efeckt lujdämpare

Rauken

Take me to bed or lose me forever!GIRLS
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Innerlake
Hoj
Husaberg 670e /SM -02
Vilken dimension har ett fp/gosht/acrapoviic/fmf och andra på sina primär rör??
i övrigt så så har dom bara raka rör med absortions funktion till ljudämparen.
Håller på att bygga eget system,för att jag anser att det inte finns nåt system som skulle passa min "streatfightermotard"..
Ge mej några tips på hur jag ska tänka när jag bygger.
Prleeees!!.
ps kommer att bygga en platt ljudämpare under skärmen

10 i höjd 40 i längd o 25 bred..
ge mej tipps om vad jag ska tänka på o inte
 

Pingis

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Bortom internet..
Hoj
En grästrimmer
Spännande!!

Titta på Aprilias nya 450-motard, den har dämparen under sadeln.
Den 450 som kördes i SM-VM hade en rund ljuddämpare men den
version som motorjournalister vallas runt på har en grymt snygg lösning.

Jag har bara två bilder...
 

Bifogat

  • ApriliaMxvSxv-5501-006-f.jpg
    ApriliaMxvSxv-5501-006-f.jpg
    30.9 KB · Visningar: 94
  • ApriliaMxvSxv-5501-013-f.jpg
    ApriliaMxvSxv-5501-013-f.jpg
    45 KB · Visningar: 88

Rauken

Take me to bed or lose me forever!GIRLS
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Innerlake
Hoj
Husaberg 670e /SM -02
Det är ungefär en sån där jag har byggt.Jag tänkte mer på vad för motstånd/flöde man bör ha,eller behöver man bara beakta själva ljuddämningen?
 

Pingis

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Bortom internet..
Hoj
En grästrimmer
Rauken skrev:
Det är ungefär en sån där jag har byggt.Jag tänkte mer på vad för motstånd/flöde man bör ha,eller behöver man bara beakta själva ljuddämningen?

Jag kan börja spekulera:
För en fyrtraktare på höga varv så gäller att luftflödet genom motorn skall
vara så högt som möjligt för att gynna hög effekt.
Grova rör, bibehållen (hög) temperatur på avgaserna, inga snäva krökar etc.

Detta medför också att ljudnivån blir H Ö G .
Ett exempel är att titta på hur avgassystemet på en GP-hoj
ser ut och fundera över ljudnivåerna på dessa.
Höga varv, högt flöde = hög effekt = hög ljudnivå.

Nu finns det ju alltid undantag och specialfall som krånglar till det.
Motorn ska även gå bra på låg- och mellanvarv.
Många strävanden mot hög effekt lyckas men effektregistret blir smalare och
låg- och mellanregister blir klenare.
Alla hojjar går inte bättre med öppnare filter och luftburk, särskillt inte på
lägre varvtal. Grenrörskrökarna på t ex honda 650 ser inte ut som vissna
tulpanstjälkar av en ren slump. Det handlar bl a om att på låga varv utnyttja
avgaspulserna för att ventilera ut avgaser.

Mitt högst ovetenskapliga råd är att använda originalgrejjer fram till dämparen och bygga så öppen dämpare som ljudnivån tillåter.
P.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vad jag kommer ihåg av det där så är det svårare än vad man tror med avgassystem på fyrtaktare. När effektpulsen rör sig från cylindern och ut genom avgasröret så uppstår ett vacuum efter denna puls. När pulsen lämnar ljuddämparen studsar vacuumet tillbaka och rör sig tillbaka mot cylindern. För att få en effektiv ljuddämpare måste man se till att vacuumet når cylindern (avgasventilerna mer exakt) samtidigt som dessa öppnas för att släppa ut avgaserna efter förbränningen eftersom vacuumet då hjälper till att dra ut avgaserna ur cylindern. Att få till denna timing utan avancerad mätutrustning tror jag är svår eftersom det handlar om bråkdelar av en sekund. Dock vet jag inte hur mycket effekt vi pratar om som kan vinnas eller förloras här men om du jämför med expansionskammaren på en tvåtaktare så är det ganska avsevärda siffror.

//Eric
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top