Ebay, har lagt bud. Hur fungerar det om jag vinner?

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Fanns en flik där det stod andra länder. Så tryckte man uppdatera eller liknade så kunde jag då se vad det skulle kosta till sverige.

Kom ihåg till nästa gång du lägger ett bud att kolla så de skickar till Sverige först. Skulle du lägga ett bud och det visar sig att säljaren inte vill skicka hit så är du skyldig att betala iallafall.
Kan även vara bra att kola fraktkostnaden i förväg om det inte står där. Finns de som lägger på lite där om man inte får ut vad man tänkt.
Även om det inte står att de skickar till Sverige så kan det vara lönt att skicka ett mail och fråga, de flesta går med på det då.

Jag har handlat över hundra saker på ebay och aldrig blivit lurad men nån gång har man fått vänta 3 mån innan varorna dykt upp.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
jag hittar inte den där fliken som gör att man bara ser produkter som kan skickas till sverige.. var hittar man den?

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Sv650s -99
jag hittar inte den där fliken som gör att man bara ser produkter som kan skickas till sverige.. var hittar man den?

Högst upp bredvid bilden på produkten finns en liten ruta med pris, tid kvar på auktionen etc och där står det vart varan kan skickas. Men som sagt så brukar man ju kunna fråga om dom kan tänka sig att skicka till sverige även om dom inte skriver det.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Vunnit auktion, men det är lite struligt...

Ok, fick dålig respons i en annan tråd så jag provar här... eftersom det berör själva betalningen.

Story:
Innan jag lade något bud mailade jag säljaren och frågade om frakten till Sverige. Fick följande svar:
$25 shipping cost

Fine... jag bjöd på och vann auktionen till slut. Eftersom det stod angivet 15 US i frakt så frågade jag följande (med taskig engelska):
Hi there!!!

I'm very happy that I got this item!
Now I wonder how I should pay? The description says the shipping within US, but we agreed on a different shipping price to Sweden. Will you send me a new invoice with the correct sum or how do we solve this as easy as possible?

Many thanks in advance.
Best regards!

Fick inget svar... mailade igen:
Hello again!

Sorry to bother you. Perhaps you didn´t see my last e-mail. But I can´t pay for the item, you must adjust the price on the invoice. If I pay now, you will only get 15 US for the shipping instead of 25 US. Please get back to me.

Have a nice day!
Best regards!

Fick inget svar..mailade igen:
Hello!

What is happening here? Are you ok.. or why doesn´t I hear from you? Have you changed your mind regarding selling this item?

My friend say´s that I can pay you the extra shipping cost on this invoice.
But you seems to be hard to keep contact with... will you or will you not send me the item?

Best regards!

Nu fråga 1: Räknar säljaren med att man betalar direkt utan vidare? Dvs kommer man få dålig cred när man väntar besked innan man betalar?

Fråga 2: Hur funkar PayPal? Om jag betalar direkt nu utan att fått kontakt med säljaren. Kan jag sedan få tillbaka pengarna på något sätt om varan inte dyker upp? Trodde först att man via PayPal bekräftade varan och därefter fick säljaren pengarna. Men det verkar som säljaren får pengarna direkt :va

Var göra? :va :huvet
//KaliZ

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ok, fick dålig respons i en annan tråd så jag provar här... eftersom det berör själva betalningen.

Story:
Innan jag lade något bud mailade jag säljaren och frågade om frakten till Sverige. Fick följande svar:
$25 shipping cost

Fine... jag bjöd på och vann auktionen till slut. Eftersom det stod angivet 15 US i frakt så frågade jag följande (med taskig engelska):
Hi there!!!

I'm very happy that I got this item!
Now I wonder how I should pay? The description says the shipping within US, but we agreed on a different shipping price to Sweden. Will you send me a new invoice with the correct sum or how do we solve this as easy as possible?

Many thanks in advance.
Best regards!

Fick inget svar... mailade igen:
Hello again!

Sorry to bother you. Perhaps you didn´t see my last e-mail. But I can´t pay for the item, you must adjust the price on the invoice. If I pay now, you will only get 15 US for the shipping instead of 25 US. Please get back to me.

