GlennB skrev:
säg att det är 10%, på en hyfsat effektstark hoj blir det lätt 10KW förlust isåfall, var tar all den effekten vägen ? enda sättet är värme och alla som känt på ett 1000W-elelement vet hur varmt det blir, detta är 10ggr mera.
10000W är det inte så lätt att "tappa bort"..
Iofs rätt, men med tanke på att motorn totalt tappar bort 20 ggr så mycket
så kan det möjligen försvinna någorlunda obemärkt. (100 kW via avgaserna,
100 kW via kylningen o 100 kW motoreffekt.)
Vid bänkning o körning blir däcket varmt, kedjan, kedjedreven och
dreven/oljan i lådan tar oxå effekt. Och även trumman värms upp av däcket.
Kedjedreven, kedjan o däcket rör sig ju rätt snabbt i luft, så dom kan nog kyla
bort en del värme. Och rullen är metall, den leder värme rätt bra.
Så sammantaget finns det nog möjligheter att kyla bort 10 kW utan att det
börjar glöda nånstans. Man kör ju inte så länge i bänk att termisk jämnvikt uppstår.
/u