Effekt från bänkning?

kawasaki H2

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2007
Ort
Marieholm
Hoj
1972 Kawasaki Mach IV, HONDA CR 500
Angående olika resultat mellan bänkarna kan jag inte hålla med om. Det är en del faktorer som spelar in som påverkar resultatet och då använder man sig av korrigieringsfaktor. Vad det gäller luftrycket så är det 2,5 bar men självklart att 3,5 ger mindre friktion och påverkar mätningen. Väderleken , dvs barotryck, temp och luftfuktigheten ger dig korrigieringsfaktor . Om den som utför mätningen inte uppdaterar dessa värde så blir mätningen felaktig men ändå inom nån procents marginal. Viktigt att notera innan bromsningen. Däckstrycket är den faktor som ger största skillnaden.Tex. ifall du har 1 bars däckstryck så kommer resultatet att vara kanske 20% eller mer lägre än om du har 2,5 bar. Enkel förklaring, friktion! Testa när du ska föra hojen om du har punka, trögt som f... . Har själv bänk sen 1995 och har gjort några tusen tester. Vad det gäller toppeffekt så blir 95% av alla missnöjda
Ha inte för höga förväntningar angående toppeffekt.
Inga bänkar ger lika resultat. Tyvärr. Vet inte vad Anderssons bänk är funtad men tror den ligger rätt "lagom" för att vara svensk ;)

Många blir besvikna efter bänkning på toppeffekt. Bakhjulshästar får man räkna bort en del.
Pumpa däcket till 3.5 bar och smörj kedjan om du vill ha några kusar till på pappret ;)

Men hojen kommer med stor sannolikhet kännas som en helt ny hoj och ha ett bättre register.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Glöm luffarturbo på en kromsläde. Det är knappt så att en literklubba kommer upp i sådana farter att det gör skilllnad.

Bernoulli säger
p2-p1 = (densiteten/2)*hastigheten^2
För att sätta lite perspektiv så gör jag en liten tabel

100km/h ger det max 0.5% mer effekt
200km/h ger det max 1.9% mer effekt
300km/h ger det max 4.2% mer effekt
400km/h ger det max 7.4% mer effekt

Angående bromsbänkar så tror jag att det som varierar mest mellan olika bänkar är avgasfläkten. dvs har man en stark avgasfläkt som ger ett tryck långt under atmosfärstryck så kommer "bänken" visa mycket effekt och den som bromsar ut i det fria ligger närmast sanningen
Samtidigt som den som bara kopplar på en slang där motorn själv får trycka ut avgaserna kommer ge riktigt usla siffror och kanske dessutom lite sämre med syre i lokalen. Nu tror jag inte det är någon som kör helt utan fläkt så det var mest bara ett värsta tänkbara exempel.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hennin Larsson is the man i ämnet.
Han har olika kit och ideer för de olika Custom mopparna.
Brukar går ätt bra i slutändan men det blir inga raketer av dem.

Och den där Hypercharger burken ser mest ut som ett skämt!
Skulle gissa att den snarare stjäl effekt än ger.
Hade en sån på en hoj som Henning och jag pillade på men det var mer en skrattretande upplevelse.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Källa på det? Nä men skämt åt sido så har det ju varit ett antal trådar och folk man mött som fått väldigt olika resultat på olika bänkar.

Samma sopppa? Miljö i rummet. däckets skick. tryck i däcket. tryck i luften, luftfuktigheten, kedjans skick eller dimensionering osv.

Precis som du själv säger så finns det ju en del parametrar som spelar in så om man inte flyttar bågarna fram och tillbaka till de olika bänkarna på samma dag så kan det ju vara svårt att säga exakt vad som påverkat mest i dessa fall.

Sedan kan vi ju alltid fundera på hur bra kalibrerad utrustning man har.
vad har man för referens på det osv.

Nåja nu jobbade du ju med bänk så det här har du säkert järnkoll på men som sagt.
Inte ovanligt att det skiljer några hästar hit och dit.



Angående olika resultat mellan bänkarna kan jag inte hålla med om. Det är en del faktorer som spelar in som påverkar resultatet och då använder man sig av korrigieringsfaktor. Vad det gäller luftrycket så är det 2,5 bar men självklart att 3,5 ger mindre friktion och påverkar mätningen. Väderleken , dvs barotryck, temp och luftfuktigheten ger dig korrigieringsfaktor . Om den som utför mätningen inte uppdaterar dessa värde så blir mätningen felaktig men ändå inom nån procents marginal. Viktigt att notera innan bromsningen. Däckstrycket är den faktor som ger största skillnaden.Tex. ifall du har 1 bars däckstryck så kommer resultatet att vara kanske 20% eller mer lägre än om du har 2,5 bar. Enkel förklaring, friktion! Testa när du ska föra hojen om du har punka, trögt som f... . Har själv bänk sen 1995 och har gjort några tusen tester. Vad det gäller toppeffekt så blir 95% av alla missnöjda
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Då Dynojet är det rådande fabrikatet på bänkar så är det ju dom som satt standarden får man nog lov att säga

Alla NYA Dynojetbänkar ( dom gulsvarta ) är rätt kalibrerade , Men vad upptäckte man då

Jo att dom flesta äldre ( röda och svarta ) hade fel kalibrering , så då sändes det ut en ny kalibreringsfil som alla

DYNOCENTER Alltså dom anslutna operatörerna har fått

Jag var själv med och matade in denna fil då jag jobbade på Honda och körde deras bänk

I värat fall så tappade en 1000cc maskin ca 7-8 hk ( på 160 -170 hk ) maskin , detta är naturligtvis en procentsats

Detta har ställt till en enormt massa elände då tyvär många ansets kunna få ut mer effekt än andra, Detta har dock påvisats fler än en gång att så är inte fallet

Efter att även dessa aktörer fått ny kalibrering så ligger även dessa inom någon Hk

Min bänk har jag själv kalibrerat så att den stämmer mot Hondabänken ( verkar stämma väl mot många andra)
 

danielenervald

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2012
Ort
Kungsholmen
Hoj
Drag Star 1100 Bobber
Tyvärr så är ju dom så kallade "kromsäldarna", v-rod-klonerna, fula som styrk i min mening. Och det är ju inte bara HK man vill ha för du skaffar man en hajjabusa istället.

Jag håller på att bygga en bobber och tänkte bara kolla om det är lönt att byta till ett K&N filter i något elegantare förpackning.
Men får man ut 61HK istället för 60 så är det ju inte värt det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tyvärr så är ju dom så kallade "kromsäldarna", v-rod-klonerna, fula som styrk i min mening. Och det är ju inte bara HK man vill ha för du skaffar man en hajjabusa istället.

Jag håller på att bygga en bobber och tänkte bara kolla om det är lönt att byta till ett K&N filter i något elegantare förpackning.
Men får man ut 61HK istället för 60 så är det ju inte värt det.

Skall du inte byta förgasare så behåll det standard eller lägg någon hundring på att köpa ett stort konfilter. Förbättrar knappast effekten men ser åtminstone coolt ut.

Har du pengar så handla en Mikuni HSR och en fet tratt.
 
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top