Have a nice day!
Best regards!

Fick inget svar..mailade igen:
Hello!

What is happening here? Are you ok.. or why doesn´t I hear from you? Have you changed your mind regarding selling this item?

My friend say´s that I can pay you the extra shipping cost on this invoice.
But you seems to be hard to keep contact with... will you or will you not send me the item?

Best regards!

Nu fråga 1: Räknar säljaren med att man betalar direkt utan vidare? Dvs kommer man få dålig cred när man väntar besked innan man betalar?

Fråga 2: Hur funkar PayPal? Om jag betalar direkt nu utan att fått kontakt med säljaren. Kan jag sedan få tillbaka pengarna på något sätt om varan inte dyker upp? Trodde först att man via PayPal bekräftade varan och därefter fick säljaren pengarna. Men det verkar som säljaren får pengarna direkt :va

Var göra? :va :huvet
//KaliZ

Om du trycker på "pay now" så kan du välja "ask for total amount" och sen kan du skriva ett meddelande där du specificerar dina önskemål! Jag skulle inte betala i förväg! Vill han sälja så hör han garanterat av sig!

Har själv tagit sk. dispyt med en säljare som jag inte fick grejer av men det senare visade sig att han haft häcken full i två månader och helt enkelt inte hunnit!

Lycka till!

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -07
Ebay / Paypal

Har genomfört ett hundratal affärer på ebay och ännu inte blivit lurad eller blivit av med något paket (tvärtom har jag vid ett par tillfällen fått fel vara och fått full kreditering samt fått behålla varan):tummenupp

Några grundregler (många har nämnts tidigare men tål att nämnas igen);

-Handla av dem med 100% feedback samt att de gärna har sålt mer än 50 artiklar av någorlunda värde (de är rädda om sitt rykte) !:tummenupp

-Betala med Paypal, mycket säkrare än något annat sätt. Kopplas till ditt konto och kan göras som ett verifierat konto genom att låta dem dra en obetydlig summa samtidigt som du erhåller ett nummer som du därefter bekräftar via deras sida (vissa aktörer på ebay säljer bara utomlands till dem som har ett VERIFIERAT konto)

-Om det inte finns angivet frakt till Sverige (kan finnas på mångas sidor i en rullist som anger fraktkostnader runtom i världen) så ställ fråga (gärna vad det kostar incl. handling = hanteringsomkostnader, så det inte kommer som någon överraskning efter vunnet bud).:mad:

-Tull o moms samt postens avgift (postens avgift = 100:- + moms), kan "undvikas" om säljaren signerar en liten ruta på "custom item declaration" som det står "gift" på (att signera commercial sample eller replace goods eller annan ruta hjälper "egentligen" inte, heller inte att signera "blankt") samt skriver ned värdet på varan till understigande 500:- (detta är faktiskt, tyvärr, inkl. fraktkostnaden). Du får som privatperson ta emot gåva/gåvor från personer utanför EU (antagligen vänner:rolleyes:) till ett värde ej överstigande 500:- (det är dock ej reglerat hur många "gåvor" du får ta emot under ett år/eller annan tidsperiod):va.
Att skriva 0:- som värde är bara dumt om det du köper kommer att vara i ett "större" paket. Du kommer då med största sannolikhet få frågan från tullen om att inkomma till dem med en fakturakopia/kontoutdrag eller liknande som visar ditt köp.

-Viktigt! Ett hjälpmedel som har hjälpt mig vinna många auktioner till billigare slutpris är "auctionstealer" = en programvara som du tecknar dig för o betalar en engångssumma eller abonnerar på. Den lägger ditt bud vid en given tid 3, 5, eller 10 sekunder innan auktionstidens utgång. Funkar kanon:D

-Slutligen..................ta det lugnt och sätt ditt pris efter att ha tittat på utgången av liknande/samma produkter. Det kommer ALLTID ut en liknande/likadan produkt inom kort så bli inte "HET" på gröten:huvet

Förresten............Jag skaffar det ni vill ha till rimliga priser.....om ni inte har tid/ork/guts att göra det själva. Lägg PM:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept