Meckoholic
Vroom
- Gick med
- 24 Jul 2005
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
förbannade skit nu har e-starten pissat ner sig
Min startmotor har ibland fastnat när den snurrat några varv och ett gansk högt klank-ljud hörs, efter någon sekund börjar den snurra igen och hojen går igång. Tänkte kolla upp problemet inom någon vecka men tji fick jag.
startmotorn rasslar nu bara men snurrar fin fint när man håller inne manuella dekompen och batteriet är det inga fel på. Efter kort samtal med dinmc's ktm-verkstad och mycket googlande tror jag nu att det är "start-kopplingen"(stod starter-clutch när jag googlade runt lite på engelska sidor) som är kass.
Visst behöver man dra av svänghjulet för att komma åt den? Största ingreppet jag gjort på hojjen hittills är ventiljustering så jag är lite grön fortfarande.
Det är en svänghjulsavdragare som behövs antar jag, några tips på vilka som funkar och helst inte kostar flera hundra
Finns det något man måste akta sig för när det gäller att få bort svänghjulet? Vill ju inte sabba något mer!
Motorn behöver tömmas ur på olja antar jag, men jag kan låta den i ramen vara kvar? Behöver jag lufta oljesystemet sen när jag fyllt på igen?
Någon som gjort detta förut och kan dela med sig av lite erfarenheter?
Hade nog gärna lämnat in den på verkstad för detta men dinmc hade 3-4 veckors väntetid vilket jag inte orkar vänta på. Tips på någon ktm-verkstad i stockholmsområdet jag kan ringa och kolla dem kanske har ledigt lite tidigare?
PS. Finns det typ haynes-böcker eller liknande för lc4-motorer? .ds.
Min startmotor har ibland fastnat när den snurrat några varv och ett gansk högt klank-ljud hörs, efter någon sekund börjar den snurra igen och hojen går igång. Tänkte kolla upp problemet inom någon vecka men tji fick jag.
startmotorn rasslar nu bara men snurrar fin fint när man håller inne manuella dekompen och batteriet är det inga fel på. Efter kort samtal med dinmc's ktm-verkstad och mycket googlande tror jag nu att det är "start-kopplingen"(stod starter-clutch när jag googlade runt lite på engelska sidor) som är kass.
Visst behöver man dra av svänghjulet för att komma åt den? Största ingreppet jag gjort på hojjen hittills är ventiljustering så jag är lite grön fortfarande.
Det är en svänghjulsavdragare som behövs antar jag, några tips på vilka som funkar och helst inte kostar flera hundra
Finns det något man måste akta sig för när det gäller att få bort svänghjulet? Vill ju inte sabba något mer!
Motorn behöver tömmas ur på olja antar jag, men jag kan låta den i ramen vara kvar? Behöver jag lufta oljesystemet sen när jag fyllt på igen?
Någon som gjort detta förut och kan dela med sig av lite erfarenheter?
Hade nog gärna lämnat in den på verkstad för detta men dinmc hade 3-4 veckors väntetid vilket jag inte orkar vänta på. Tips på någon ktm-verkstad i stockholmsområdet jag kan ringa och kolla dem kanske har ledigt lite tidigare?
PS. Finns det typ haynes-böcker eller liknande för lc4-motorer? .ds.
Last edited: