E10 Bensin! BRA eller DÅLIGT ????

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Grödor som skulle mättat sydamerikanska fattia människors munnar :).

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag såg ett program där man tig upp problemet med att majs som är basföda för mexare gått upp kraftigt i pris tack vare missväxt, spekulationer och etnoltillverkning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag såg ett program där man tig upp problemet med att majs som är basföda för mexare gått upp kraftigt i pris tack vare missväxt, spekulationer och etnoltillverkning.

Jo, kaffepriset brukar också stiga på grund av missväxt och spekulationer....

Och kaffebönor gör man inget annat än kaffe av...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Söker man runt och läser på så inser man att man ska tanka 99.

Mina bilar klarar inte under 98 och dricker märkbart mindre med 99.(testat sthlm o tillbax med båda bilar, 98 vs 99) 5liters motorer, över 300HK.

Med en vanlig tradig passat kvittar det nog vad man stoppar i tanken. Den är lika tråkig vad man än tankar.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
95 oktan ska innehålla 5% etanol men en säker källa säger att den innehåller 10% och om E10 ska innehålla 10% vad blir då? 15% eller?
Samma källa säger så här: Etanolen löser fett och det är inte så farligt på en 4 taktare som har motorolja som smörjer, men en 2 taktare som har smörjmedlet i bränslet så blir det stora påfrästningar. Så 2 takt bör då ha 98 oktan och med E10 så kommer jag att köra på 98 helt klart.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Saknar erfarenhet av E10 i hojen.

Fick dock bogsera min flickväns merca till en verkstad efter att den fyllts med E10, då den dog oförklarligt.. modellen ska enligt samtliga listor tåla den nya blandningen, men något var det.. går som en klocka nu på 98-oktanigt.

De flesta som jämfört på ett mera systematiskt vis har påstått att det blir dyrare med E10, eftersom fordonet (bil..) drar betydligt mera av denna brygd än den gamla 95:an.

Och... om du tankar E10 igen så dör den igen eller... :rolleyes:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag är rätt övertygad om att nästan alla inte kommer märka någon skillnad alls.
Jag har provat att blanda friskt, då jag närmar mig 50 % i bilen så blir den märkbart tröttare.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Det intressanta i det här fallet är ju att det knappast blir särskilt mycket dyrare med 98:an, eftersom förbrukningen stiger markant med E10.

Jag har ingen aning om var prisnivån på den svenska marknaden kommer att ligga, men på den finska lönar det sig inte alls.. :rolleyes:

Ingen fakta i de inlägget...
Men jag ska ge lika dålig fakta: ren etanol behöver ca 30% mer för att fungera som bensin.
Och om du då har 10% etanol så borde du behöva 10(%)/3 =3,333%
Så motorn som normalt drar 1liter milen kommer nu att dra 1,03L....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och... om du tankar E10 igen så dör den igen eller... :rolleyes:

Farsan tankade upp till 80% E85 i en Toyota som inte skulle tåla någon etanol alls.

80% E85 och 20% 95oktan och den gick lika bra ändå, det enda som märktes var att den tjuvstannade lättare, speciellt om man försökte köra iväg direkt man hade startat motorn.

Han körde så i över ett års tid, bilen går lika bra än i dag.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Grödorna man odlar för att göra etanol tar upp co2 när dom växer...

Fartygen och lastbilarna som transporterar Etanolen, eller fabrikerna som framställer bränslet tar också upp co2?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fartygen och lastbilarna som transporterar Etanolen, eller fabrikerna som framställer bränslet tar också upp co2?

Återigen, tanken är väl att vi ska odla grödorna och framställa etanolen lokalt, att vi hittils har importerat är ju för att etanolanvändningen har varit så marginell.

Men visst, vi räknar på ditt vis, då är en Elbil bland det grisigigaste som finns, eftersom materialen till batterier och elektronik ska brytas i skitiga gruvor i u-länder och fraktas runt jorden för att bearbetas innan dom stoppas i en elbil som tankas med kolkraft...

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
1) E10 innehåller upp till 10% Etanol. Etanol drar till sig vatten, vilket kan öka risken för frusen vevhusventilation i vårt kalla klimat.
2) Bilden drar mer soppa på E10. Jag fick ner min förbrukning med ~0.1 L/mil. Då finns det inget ekonomiskt incitament längre att tanka E10/95.
3) Bilen går jämnare, motorn upplevs av mig mer vibrationsfri och starkare med 98/99 mot 95. Klart man skämmer bort sin bil med den fina djungeljuicen!

Case closed. :)

1:Om vi vänder på det..Etanol drar till sig vatten så man riskerar inte att ha vatten i botten på tanken som sen gör så det rostar.

Frusen vevhus... tror nog mer på att tomten kommer iår..

2:Fick du högre eller lägre förbrukning? lite oklart...

3: Har du gjort blindtestet?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Farsan tankade upp till 80% E85 i en Toyota som inte skulle tåla någon etanol alls.

80% E85 och 20% 95oktan och den gick lika bra ändå, det enda som märktes var att den tjuvstannade lättare, speciellt om man försökte köra iväg direkt man hade startat motorn.

Han körde så i över ett års tid, bilen går lika bra än i dag.

Vet inte om jag vågar säga detta men jag har blandat i e85 i hojen med.
Kommer inte ihåg hur mycket E85 jag kunde ha i volvo 850 t men de va en del dock när man hade mycket i så var den svårstartad men vill minnas att 40-50% så märktes ingen skillnad

..... lika mycket som dem som fraktar bensin och disel...

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag är rätt övertygad om att nästan alla inte kommer märka någon skillnad alls.
Jag har provat att blanda friskt, då jag närmar mig 50 % i bilen så blir den märkbart tröttare.

Så 50% bensin och 50% E85. Då är det bara som så att många inte tänker på eller "glömmer" bort att E85 innehåller bensin, på sommaren 15% och på vintern 25% så du har då egentligen aldrig nått 50% eftersom det vintertid ger dig en etanolhalt på 25% och på sommaren 35% :tungan Så för att komma till 50% måste du vintertid lägga dig på 75% E85 och sommartid 65% E85 för att verkligen kunna säga att du kör hälften hälften ;)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Grödorna man odlar för att göra etanol tar upp co2 när dom växer...

Som motsvarar den nivån traktorerna spyr ut menar du?

Men visst, vi räknar på ditt vis, då är en Elbil bland det grisigigaste som finns, eftersom materialen till batterier och elektronik ska brytas i skitiga gruvor i u-länder och fraktas runt jorden för att bearbetas innan dom stoppas i en elbil som tankas med kolkraft...

Precis så jag räknar.

Min gamla volvo och de gamla dieselmercorna i norrland är rena miljöunderverk jämfört med de nya "miljö"bilarna som spyr ut herrejössesmängder med utsläpp i produktion och transporter, för att sedan skrotas 10år och 25 000 mil senare.

Bränslet är nästan försumbart om man räknar totalustsläpp.
Desto längre bilen går och desto enklare/hållbara delar desto miljövänligare.

Tror tom gamla amerikanska pickisar skulle vara mycket miljövänligare än en modern prius om man räknar på det.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...