hej alla
har kört e85 på mikuni på RS36or 38 or o mikuni tmr 40or ,ca 5 års tid,
berättar lite om det man lärt sej
rättar upp lite tyck o tänk ,vanlig hoj inte värt besväret, men om för skoj o lära ,är en som nämnts innovate bredbandslamda (1800-2000 spänn (kolla att du får den korta lamdasondskabeln för motorcycklar)
ett billig måste, ja inte enbart till e85 perfekt till bensin med,
e85 förångningshastighet , kallt ute lite svårtänd/långsam föha,vvi norma´l motortemp så ligger den på mer än det dubbla (e100/metanol=2,7 gånger så kyleffekten är hög för e85. motorn går mycket kallare,
kallar=bra ,toppen för luftkylda motorer med värmeproblem
e85= ca104 oktanigt ,toppen för högkomp o turbo, kyleffekten lika så ,även kallare tätare insugsluft
e85 finns lite syre =effekt, vid optimal blandningsförhållande är det lite högre förbränningshastighet =effekt
(förbrukning ja ,,,i lågkompad motor ,ingen fördel säkert +30procen mer bränsle,
min högkompade e85 180+hk 1330cc motor (ca 25-30 procent upp på alla munstycken )
drar ca 0,7 medelsförbrukning ,,ja ni såg rätt
förbrukning.Högkomp ungefär lika med bensin vid normalkörning (om man har mer förtändning upp till 4000 t varv, men samma max förställning (min cyckel 38 grader redan vid 2500-11000v utan spik )med bensin 5500v med spikningar)max 38 fullt utslag
min
Öka bränsletrycket tror jag är väldigt svårt /över ca 0,25 tryck så stänger inte nålventilerna o det trycker ohejdat bränsle in i motor
Negativa upplevelser
ja tapparna finns nästan bara i Sverige några i Norge, ett antal i tyskland (men det kan vara en 30 mil emellan)
så crossbuss till utlandet , fullbombad med e85 är det som gäller
e85 har annan densitet så nålventilerna har svårt att täta alltid (lagt nog 4000kr på nålventiler ca 275st)
så rättvardetär så går den på 2-3 burkar, eller står vid soppjuset med en pöl under
eller glömma kranen med pöl under
mera neg ,, måste köra igenom med bensin innan avställning iaf om den står varmt över vintern,
iom högre förånghast så blir det lätt "vitpullver" ifuggen
bra om man har axpump vid kallstart ,den gillar mycket soppa när den är kall (låg förång du vet)
ja detta är mina erfarenheter gäller säker inte alla hojar,dom är ju individer o har sitt eget liv
hej igen