Easy rider - kortspel som är "Blast from the past"

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Luftkyld + dåtidens italienska elknep: 0.25m² elkablar genomgående i kabelmattan.
Här har tyckfelnisse raderat ett m, förresten med tanke på kablaget i Sprint RS fick Italien väl iden från Brittiska Lucas (Moonlight) ?

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Augustan där ovan - färdig caféräser from the shelf.

Nja, den där är allt tillpiffad i efterhand. Fram till nedläggningen 1980 hade Grevens ande dömt en sådan hoj som vulgär.

Det enklaste är att man frågar sig själv: "What would Giacomo ride?" Då fattar man.

Jag tycker den är fräck. Jag hade skippat skrytsiffrorna där bak och fasat in den lilla sexiga bikinikåpan från LM I, och njutit - medans jag i hemlighet letade ekerfälgar med hög kant...

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jävla konstig motor på den där BSA choppern hörrö!

Jag har för mig att dom drog alla siffror ur röven när dom gjorde kortlekarna.
Vi hade en med bilar där nästan ingenting stämde

Kan finnas en annan förklaring:
Hojen lär vara svenskbyggd. (Trelleborg bil-diagonal bak)
Då kan den vara reggad som precis vadsomhelst. Svensk BILprovning hade aldrig någon koll.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Nja, den där är allt tillpiffad i efterhand. Fram till nedläggningen 1980 hade Grevens ande dömt en sådan hoj som vulgär.

Det enklaste är att man frågar sig själv: "What would Giacomo ride?" Då fattar man.

Jag tycker den är fräck. Jag hade skippat skrytsiffrorna där bak och fasat in den lilla sexiga bikinikåpan från LM I, och njutit - medans jag i hemlighet letade ekerfälgar med hög kant...

Jag rättar mig själv! Den är nog bara sänkt och fått klistersiffror.
Resten är nog rätt original - det är en
"900 S Arturo Magni - Centovalli".

Dom hade banne mig den fastbacken från fabrik.
Brutal stance!

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Hondas ATC-modeller: widowmakers även i det lilla formatet.

1975 tog Puch hem 250-VM i motocross med Harry Everts i sadeln.
Ja, Stefan Everts pappa.

1976 släppte man en Harry Everts Replika som verkligen var samma hoj som tog hem VMet året innan.

Kanske fattades det någon enstaka hästkraft offrad på massproduktionens altare - men alla magnesiumbitar var där!l Fälgar, nav, motordelar. Hojen hade till och med kvar den extrema set-uppen med dubbla 32mm Bingförgasare!
Den ena konventionellt kolvstyrd och den andra matade rakt in i vevhuset med roterande slid. Extra allt!

10 år senare stängde Puch för gott.
Bianchi köpte rubbet och fortsatte göra trampcyklar med Puch på styrstammen.
Piaggio köpte sedermera Bianchi och 1997 köpte ett företag som heter Cycleurope hela Bianchi med alla tillgångar.

Vänta nu...? Är inte Cycleurope... ...Svenska?

Japp, gamla Monark/Crescent om man vill rationalisera sanningen lite grann.

Så, nere bland flyttlådorna från Italien ligger rättigheterna till Puchnamnet!
I Sverige!

Med tanke på vad en Dakota kostar idag så kanske dom skulle titta lite mer noggrant i pärmarna dom fick med på tjöpet...

Och varför stanna där?
Hur skulle en nytolkning av Raketarslet se ut idag? Och för att inte tala om Crescent 3000?

Go! Goo!! Gooo!!!!!

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
den laverda'n är grym
Tufft att flytta tanken ner i snö plogen
Vete fan om det går idag ???

Ja du, det där är inte ens en Laverda längre - det är en Sulzbacher-Laverda!

Laverda var ett märke som in i det längsta drevs framåt av sina hängivna importörer.
Bröderna Slater i UK var en av anledningarna till att märket överlevde så länge som det gjorde.
Konceptet "Jota" var faktiskt deras idé från början, och den ikoniska modell som de flesta förknippar med märket idag.

Sulzbacher var importör i Österrike och om möjligt ändå mer engagerad. Hojen på bilden är en frame less-konstruktion där allt är kopplat i motorn. På en design som inte ens i närheten var ritad för sådan belastning!

laila19pt.jpg

Jag skämtade tidigare i tråden om hur tung Laverdatrippeln är. Det är en best, själva motorn.
Överdimensionerad nog att bära upp hela hojen och bulta fast en framvagn och en bakvagn i - och bli framgångsrik i olika tävlingsformer med.
Den nämns ibland som en monocoque, men det är inte korrekt. Det är "karossen" som förvillar. Den har inget med hojens strukturella uppbyggnad att göra. Motorn bär hojen.

På spelkortet ser man återigen dekalen "MSC Rottenegg" så det exemplaret har också gått bergslopp.

Franz Leimboeck byggde och tävlade hojen, och vann Österrikiska roadraceserien på hojen både 1975 och 1976.
Självklart presenterades modellen för fabriken, men bröderna kunde sällan samsas om något så fram less-konceptet rann ut i sanden.

Hur som helst - en väldigt speciell hoj på det kortet, och att kalla den för "Laverda 1200" är bara en liten skärva av den verkliga historien bakom cykeln.

Mer att läsa här för den som har intresse: https://laverdamania.net/Laila2.htm

Ändå mer om man är nyfiken på tekniken bakom projektet.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hondas ATC-modeller: widowmakers även i det lilla formatet.

1975 tog Puch hem 250-VM i motocross med Harry Everts i sadeln.
Ja, Stefan Everts pappa.

1976 släppte man en Harry Everts Replika som verkligen var samma hoj som tog hem VMet året innan.

Kanske fattades det någon enstaka hästkraft offrad på massproduktionens altare - men alla magnesiumbitar var där!l Fälgar, nav, motordelar. Hojen hade till och med kvar den extrema set-uppen med dubbla 32mm Bingförgasare!
Den ena konventionellt kolvstyrd och den andra matade rakt in i vevhuset med roterande slid. Extra allt!

10 år senare stängde Puch för gott.
Bianchi köpte rubbet och fortsatte göra trampcyklar med Puch på styrstammen.
Piaggio köpte sedermera Bianchi och 1997 köpte ett företag som heter Cycleurope hela Bianchi med alla tillgångar.

Vänta nu...? Är inte Cycleurope... ...Svenska?

Japp, gamla Monark/Crescent om man vill rationalisera sanningen lite grann.

Så, nere bland flyttlådorna från Italien ligger rättigheterna till Puchnamnet!
I Sverige!

Med tanke på vad en Dakota kostar idag så kanske dom skulle titta lite mer noggrant i pärmarna dom fick med på tjöpet...

Och varför stanna där?
Hur skulle en nytolkning av Raketarslet se ut idag? Och för att inte tala om Crescent 3000?

Go! Goo!! Gooo!!!!!
- Du borde nog skriva en bok, med tanke på all koll du har på vartenda märke. Suger tacksamt i mig lite här o där i högen av know-how.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Minns att jag hade ett kortspel som såg väldigt likt ut som barn, fast det var med F1-bilar istället.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En sådan HD skulle jag kunna tänka mig.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...