effekt förlust

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
stoffer skrev:
Hörru killen, innan du hoppar på honom så kan du ju tänka efter lite!

Det är drev han menar, runda skivor med kugg på. Det finns några st i växellådan även om du inte ser dem! :tungan :rolleyes:

Skulle formeln gälla antal kugg skulle det inte bli mycket effekt kvar. ;)

Hörrö killen, innan du hoppar på mej så.... hmm.. :fyllisar

Sorry.. fan får ja inte vara viktig nångång?!

Aha.. så det är en massa drev o skit där innanför den svarta "plåten" oxå? Trodde det va en massa plåtsnören som överförde kraften... :banana

Det sista med formeln fundera ja på oxå men satte mej inte in i matten så hårt, men tyckte det skulle bli lite få hp kvar..

Men lycka till med era uträkningar... :tomten
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
bivven skrev:
Tjabba!
Ja, tänkte ta fram lite exakta siffror tills imorgon....vore väl kul?
Det går inte, hur vet du det exakta friktionsvärdet i drivpaketet, detta värde varierar rätt mycket, ny eller gammal kedja, o-ring (trögre) eller standard, hur välsmord är kedjan och med vad.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
bivven skrev:
Tjabba!
Ja, tänkte ta fram lite exakta siffror tills imorgon....vore väl kul?
Det är omöjligt, det finns helt enkelt ingen formel för detta.

Men gör ett försök så får vi se vad du kommer fram till, nån ska ju vara den första att knäcka detta:)
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
är det nån om alla siffror är mätta på motorn eller på bakdäcket? på vilka hojar isåfall.

Anledningen att jag undrar är för att min hoj är bänkad till 132hk och 82nm på bakhjulet och vore kul att veta vad det betyder. Är det nån som bänkat en gsxr 750 -99 helt original som har nå siffror att lägga upp??
 
Last edited:

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Nej nu har ni fatta det hela fel! Jag menade skillnaden mellan rak & snedskurna drev/kuggar.....
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
honkiie skrev:
är det nån om alla siffror är mätta på motorn eller på bakdäcket? på vilka hojar isåfall.

Anledningen att jag undrar är för att min hoj är bänkad till 132hk och 82nm på bakhjulet och vore kul att veta vad det betyder. Är det nån som bänkat en gsxr 750 -99 helt original som har nå siffror att lägga upp??
Vill du jämföra det mot andra hojars vevaxelangivelser eller?

Annars är det ju rätt onödigt, bakhjulshästar är ju det enda intressanta, önskar att tillverkarna kunde ange det istället för vevaxelhästar! :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bearing skrev:
Nä nu har du nog vänt på det, det borde väll vara
Phjul = Pvev * 0,98 ^ "antaldrev-1"
Låter mycket möjligt. Slälv så jobbar jag så hårt som möljigt för att glömma den matte jag lärde mig på gymnasiet. :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Esquire skrev:
Låter mycket möjligt. Slälv så jobbar jag så hårt som möljigt för att glömma den matte jag lärde mig på gymnasiet. :)

Hehe :)
Nämen jag tycker det är ganske kul med matte, men jag ser nu att det nog är nåt fel på den formeln jag skrev också, vet inte riktigt hur man ska skriva det där... :va
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Bearing skrev:
Hehe :)
Nämen jag tycker det är ganske kul med matte, men jag ser nu att det nog är nåt fel på den formeln jag skrev också, vet inte riktigt hur man ska skriva det där... :va
Tycker den ser rätt ut, om möjligt nån ändring så borde den bli såhär:

Phjul = Pvev * (0,98 ^ (antaldrev - 1))

Fast det betyder ju samma sak ändå.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
stoffer skrev:
Vill du jämföra det mot andra hojars vevaxelangivelser eller?

Annars är det ju rätt onödigt, bakhjulshästar är ju det enda intressanta, önskar att tillverkarna kunde ange det istället för vevaxelhästar! :)

nej jag vill ju jämföra med andra hojars bakhjuls bänkning så jag får se om det ger nånting med helsystem och en lite festligare topp.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
honkiie skrev:
nej jag vill ju jämföra med andra hojars bakhjuls bänkning så jag får se om det ger nånting med helsystem och en lite festligare topp.

