E85 i Pro street bike?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Som jag tolkar det så får man köra med E85, nån som inte ser det så?

Regler:
" med handelsBENSIN menas sådan bensin som kan köpas på macken"
" i PSB är handelsBRÄNSLE tillåtet"
Visst måste E85 klassas som handelsbränsle i så fall?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det man är ute efter (att stoppa) i reglerna är SV05-soppan. Det man skriver i detalj är att man vill stoppa all bensin som har högre oktantal än 102 oktan, fast egentligen vill man stoppa miljöbusig bensin - vilket gör att E85 med sina 104 oktan i princip är förbjudet - trots att det är det miljövänligaste alternativet av dem alla. Jag kommer att köra på E85.

SVEMO är nog bra för det mesta, man vill göra bra men gör helt fel ibland, som typ bensin över 102 oktan och lustgas.

jojje1963 skrev:
Som jag tolkar det så får man köra med E85, nån som inte ser det så?

Regler:
" med handelsBENSIN menas sådan bensin som kan köpas på macken"
" i PSB är handelsBRÄNSLE tillåtet"
Visst måste E85 klassas som handelsbränsle i så fall?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Då kör jag oxå E85, jag gör en mapp för surbensin oxå men i min motor är det inte mycket att köra på, får ut max 110hp på macksoppa (utan IC eller vatten iofs, så lite till går ju att få ut)

Var står det om oktanen? hitta bara att det skulle va handelsbränsle

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Under punkten 3.4.2 står det listat vad som är miljöklass 1 och miljöklass 2. Under 3.4.1 står att handelsbränsle är bensinstationsbränsle, miljöklass 1 eller miljöklass 2. T.ex. OkQ8'as 95-oktaniga bensin har 5% alkohol iblandat från pumpen. Miljöklass 2 bränsle står listat under punkten 3.4.2, t.ex. AG102.

Man har tänkt till igen från Svemos håll, dvs väldigt lite.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Aha, i snöskoter reglerna. Det är bara det att i MC reglerna står det vad handelsbensin avser, inte handelsbränsle som det står skoter reglerna, sen står det att vi får köra med handelsbränsle..... och vi får fortfarande kör med 1540mm. Sugmotorerna får det inte lätt i år.

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
På SDC regel sida står det att racebensin är ok.. om man tittar på PSB regler :confused:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det riktigt sunkiga är ju att SDC-racen är ett arrangemang under SVEMO försyn, så vad Svemo skriver... är det som gäller. Fast vem ska gå omkring i depån och kolla att man inte kör på 95-oktan, E85 eller SV05?

Sen står det även att "lustgasflaskor får inte påfyllas i depån". Däremot får man palta med 200-liters fat med nitrometan och metanol. Nån har rökt på rejält. Så går det när man sätter IQ-66'are på att skriva regler.

Mr Race skrev:
På SDC regel sida står det att racebensin är ok.. om man tittar på PSB regler :confused:

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
Ja man undar ju nog vad dom håller på med..(svemo)?. Saken är ju den att när vi skulle börja köra SM status på PSB så hette de att vi skulle ha samma regler som vi alltid har haft... men nu börjar dom att ändra en massa grejer och förstör allt... men det är väll så med SVEMO att ger man dom lillfingret så tar dom hela handen.. :huvet

MVH. PSB no:1

PM1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1201 -89
E85?

E85 vad är det??

Brink jag har nu provkört moppen med ditt nyrenoverade lock och en ny/beg. uppsättning RS 36 som jag köpt, det funkar kanon!!

jojje1963, jag brukar frakta flygplan åt dig när jag åker ner till Håkan, där av mitt alias.. :D

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Aha, jag undra just varför du heter PM1. Säg till Håkan att sätta på ett par turbos och köra på E85 (85%etanol/15%bensin) så det blir lite fart i bitarna
http://www.etanol.nu

PM1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1201 -89
jojje1963 skrev:
Aha, jag undra just varför du heter PM1. Säg till Håkan att sätta på ett par turbos och köra på E85 (85%etanol/15%bensin) så det blir lite fart i bitarna
http://www.etanol.nu

:) Nu är varken jag eller Håkan särskillt intresserade av turbosar på PM..så det kan jag nog lova att det aldrig kommer att inträffa.

PM1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1201 -89
andersbrink skrev:
Vafandå! Känner alla till alla här?

Ulf din räka, räkna med att bli frånåkt den 11/6 i Falun. :hihi

Hehe, räka det är bra det..då går hojen lite fortare om man har tur.. :)
Är nog i Malmö på race den 11/6 misstänker jag...

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
andersbrink skrev:
Det riktigt sunkiga är ju att SDC-racen är ett arrangemang under SVEMO försyn
Vartenda officellt DR-arrangemang i Sverige där det ingår hojar står under SVEMOs försyn oavsett arrangör/serie/whatever.
, så vad Svemo skriver... är det som gäller
Inte direkt, enbart säkerhetsreglementet. När det gäller SDC så går det mycket lätt att ändra på klassreglerna men då blir vi av med både SM och dom gamla klassnamnen.

Kom ihåg att det skiljer på klassregler och säkerhetsregler så att komma runt lustgasförbudet går inte annat än att man kör helt osanktionerat.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det är det som förbryllar mig lite. SVEMO är ju ingen överstatlig myndighet utan bara en förening som i det stora principiella står för försäkringen. Det lär väl inte finnas några lagar som säger att man skulle inte kan arrangera tävlingar om alla tillståndsgivande myndigheters regler och säkerhetskrav uppfylls?

pwillen skrev:
Vartenda officellt DR-arrangemang i Sverige där det ingår hojar står under SVEMOs försyn oavsett arrangör/serie/whatever.Inte direkt, enbart säkerhetsreglementet.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
No problem, i PSB får man använda handelsBRÄNSLE!
Provade min streetbike på E85 i dag. Öka på med 30% och allt ser bra ut, fast den känns lite slöare så nu ska jag öka tändningen igen

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept