Effekt, DT 125 R -98.

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Köping
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
Effekt, DT 125 R

Hojj! Jo, det är så att jag köpte en DT 125:a från 2001 för inte så länge sen. Och farsgubben min vart så inspirerad av den att han nu också vill ha en likadan.
Så han började kika lite på blocket och hittade en relativt fin från -98. Men ett litet problem är ju att de bara är på 9kw (min -01 är på strax över 10kw).

Så då undrar jag vad är det som de har gjort annorlunda? Så att de som tillverkats tidigare änn 2000 har ca 12hk jämfört med -00 och uppåt som har ca 14-15hk.

Farsan är mest intresserad av att köra grusväg och en del i skogen. Så att vrida YPVS:en är inte aktuellt eftersom han vill ha bottenvridet.

En annan sak som jag undrar är går det att köpa en fult fungerande YPVS (servo)? För som jag har förstått så öppnar inte YPVS:en fullt. Eller är det CDI:n man måste byta eftersom det är den som styr YPVS:en?

Tack på förhand!
 
Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Din farsa har väl inte körkort för lätt mc? Har han tungt är det ju bara att ostrypa, då har den 25hk. Det har även din -01 ostrypt.
 

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Köping
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
KalleNorton skrev:
2373227 Din farsa har väl inte körkort för lätt mc? Har han tungt är det ju bara att ostrypa, då har den 25hk. Det har även din -01 ostrypt.

Han har körkort för tung och äger även en XJ 900. Men att avstrypa är inte så aktuellt för han har inte lust att lägga 3000kr på ett nytt avgassystem eller fila och slipa i orginal avgassystemet. Men som sagt kan man köpa en fullt fungerande YPVS?
 
Last edited:

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Köping
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
Tänkte på en sak med det här att vrida YPVS:en 180 grader. Stänger den helt och öppnar fullt då som den ska eller förlorar man bottenvridet för att den inte stänger helt men öppnar fullt?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är det inte lika bra att han köper en trimmad moppe eller trehjuling istället?
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
KalleNorton skrev:
2373227 Din farsa har väl inte körkort för lätt mc? Har han tungt är det ju bara att ostrypa, då har den 25hk. Det har även din -01 ostrypt.


... Så kan du ta den genom besiktningen!

Nej, han kanske köper lättviktaren för att ha något lagligt mindre att busa med för att ha barnasinnet i behåll!
Så, skit i varför han skaffar den och försök hjälpa till lite istället!

Tyvärr kan jag inte mycket om gamla DTs... så jag kan inte hjälpa dig :(
 

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Köping
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
Nej, han kanske köper lättviktaren för att ha något lagligt mindre att busa med för att ha barnasinnet i behåll!
Så, skit i varför han skaffar den och försök hjälpa till lite istället!

Kunde inte sagt det bättre.
 

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Köping
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
Kapten Klänning skrev:
2373741 Tänkte på en sak med det här att vrida YPVS:en 180 grader. Stänger den helt och öppnar fullt då som den ska eller förlorar man bottenvridet för att den inte stänger helt men öppnar fullt?

Någon?
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Kapten Klänning skrev:
2373224 Hojj! Jo, det är så att jag köpte en DT 125:a från 2001 för inte så länge sen. Och farsgubben min vart så inspirerad av den att han nu också vill ha en likadan.
Så han började kika lite på blocket och hittade en relativt fin från -98. Men ett litet problem är ju att de bara är på 9kw (min -01 är på strax över 10kw).

Så då undrar jag vad är det som de har gjort annorlunda? Så att de som tillverkats tidigare änn 2000 har ca 12hk jämfört med -00 och uppåt som har ca 14-15hk.

Farsan är mest intresserad av att köra grusväg och en del i skogen. Så att vrida YPVS:en är inte aktuellt eftersom han vill ha bottenvridet.

En annan sak som jag undrar är går det att köpa en fult fungerande YPVS (servo)? För som jag har förstått så öppnar inte YPVS:en fullt. Eller är det CDI:n man måste byta eftersom det är den som styr YPVS:en?

Tack på förhand!

Många gånger är det tyskimport, när de är reggade på 9 kw. de har då likadan strypning i avgassystemet som de svensksålda, men om det är någon mer strypning vet jag tyvärr inte. kolla FAQ
Vill han köra lagligt?
Han kan han ju köpa en t.ex. XT600 för ungefär samma pengar, och då har han fyrtaktsvrid och antagligen roligare för pengarna. hellre en sån än ostrypt 125:a... just my two cents
 
Last edited:

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Köping
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
Jezze_irsta skrev:
2374579 Många gånger är det tyskimport, när de är reggade på 9 kw. De har då likadan strypning i avgassystemet som de svensksålda...
Aha, så de tyska Yamaha DT är alltså strypta till ca 9kw. Eller? Och vi importerar (importerade?) de tyska verisionerna och ändrade inte avgasstrypningen. Så vi här i sverige fick inte mer änn 12hk pga. deras avgasstrypning.


