RookieM
Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Håller på att förkovra mig för fullt inom förbränningsmotor-teori och kör ett projekt på våran matkasse-vagn, en SAAB 9-5 2.3t. (Det gick att få riktigt bra krut i den där Stallbacka-moppen när man väl bekantat sig med mappningsverktyget.. )
Har lekt lite med E85 i både en Volvo B230FK, en trött Fåååård Focus och SAAB:en, men då det sitter sprut på dessa så tar ju det roliga slut när ECU:n tror att man tankat kiss och tänder alla möjliga lampor.
MEN!
Min hoj har ju en förknasare, och är okänd för att vara ganska törstig, VTR1000F.
Vad kan jag vänta mig om jag kör t. ex 50% 95-okt & 50% E85?
Läste runt lite som hastigast och skruva i större munstycken kan en ju absolut göra.
Men tändningen går inte att göra så mycket åt eller?
Denna kurvan förbryllar mig lite också, hur justerar man efter den på en förgasarhoj?
Eller, är det helt enkelt så att det är verkligen skitsamma om jag tankar E85, för det är först vid överladdning det börjar hända grejor?
För visst, det krävs mindre 95 okt för en given max effekt, men då bränslemängden är mer statisk i en förgasarmotor så borde väl en motor som går fett må bättre av lite E85?
I och med våtkopplingen så kanske jag bör kasta in ett extra oljebyta under året, men det kan det väl vara värt.
Vad tror ni? Vad vet ni?
Har lekt lite med E85 i både en Volvo B230FK, en trött Fåååård Focus och SAAB:en, men då det sitter sprut på dessa så tar ju det roliga slut när ECU:n tror att man tankat kiss och tänder alla möjliga lampor.
MEN!
Min hoj har ju en förknasare, och är okänd för att vara ganska törstig, VTR1000F.
Vad kan jag vänta mig om jag kör t. ex 50% 95-okt & 50% E85?
Läste runt lite som hastigast och skruva i större munstycken kan en ju absolut göra.
Men tändningen går inte att göra så mycket åt eller?
Denna kurvan förbryllar mig lite också, hur justerar man efter den på en förgasarhoj?
Eller, är det helt enkelt så att det är verkligen skitsamma om jag tankar E85, för det är först vid överladdning det börjar hända grejor?
För visst, det krävs mindre 95 okt för en given max effekt, men då bränslemängden är mer statisk i en förgasarmotor så borde väl en motor som går fett må bättre av lite E85?
I och med våtkopplingen så kanske jag bör kasta in ett extra oljebyta under året, men det kan det väl vara värt.
Vad tror ni? Vad vet ni?