Ecu flash

Nu tittade jag på bilden, det ser ut som att du inte använder bakre fästet på "dämparna", vad är det som håller upp avgassystemet? Är det bara grenrörets fäste i toppen så kan det bli en obehaglig upplevelse när det lossnar. Det ser ut som att det sticker ut en del skrot på mittenröret också? :va
 
Tackar. Ja, det verkar vara hel(halv)draget / svetsat.

Ingen fara, jag kommer inte göra nåt dumt. Dämparen är öppningsbar, slutlocket där sitter fastskruvat. Så det går nog plocka ut en hel del prylar från den och öka luftflödet.

Samt är KLX230 en modern hoj med digital kontroll över bränsle-luft förhållande, så låter jag den gå i tomgång nån minut borde den justera sig själv. Och så får jag ett basigare ljud ;) på bekostnad av tanternas uppmärksamhet. Det är i alla fall nåt att tänka på, istället för att köpa nya grejer till. Jag har sett dom där systemen på internet, och jag vill ju ha ett roligt avgassystem till alla mina hojar.


View attachment 496980

Om bakänden på dämparen är löstagbar och man kan plocka ur insatsen så kan man ju köpa ett bakstycke och modifiera med egen insats och grövre utlopp eller så tillverkar man ett eget bakstycke till dämparen med insats och utlopp efter tycke och smak och då slipper man ju tillpassning av en ny ljuddämpare.

Är det katalysator på KLX230 är väl misstänkt då den är hyfsat ny, den lär väl ta bort mycket ljud.

Största vinsten med byte av dämpare eller avgassystemet är väl vikt, kanske inte så mycket på en KLX230 då har misstänker att dämparen inte är jättestor men på KLR650 är det många kilos skillnad mot original dämparen.
 
Är det katalysator på KLX230 är väl misstänkt då den är hyfsat ny, den lär väl ta bort mycket ljud.
Ja, katen sitter inuti ljuddämparen. Och det borde kunna plockas bort för ett mer öppet system, även den där lilla pipen som stryper flödet precis innan utloppet borde kunna lossas.
 
Ja, katen sitter inuti ljuddämparen. Och det borde kunna plockas bort för ett mer öppet system, även den där lilla pipen som stryper flödet precis innan utloppet borde kunna lossas.
säger nu inte att det är så på din hoj men har än så länge inte sett ett orignalavgassystem där kat och andra restriktorer inte varit sammansvetsade till en monolitisk enhet som går att plocka isär enkelt. Enklare och bättre om du köper ett eftermarknadssystem istället. Du lär få bättre ljud också.
 
Last edited:
Ska inte en ecu sköta detta automatiskt på såpass ny hoj?
Finns väl nästan inga motorcyklar som har closed loop bränslesystem med bredbandslambda och automatisk kalibrering efter lambdavärde? Vet att några modeller av BMWs hojar har haft det men oklart om det fortfarande stämmer eller vilka modeller det gällde.
 
Tjenare.

har som sagt bytt avgassystem på min z900 2019.
Original grenrör med cat kvar och lambdasond.
Bara tagit bort brödlådan och ersätts med ett rör och slipon från mivv. Låter otroligt bra nu. Nu tänker jag ECU flasha den hos swedish race part. Tydligen ska hojen bara få ett system inlagt, Woolish ECU flash. Det ska räcka gott och väl sa killen på firman för att den ska få rätt bladning och gå jämt och fint. Bänkning tycker han är mer till för banåkning och om man har ett riktigt helsystem med kn filter. Jag gör detta enbart för att motorn ska må bra efter nytt avgassystem. Har inte ändrat ingår annat på hojen. Sedan har man läst från sidor och sett på youtube att just Kawasaki z900 2017-2019 går fett från fabrik? Så att mappa om osv inte är ett måste?
men har någon annan testat swedish race parts ECU flash?

mvh

hur låter detta systemet? Gissar ganska mycket? 🥳
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top