarna togs bort. Vad jag har hört så var det en del riktigt ruskiga person skador på enduro sidan som tog död på den, men jag kan ju ha hört fel.

Så varför är det nuförtiden fel att köra en E-reggad hoj om nu den är försäkrad på exakt samma sätt som en lv-reg?
Enda skillnaden är ju att man har licens genom SVEMO, men dom lär ju knappast gå in och ta någon smäll.

Är det inte mer fel att ha en lv-reggad hoj men ha den ombyggd till endurospec.?

(och ja, jag vet precis vad man egentligen ska ha sin e grejor till, bara diskuterar)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det verkar inte finnas nåt skäl att ha e-reggat på gatan. Försäkringen samma, men e-lic kostar 1000-1500/år (inkl. obl klubbmedl.skap). Möjligen för att vissa hojmodeller kanske är svåra att lv-regga pga ljudet. Slipper iofs blinkers o hastmätare, men det är ju rena björntjänsten egentligen.

Fast som e-åkare gillar jag inte att det åker omkring en massa e-reggade motarder på vägarna. Det gör det j-t mycket svårare f Svemo att få till en försäkring efter den verkliga kostnadsbilden för e-åkarna. Fast vi får väl lobba för att försäkringen bara gäller om man vid ev skada har skogsdäck på hojen.
/u
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
ulf_lundin skrev:
Det verkar inte finnas nåt skäl att ha e-reggat på gatan. Försäkringen samma, men e-lic kostar 1000-1500/år (inkl. obl klubbmedl.skap). Möjligen för att vissa hojmodeller kanske är svåra att lv-regga pga ljudet. Slipper iofs blinkers o hastmätare, men det är ju rena björntjänsten egentligen.

Fast som e-åkare gillar jag inte att det åker omkring en massa e-reggade motarder på vägarna. Det gör det j-t mycket svårare f Svemo att få till en försäkring efter den verkliga kostnadsbilden för e-åkarna. Fast vi får väl lobba för att försäkringen bara gäller om man vid ev skada har skogsdäck på hojen.
/u

Kan bara hålla med dig Ulf!

I IB sa SVEMO att det är troligt att motardåkarna är den grupp som framkallat de stora kostnaderna. kostnaderna har ju stigt i takt med intresset för motard, enduroär ingen speciellt olycksdrabbad sport heller. Kör man inte enduro ska man ej heller ha e-reg. En motard är på intet sätt en enduro, det är en vanlig mc (om den nu ska framfröas på allmän väg) och bör ju gå i en vikt/effekt klass såsom försäkringssystemet är uppbyggt. Någon offroad är det ju inte heller, går ju knappt åka riktiga grusvägar med skurna slicks.

Att inte motard hojarna går igenom besiktningen är ju inget skäl att belasta oss enduro åkare. Det är ju bland annat därför e-reg finns, för att ge oss dispenser för att underlätta tävlandet.

Svemo håller på att ta fram en ny försäkring för oss enduro åkare, som det är nu håller ju inte. Bara hoppas de gör den så att man måste ha 21/18-19 tum och riktiga däck.

En enduro är ingen mc i vanlig bemärkelse, det är skogens konung :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top