Jezze_irsta skrev:
2374579Vill han köra lagligt?
Han kan han ju köpa en t.ex. XT600 för ungefär samma pengar, och då har han fyrtaktsvrid och antagligen roligare för pengarna. hellre en sån än ostrypt 125:a... just my two cents

Ja, han vill köra lagligt. Men han vill ha en 2-taktare som påminner om hans moppetid när han var ung. Och han gillar DT:n för dess kvalite och att de samlat (nästan) alla de bästa sakerna från 2-taktare och satt de i en snygg och smidig hojj.
 

AntiAntonAnt

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Klavreström
Hoj
Tuono -04
Det finns folk här i Sverige som stryper sin 125 till 9kw för att de tycker det räcker och för att få en billigare försäkring. Jag känner en som har gjort det, hon är lite konstig. :D
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
AntiAntonAnt skrev:
2375600 Det finns folk här i Sverige som stryper sin 125 till 9kw för att de tycker det räcker och för att få en billigare försäkring. Jag känner en som har gjort det, hon är lite konstig. :D


Är hon snygg?
 

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
En ostrypt YPVS ger ingen nytta om avgassystemet är igen packat
med skit som jag kallar det.
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Kapten Klänning skrev:
2375508 Aha, så de tyska Yamaha DT är alltså strypta till ca 9kw. Eller? Och vi importerar (importerade?) de tyska verisionerna och ändrade inte avgasstrypningen. Så vi här i sverige fick inte mer änn 12hk pga. deras avgasstrypning.

Jag är inte säker, men jag har sett många importerade dt med 9 kw i reg.beviset.

Någon annan som vet säkert?


Kapten Klänning skrev:
2375508Ja, han vill köra lagligt. Men han vill ha en 2-taktare som påminner om hans moppetid när han var ung. Och han gillar DT:n för dess kvalite och att de samlat (nästan) alla de bästa sakerna från 2-taktare och satt de i en snygg och smidig hojj.

Ok, jag har tyvärr aldrig kört en dt strypt, så jag vet inte skillnaden, men jag kan tänka mig att den saknar toppregister gentemot ostrypt version.
Kvaliteten kan jag iaf hålla med om, jag har aldrig känt att det är dålig kvalitet någonstans, förutom servicen. Men det är ju bara här i stan.

Hoppas att ni hittar en bra hoj!
 

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Köping
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
Jezze_irsta skrev:
2380305Ok, jag har tyvärr aldrig kört en dt strypt, så jag vet inte skillnaden, men jag kan tänka mig att den saknar toppregister gentemot ostrypt version.

Toppregistret på den är kanske inte så spektakulärt, det är mest bara varvtalet som ökar när man ligger över 100-110km/h. Men den går VÄLDIGT bra på låg- mellanregistret.

Nu vet jag inte om det är så på årsmodellerna 00-03 men för att man ska få den helt ostrypt så måste man dels vrida YPVS:en 180 grader för att den ska öppna helt. Eller är det inte så på modellerna efter -00? Om det skulle vara på det viset så förlorar man ju det härliga bottendraget.

Fast det bästa alternativet för att få mer kraft skulle nog vara att antingen modifiera den nuvarande avgassystemet eller köpa ett ostrypt t.ex. DEP. har för mig att man ska få 5-7hk mer med det. Att ostrypa YPVS:en ger ca 4-5hk.
(Källa: www.dt125.de)
 

Kickboxer

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VF400 F
Ypvs:n som sitter orginal på 98-års modell(även nyare modeller såklart) går att ställa i ett "ostrypt" läge, där hela effektregistret blir bättre, tro mig, jag har testat! Då öppnar porten vid 7K varv. Jag säger bara en sak, skit i guiden på dt125.de, de förklara bara hur man plockar ner den och sätter ihop den, vill du vet hur man gör på rikigt, säg till. Har ett mycket bättre sätt att göra det på.

Har själv en 98, så jag har mekat med det där.

Anågende avgasröret, om man bara tar bort alla strypningar som finns, så får den 23 HK, räcker gott och väl! Sen om man som jag, satt på effektrör, kolfibermembran, med mera, då får du ett bra åk!
 
Last edited:

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Köping
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
Kickboxer skrev:
2382179 Ypvs:n som sitter orginal på 98-års modell(även nyare modeller såklart) går att ställa i ett "ostrypt" läge, där hela effektregistret blir bättre, tro mig, jag har testat! Då öppnar porten vid 7K varv. Jag säger bara en sak, skit i guiden på dt125.de, de förklara bara hur man plockar ner den och sätter ihop den, vill du vet hur man gör på rikigt, säg till. Har ett mycket bättre sätt att göra det på

Så man tappar inte lite vrid på de låga varven när man "ostryper" YPVS:en?

Skulle vara väldigt intressant att veta hur du har gjort. Du får gärna berätta hur du har gjort med YPVS:en.
 

byskebon

norrlänning
Gick med
15 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
2010 Triumph Street Triple
som kickboxer säger förlorar man inget botten om man ställer ypvs:en i avstrypt läge! och att ta bort pluggen i kröken är ju inte nått överdrivet stort jobb? har gjort det på farsans trafikskolas dt som fö också är en 98!!
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Kapten Klänning skrev:
2380627 Toppregistret på den är kanske inte så spektakulärt, det är mest bara varvtalet som ökar när man ligger över 100-110km/h. Men den går VÄLDIGT bra på låg- mellanregistret.

Nu vet jag inte om det är så på årsmodellerna 00-03 men för att man ska få den helt ostrypt så måste man dels vrida YPVS:en 180 grader för att den ska öppna helt. Eller är det inte så på modellerna efter -00? Om det skulle vara på det viset så förlorar man ju det härliga bottendraget.

Fast det bästa alternativet för att få mer kraft skulle nog vara att antingen modifiera den nuvarande avgassystemet eller köpa ett ostrypt t.ex. DEP. har för mig att man ska få 5-7hk mer med det. Att ostrypa YPVS:en ger ca 4-5hk.
(Källa: www.dt125.de)

Jag har aldrig hört att årsmodell 00-03 ska vara strypta i YPVS:en, så jag skulle inte pilla med det alls.
Om du vill pröva att åka utan att ypvs:en öppnar helt så kan du koppla bort säkringen, då slutar den att fungera. Jag känner en väsentlig skillnad, så jag tror nog att ypvs:en fungerar som den ska. den vill inte gärna varva över 7k rpm då. botten och mellanregistret är närmast oförändrat.

Min kompis, extreeme_ här på forumet har en dt -98 tyskimport. reggad på 9 kw. han har deppipes, men ändå så är den inte alls piggare än vad ostrypt originalsystem är, skillnaden är bränsleförbrukningen och ljudet.

Jag har ostrypt originalsystem och inga andra modifieringar, och hänger ledigt med honom.

En möjlighet kan vara att det är olika på tyska modeller och svenska. Därför kan det som sägs på dt125.de vara sant för just tyska modeller, men inte för svenska.
Jag skulle kolla upp med yamaha, för att vara på den säkra sidan.

Mvh Jens
 

Kapten Klänning

Grusbusare och fartdåre.
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Köping
Hoj
Yamaha DT 125 R -01
Jezze_irsta skrev:
2383440 Jag har aldrig hört att årsmodell 00-03 ska vara strypta i YPVS:en, så jag skulle inte pilla med det alls.
Om du vill pröva att åka utan att ypvs:en öppnar helt så kan du koppla bort säkringen, då slutar den att fungera. Jag känner en väsentlig skillnad, så jag tror nog att ypvs:en fungerar som den ska. den vill inte gärna varva över 7k rpm då. botten och mellanregistret är närmast oförändrat.

Min kompis, extreeme_ här på forumet har en dt -98 tyskimport. reggad på 9 kw. han har deppipes, men ändå så är den inte alls piggare än vad ostrypt originalsystem är, skillnaden är bränsleförbrukningen och ljudet.

Jag har ostrypt originalsystem och inga andra modifieringar, och hänger ledigt med honom.

En möjlighet kan vara att det är olika på tyska modeller och svenska. Därför kan det som sägs på dt125.de vara sant för just tyska modeller, men inte för svenska.
Jag skulle kolla upp med yamaha, för att vara på den säkra sidan.

Mvh Jens
Det har alltid varit ett litet frågetecken det där med om YPVS:en är fullt fungerande på modellerna 00-03. Det du just skrev har svaret som jag har letat efter i flera månader. Och det tackar jag hemskt mycket för. Nu har frågetecken som jag har haft otroligt länge suddats ut. Även det med avgassystemet, jag kan förstå varför ett avstrypt orginal går bättre än ett DEP-system.

Du Jens, och ni andra, har hjälpt mig otroligt mycket! Sporthoj.com är utan tvekan bland den bästa hjälp man kan få! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top