Steffo K
3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Grödor som skulle mättat sydamerikanska fattia människors munnar .
Grödor som skulle mättat sydamerikanska fattia människors munnar .
Grödor som skulle mättat sydamerikanska fattia människors munnar .
Sockerrör ger rätt tråkiga middagar.
Jag såg ett program där man tig upp problemet med att majs som är basföda för mexare gått upp kraftigt i pris tack vare missväxt, spekulationer och etnoltillverkning.
Jo, kaffepriset brukar också stiga på grund av missväxt och spekulationer....
Och kaffebönor gör man inget annat än kaffe av...
Så att man gör etanol av majsen kan ignoreras helt i sammanhanget?
Saknar erfarenhet av E10 i hojen.
Fick dock bogsera min flickväns merca till en verkstad efter att den fyllts med E10, då den dog oförklarligt.. modellen ska enligt samtliga listor tåla den nya blandningen, men något var det.. går som en klocka nu på 98-oktanigt.
De flesta som jämfört på ett mera systematiskt vis har påstått att det blir dyrare med E10, eftersom fordonet (bil..) drar betydligt mera av denna brygd än den gamla 95:an.
Det intressanta i det här fallet är ju att det knappast blir särskilt mycket dyrare med 98:an, eftersom förbrukningen stiger markant med E10.
Jag har ingen aning om var prisnivån på den svenska marknaden kommer att ligga, men på den finska lönar det sig inte alls..
Och... om du tankar E10 igen så dör den igen eller...
Grödorna man odlar för att göra etanol tar upp co2 när dom växer...
Fartygen och lastbilarna som transporterar Etanolen, eller fabrikerna som framställer bränslet tar också upp co2?
1) E10 innehåller upp till 10% Etanol. Etanol drar till sig vatten, vilket kan öka risken för frusen vevhusventilation i vårt kalla klimat.
2) Bilden drar mer soppa på E10. Jag fick ner min förbrukning med ~0.1 L/mil. Då finns det inget ekonomiskt incitament längre att tanka E10/95.
3) Bilen går jämnare, motorn upplevs av mig mer vibrationsfri och starkare med 98/99 mot 95. Klart man skämmer bort sin bil med den fina djungeljuicen!
Case closed.
Farsan tankade upp till 80% E85 i en Toyota som inte skulle tåla någon etanol alls.
80% E85 och 20% 95oktan och den gick lika bra ändå, det enda som märktes var att den tjuvstannade lättare, speciellt om man försökte köra iväg direkt man hade startat motorn.
Han körde så i över ett års tid, bilen går lika bra än i dag.
Fartygen och lastbilarna som transporterar Etanolen, eller fabrikerna som framställer bränslet tar också upp co2?
Jag är rätt övertygad om att nästan alla inte kommer märka någon skillnad alls.
Jag har provat att blanda friskt, då jag närmar mig 50 % i bilen så blir den märkbart tröttare.
Grödorna man odlar för att göra etanol tar upp co2 när dom växer...
Men visst, vi räknar på ditt vis, då är en Elbil bland det grisigigaste som finns, eftersom materialen till batterier och elektronik ska brytas i skitiga gruvor i u-länder och fraktas runt jorden för att bearbetas innan dom stoppas i en elbil som tankas med kolkraft...
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |