Ecu flash

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Nu tittade jag på bilden, det ser ut som att du inte använder bakre fästet på "dämparna", vad är det som håller upp avgassystemet? Är det bara grenrörets fäste i toppen så kan det bli en obehaglig upplevelse när det lossnar. Det ser ut som att det sticker ut en del skrot på mittenröret också? :va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar. Ja, det verkar vara hel(halv)draget / svetsat.

Ingen fara, jag kommer inte göra nåt dumt. Dämparen är öppningsbar, slutlocket där sitter fastskruvat. Så det går nog plocka ut en hel del prylar från den och öka luftflödet.

Samt är KLX230 en modern hoj med digital kontroll över bränsle-luft förhållande, så låter jag den gå i tomgång nån minut borde den justera sig själv. Och så får jag ett basigare ljud ;) på bekostnad av tanternas uppmärksamhet. Det är i alla fall nåt att tänka på, istället för att köpa nya grejer till. Jag har sett dom där systemen på internet, och jag vill ju ha ett roligt avgassystem till alla mina hojar.


View attachment 496980

Om bakänden på dämparen är löstagbar och man kan plocka ur insatsen så kan man ju köpa ett bakstycke och modifiera med egen insats och grövre utlopp eller så tillverkar man ett eget bakstycke till dämparen med insats och utlopp efter tycke och smak och då slipper man ju tillpassning av en ny ljuddämpare.

Är det katalysator på KLX230 är väl misstänkt då den är hyfsat ny, den lär väl ta bort mycket ljud.

Största vinsten med byte av dämpare eller avgassystemet är väl vikt, kanske inte så mycket på en KLX230 då har misstänker att dämparen inte är jättestor men på KLR650 är det många kilos skillnad mot original dämparen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Är det katalysator på KLX230 är väl misstänkt då den är hyfsat ny, den lär väl ta bort mycket ljud.
Ja, katen sitter inuti ljuddämparen. Och det borde kunna plockas bort för ett mer öppet system, även den där lilla pipen som stryper flödet precis innan utloppet borde kunna lossas.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, katen sitter inuti ljuddämparen. Och det borde kunna plockas bort för ett mer öppet system, även den där lilla pipen som stryper flödet precis innan utloppet borde kunna lossas.
säger nu inte att det är så på din hoj men har än så länge inte sett ett orignalavgassystem där kat och andra restriktorer inte varit sammansvetsade till en monolitisk enhet som går att plocka isär enkelt. Enklare och bättre om du köper ett eftermarknadssystem istället. Du lär få bättre ljud också.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska inte en ecu sköta detta automatiskt på såpass ny hoj?
Finns väl nästan inga motorcyklar som har closed loop bränslesystem med bredbandslambda och automatisk kalibrering efter lambdavärde? Vet att några modeller av BMWs hojar har haft det men oklart om det fortfarande stämmer eller vilka modeller det gällde.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tjenare.

har som sagt bytt avgassystem på min z900 2019.
Original grenrör med cat kvar och lambdasond.
Bara tagit bort brödlådan och ersätts med ett rör och slipon från mivv. Låter otroligt bra nu. Nu tänker jag ECU flasha den hos swedish race part. Tydligen ska hojen bara få ett system inlagt, Woolish ECU flash. Det ska räcka gott och väl sa killen på firman för att den ska få rätt bladning och gå jämt och fint. Bänkning tycker han är mer till för banåkning och om man har ett riktigt helsystem med kn filter. Jag gör detta enbart för att motorn ska må bra efter nytt avgassystem. Har inte ändrat ingår annat på hojen. Sedan har man läst från sidor och sett på youtube att just Kawasaki z900 2017-2019 går fett från fabrik? Så att mappa om osv inte är ett måste?
men har någon annan testat swedish race parts ECU flash?

mvh

hur låter detta systemet? Gissar ganska mycket? 🥳
 
Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top