effekt i motorn när det är uppmätt på bakhjulet.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Robban_C skrev:
Exakt min tanke. Har dom överhuvudtaget något intresse av att kalibrera? Eller är det intressantare om bänken visar för höga siffror?
...
Det finns ett relativt enkelt sätt att lösa merparten av dessa diskussioner och det är att mäta friktionen vid utrullning. Då får man svar på effektförlusterna från kopplingen och bakåt.
Att verkstäderna inte gör detta tycker jag är beklagligt.

//Robban. Som av hävd är skeptisk till siffror som inte är väldigt väl underbyggda.
Min bmw blev 3 hk starkare när barometern i verkstan kalibrerades... :D

Skulle tro det är bortkastat att jämföra mätningar på olika ställen vid olika tillfällen
och med olika bänkar(e). Alla skillnader under 5 % kan mycket väl vara mätfel.

Robban: tvivlar på att kopplingen slirar/driver lika mycket på all hojar. Så mitt förslag
är att du klassar såna siffror 'som inte väl underbyggda'.
Eller bara inse/anse att dom ändå inte går att ha till nåt vettigt.
/u
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det skiljer från bänk till bänk, dessutom så påverkar lufttryck, temp och luftfuktigheten värdena.

Det bästa man kan göra är att bänka i samma bänk samma dag.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Många är kritiska mot körningar vid olika tillfällen, men har man korrekt utrustning och korrektionsfaktorer så kommer man riktigt riktigt nära. Turbomaskiner kan vara en sak, då de inte reagerar mot inloppsluftens densitet på riktigt samma sätt som sugmotorer.

Sedan håller jag med om att verkstäder generellt inte kanske uppfyller riktigt alla krav man skulle kunna tänka sig...

/J
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
Min ... Robban: tvivlar på att kopplingen slirar/driver lika mycket på all hojar. Så mitt förslag är att du klassar såna siffror 'som inte väl underbyggda'. Eller bara inse/anse att dom ändå inte går att ha till nåt vettigt.
/u
Det är nog sant. Tyvärr.

Sen säger jag som Johannes att verkstäderna inte uppfyller alla rimliga krav.
Ett exempel:
En knarr som uppenbarligen gick magert på och strax över tomgång. Jag åkte till verkstan och skulle köpa en strl större tomgångsmunstycken. Han som sköter bänkningen frågade vad det var för symtom och sa sen att det inte är tomgångsmunstyckena, man skulle flytta nålen uppåt. :va
Nåja, jag köpte större tomgångsmunstycken på annat håll och det blev kanonfint.
Samma snubbe har skötit bänkningen av min TLR åt förre ägaren. Med PCII:an på plats är motorn okörbar. Men den ger säkert några pållar extra på topp.

Och den meken kör alltså bänken. Inte undra på att man blir skeptisk. :va
 

Frykmo

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
None
Jag har varit med och bänkat hojar som vi fick bra med effekt i bänken sen när man skulle ta en provtur så har det inte gått att köra dom, så då har man fått ställa tillbaka dom i bänken och tagit ner effekten lite så har dom gått klockrent. Men det intressanta är ju inte ifall det står 150hk eller 130hk det är ju bränsle/luft blandningen man är ute efter i en bänkkörning.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...man bör dock ha i minne att bestyckningen på en förgasarmotor inte alltid är optimal om man ena gången bänkar i 25 grader och den andra gången med bara 5 graders omgivning. Att bänken klarar av att kompensera vet vi ju - men förgasarna justerar inte sig själva. :hihi

RG500-Johannes skrev:
Många är kritiska mot körningar vid olika tillfällen, men har man korrekt utrustning och korrektionsfaktorer så kommer man riktigt riktigt nära. Turbomaskiner kan vara en sak, då de inte reagerar mot inloppsluftens densitet på riktigt samma sätt som sugmotorer.

Sedan håller jag med om att verkstäder generellt inte kanske uppfyller riktigt alla krav man skulle kunna tänka sig...

/J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top