ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Min bmw blev 3 hk starkare när barometern i verkstan kalibrerades...Robban_C skrev:Exakt min tanke. Har dom överhuvudtaget något intresse av att kalibrera? Eller är det intressantare om bänken visar för höga siffror?
...
Det finns ett relativt enkelt sätt att lösa merparten av dessa diskussioner och det är att mäta friktionen vid utrullning. Då får man svar på effektförlusterna från kopplingen och bakåt.
Att verkstäderna inte gör detta tycker jag är beklagligt.
//Robban. Som av hävd är skeptisk till siffror som inte är väldigt väl underbyggda.
Skulle tro det är bortkastat att jämföra mätningar på olika ställen vid olika tillfällen
och med olika bänkar(e). Alla skillnader under 5 % kan mycket väl vara mätfel.
Robban: tvivlar på att kopplingen slirar/driver lika mycket på all hojar. Så mitt förslag
är att du klassar såna siffror 'som inte väl underbyggda'.
Eller bara inse/anse att dom ändå inte går att ha till nåt vettigt.
/u