E85 munstycken.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Vänder mig till ni som fått det att lira med e85.
Har lite frågor ang storlekar på förgasarmunstycken. Det sitter original 130 i huvudstorlek och 17.5 i lågfarts.
Om jag byter till 150 resp 21(22,5), har jag räknat rätt?

Samt behöver jag göra något mer för att konvertera gasarna?

Vilka storlekar har ni som kör med e85? Vad hade ni innan?


Vore kanon om jag kunde få lite klarhet i det hela. Hojen kommer att testas med bredbandslambda men vill veta vilka munstycken jag måste beställa.


//N
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det låter lite fett men eftersom du inte vet om emulsionsrör tillsammans med trottelnål kommer att vara begränsande kan det bli hur som helst tills du har provat. Dvs det kan bli så att du kan montera hur stora huvudmunstycken som helst och trots det gå klent pga av att det är trottelnål och emulsionsrör som begränsar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det låter lite fett men eftersom du inte vet om emulsionsrör tillsammans med trottelnål kommer att vara begränsande kan det bli hur som helst tills du har provat. Dvs det kan bli så att du kan montera hur stora huvudmunstycken som helst och trots det gå klent pga av att det är trottelnål och emulsionsrör som begränsar.

Tjuvlånar tråden lite. Anders, har du några erfarenheter av om det ger ökat slitage på säten och ventiler när man kör på alkohol som E85 jämfört med BF 95/98. Om man utgår från en motor som redan har rostfria ventiler/säten. Eller om det finns andra saker som får kortare end of life i en hojmotor med E85.

Mvh
Jörgen
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Tackar för svaret. Jag får hoppas att det ska räcka till. Det är inte helt lätt att i stan hitta munstycken...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har inte kört tillräckligt länge för att ha märkt något ökat slitage. Bara konstaterar att den sotar inte lika som förrut. Kolv och topp på en motor som gått ca 200 mil såg skinande rena ut, inga avlagringar alls.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har inte kört tillräckligt länge för att ha märkt något ökat slitage. Bara konstaterar att den sotar inte lika som förrut. Kolv och topp på en motor som gått ca 200 mil såg skinande rena ut, inga avlagringar alls.

Ska jag flytta nålarna något innan jag startat för första gången?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nålarna bör du flytta upp 2-3 mm men se till så att de inte går upp FÖR långt och gör att trottlarna hänger sig - DET kan vara otrevligt på en turbohoj. :D
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hehe :D
Tackar så mycket för hjälpen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok Tack!
Jag har inga rationella skäl att konvertera till E85. Men S&S har färdiga satser för ombyggnad till alkoholdrift av sina motorer, de säljer även sina förgasare i alkoholvariant. Det är nog mest för olika typer av dragracing eller landspeed antar jag. Men som S&S-ägare blir ju nyfiken när det tydligen är helt gångbart att köra en S&S på alkohol.

Låter lite coolt att förbränningsrummen hålller sig plåtrena :D

/J
Har inte kört tillräckligt länge för att ha märkt något ökat slitage. Bara konstaterar att den sotar inte lika som förrut. Kolv och topp på en motor som gått ca 200 mil såg skinande rena ut, inga avlagringar alls.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Bara konstaterar att den sotar inte lika som förrut. Kolv och topp på en motor som gått ca 200 mil såg skinande rena ut, inga avlagringar alls.


men hur var det med porigheter eller några tecken på anfrettheter i topp????
såg du några som helst tecken på förändringar?
Tänker på hur toppen, ventilsäten osv verkar reagera på det mera agressiva E85.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Det går inte att tillsätta något för extra smörjning?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bara man inte småduttar med hojen i garaget på vintern så blir det inget extraslitage eller så. En halvfjösig varmkörning producerar enorma mängder kondensvatten när man kör på E85.
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Aluminium trivs inte ihop med etanol och inte heller vissa gummin och plaster, typ förgasare och fördelningsrör kan man behöva hålla koll på.

Det finns risk för beläggning på spridarspetsar, i insugskanaler och på insugsventilerventiler, men kör man en stund på bensin så släpper beläggningen på spridarna iaf.

/Göran
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Bara man inte småduttar med hojen i garaget på vintern så blir det inget extraslitage eller så. En halvfjösig varmkörning producerar enorma mängder kondensvatten när man kör på E85.

jag lovar att inte försöka "sno" tråden här men undrar var balanserar ni era motorer, några som ni kan rekommendera.
det är ju en djungeln även här där man ivarken vet ut eller in ni vet:D
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top