De där hojarna brukar ligga från knappt 120 till 125 orginal har jag hört/läst.

Men vill du få mera pulver på bakhjulet så byt till en mera lättrullad kjedja och bänka på samma bänk. Vore kul och höra hur mycket det gav.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
honkiie skrev:
är det nån om alla siffror är mätta på motorn eller på bakdäcket? på vilka hojar isåfall.

Anledningen att jag undrar är för att min hoj är bänkad till 132hk och 82nm på bakhjulet och vore kul att veta vad det betyder. Är det nån som bänkat en gsxr 750 -99 helt original som har nå siffror att lägga upp??
Det var en väldans snäll bänk.
120hk brukar normalhojen av den sorten ge.
Är du säker på detta, så det inte är nåt omräknat jox?

Bänkar inte jämföras tyvärr, så din hoj kommer verka väldigt stark om du jämför mot andras bänkningar.
Kan du hitta andra som mätt i din bänk så går det väl lte bättre att jämföra.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Poacher skrev:
Det var en väldans snäll bänk.
120hk brukar normalhojen av den sorten ge.
Är du säker på detta, så det inte är nåt omräknat jox?

Bänkar inte jämföras tyvärr, så din hoj kommer verka väldigt stark om du jämför mot andras bänkningar.
Kan du hitta andra som mätt i din bänk så går det väl lte bättre att jämföra.

tror den är bänkad på mc express. det är helsystem och nån specialtopp av nått slag så jag tror det stämmer
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
honkiie skrev:
tror den är bänkad på mc express. det är helsystem och nån specialtopp av nått slag så jag tror det stämmer
Jo det kan det nog göra.
Då går den bra iaf, förmodligen bättre än en 04a, eller åtminstonde likvärdgt.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
GuW skrev:
En kardandriven hoj tappar ytterligare kraft på vägen, det har jag ingen siffra på, men det torde vara lika mycket till....
QUOTE]
Lika mycket till tror jag inte på. Min r1200 gs gav drygt 86 på bakhjulet. När
barometer sen kalibrerades var det 89. Med tanke på att fabriksuppgiften är
100 på veven så låter 25 % effektförlust inte så värst troligt. Inte heller
vridsiffrorna talade för 25 % förlust.

Kan heller inte påminna mig att man räknar med så stora förluster på bilar.

F.ö. är det ingen ide att jaga nån exakt förlustsiffra. Spridningen i mätresultat
för olika motorer mätt i olika bänkar av olika människor på olika sätt vid olika
tillfällen är iaf rätt stor. Allt under 5 % avvikelse är ren lyckträff.
/u
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
honkiie skrev:
tror den är bänkad på mc express. det är helsystem och nån specialtopp av nått slag så jag tror det stämmer
McExpress har väl (oxå ?) en 'riktig' bromsbänk, alltså en som mäter på
utg. drev (tror jag), inte på bakhjulet.
Men jag vet inte.
/u
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
honkiie skrev:
hur många hästar går det bort från motor till bakdäck? Är hästarna alltid mätta på motorn på fabriksuppgifter?


Effekten brukar uppges i DIN, alltså ett definierat sätt att mäta på.
Om man skiter i stavningen så betyder, DIN=Deutche Industri Normen. Alla som uppger effekten i DIN har mätt på samma sätt.

Effekt förlusten är ca 4hk mer för en O-ringskedja än för en standardkedja.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
ulf_lundin skrev:
GuW skrev:
Kan heller inte påminna mig att man räknar med så stora förluster på bilar.

Jag har en bok om fordonsteknik där transmissionsverkningsgraderna 0.86 för bakhjulsdrivna personbilar och 0.85 för framhjulsdrivna anges, dvs 14% förlust för rwd och 15% för fwd.

Jag tycker att en kardanhoj borde ha ungefär samma förlust som en bakhjulsdriven bil.
En hoj med kedja borde ha lägre förlust än en bil med tanke på hur transmissionen är uppbyggd.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top