effekt i motorn när det är uppmätt på bakhjulet.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Om det är 126 "bänkade" bakhjulshästar, hur mycket kan man räkna med ca i motorn då? Förstår att det kan vara olika pga av yttre faktorer som däck, transmissionsglapp mm, men ca i alla fall. Något visst %-område.

Tacksam för svar!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
sporTlovEr skrev:
Om det är 126 "bänkade" bakhjulshästar, hur mycket kan man räkna med ca i motorn då? Förstår att det kan vara olika pga av yttre faktorer som däck, transmissionsglapp mm, men ca i alla fall. Något visst %-område.

Tacksam för svar!

126hk+ 8-10%
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Finns, som du säger, inget 'sant' värde att räkna med. Jag brukar använda 13 %
som förlustgissning. Dvs. gissar bakhjulseffekt som 87 % av motoreffekt.
(Å andra sidan borde jag då räkna upp bakhjulseffekt med 13/87 = 15 %, men det gör jag inte....)
/u
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag är benägen att hålla med Ulf.. 10-15% har jag hört att man skall räkna upp värdet med.

MEN siffrorna skall man kanske ta med en nypa salt. Många saker spelar in som ex. hur smörjd kedjan är, vilken glapp som finns i drev, kondition på koppling och växellåda, temperatur på oljan osv osv.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Det måste endå vara olika för olika effekt.. jag menar förlusten till bakhjulet måste vara mycket större proportionsmässigt på en liten 250 eller ennu värre en 125a mot en stor 1000 kubikare.. Det är ju inte uppbygt på ett annat sätt för att hojen är mindre/större. Skulle gissa att dom 10-15% blir närmare 40-50% på en 125a?.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
11% ..........
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Finns ingen anledning att gräva ner sig i finlir om effektförluster. Om man nu
inte köper hoj för att ta motorn och flytta till nåt annat fordon.
(Iaf inte som ren hojåkare. Av rent tekniskt intresse kan det förstås vara kul resonera
om detta.)
/u
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Fast det låter mycket alltså, en kedja har ju hyfsat låg förlust jämfört med andra drivmetoder.

säg att det är 10%, på en hyfsat effektstark hoj blir det lätt 10KW förlust isåfall, var tar all den effekten vägen ? enda sättet är värme och alla som känt på ett 1000W-elelement vet hur varmt det blir, detta är 10ggr mera.

10000W är det inte så lätt att "tappa bort"..
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
blir närmare 40-50% på en 125a?.


ÖVERDRIV! :7peta

Biifer bänkade sin tzr, 20 hade den på bakhjulet ungefär, kommer inte ihåg exakt, den har runt 28 i motorn, så några 50% lär det inte vara.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
GlennB skrev:
säg att det är 10%, på en hyfsat effektstark hoj blir det lätt 10KW förlust isåfall, var tar all den effekten vägen ? enda sättet är värme och alla som känt på ett 1000W-elelement vet hur varmt det blir, detta är 10ggr mera.

10000W är det inte så lätt att "tappa bort"..
Iofs rätt, men med tanke på att motorn totalt tappar bort 20 ggr så mycket
så kan det möjligen försvinna någorlunda obemärkt. (100 kW via avgaserna,
100 kW via kylningen o 100 kW motoreffekt.)

Vid bänkning o körning blir däcket varmt, kedjan, kedjedreven och
dreven/oljan i lådan tar oxå effekt. Och även trumman värms upp av däcket.

Kedjedreven, kedjan o däcket rör sig ju rätt snabbt i luft, så dom kan nog kyla
bort en del värme. Och rullen är metall, den leder värme rätt bra.

Så sammantaget finns det nog möjligheter att kyla bort 10 kW utan att det
börjar glöda nånstans. Man kör ju inte så länge i bänk att termisk jämnvikt uppstår.
/u
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Det är väl egentligen ointressant, man skulle lika gärna räkna tillförd effekt.. alltså bränslets energiinnehåll per tidsenhet, bättre kukmätarsiffror på så sätt..

Nä, effekt på hjulet är intressant..

/B 127,5
 
Last edited:

13000rpm

Full rulle....
Gick med
3 Jul 2004
Ort
Inomhus
Hoj
TL1000
Går efter vad som står i reg. beviset....
Effekten på bakhjulet är uppmätt på Oves Motor i Olofström. :banana
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
13000rpm skrev:
Går efter vad som står i reg. beviset....
Effekten på bakhjulet är uppmätt på Oves Motor i Olofström. :banana
Dvs. precis som för oss alla; du VET inte effekten i motorn.
(Inte illa menat på nåt sätt, bara så att ingen på allvar börjar räkna
effektförlusten grundat på dina siffror, framförallt inte tror att det ger nån sanning.)
/u
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
philsson skrev:
Det måste endå vara olika för olika effekt.. jag menar förlusten till bakhjulet måste vara mycket större proportionsmässigt på en liten 250 eller ennu värre en 125a mot en stor 1000 kubikare.. Det är ju inte uppbygt på ett annat sätt för att hojen är mindre/större. Skulle gissa att dom 10-15% blir närmare 40-50% på en 125a?.

Visst, vissa friktionsförluster (för det är var det är) är ju snarlika oberoende motorstorlek, men många av dem är ju väldigt beroende av lasten. Ett kugghulspar i en växellåda får ju klart större friktionsförlust ju högre moment de överför, de gnider ju sig "hårdare" mot varandra. I en kedja lär friktionsförlusterna också gå upp motsvarande belastningen. Men, som du säger, även fast man lägger på en väldigt liten last så blir förlusten inte 0 i överföringen.

Ska man böga ur ordentligt ska man titta på cylindertryck; detta är sanningen. Bifogar lite skoj.

/J
 

Bifogat

  • cyltryck.jpg
    cyltryck.jpg
    31.9 KB · Visningar: 120
  • cyltryck2.jpg
    cyltryck2.jpg
    60.3 KB · Visningar: 118
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Falafelbabianen skrev:
Hur noggranna är bromsbänkarna då? Hur ofta låter mcverkstan kalibrera sin bänk?
Exakt min tanke. Har dom överhuvudtaget något intresse av att kalibrera? Eller är det intressantare om bänken visar för höga siffror?

Jag tror också att förlusterna är procentuellt sett större vid lägre effektuttag, kanske inte så stora som 40-50% men något större bör de vara eftersom förlusterna dels består av friktion som uppstår så fort bitarna rör på sig, dels av friktion som, enligt Johannes inlägg, påverkas av överfört moment.

Det finns ett relativt enkelt sätt att lösa merparten av dessa diskussioner och det är att mäta friktionen vid utrullning. Då får man svar på effektförlusterna från kopplingen och bakåt.
Att verkstäderna inte gör detta tycker jag är beklagligt.

//Robban. Som av hävd är skeptisk till siffror som inte är väldigt väl underbyggda.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Jag är inte den som e den....

men den mest viktiga siffran - om den nu e så viktig - är den som visar vad du får ner i gatan. vad man än må ha i motorn spelar ju inte så stor roll om man hälften på vägen´.....

//A
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top