Effekt i TL1000R?

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
HanneZ skrev:
Tveksamt. Folk här på forumet har lagt upp bänkningar när deras orginal R1 lämnat 150 hk på slangen och varit sååå lyckliga. Så fel kan man inte justera en bänk. Det måste vara medvetet.

Bänkarna kan diffa rätt kraftigt.. inget snack om den saken..
Och sen är det stor skillnad på hur kurvan ser ut med..
Jag hade på min TL en kurva under mappningen som såg ut som hmm ja du... många spikar och många dalar... Fick då en toppeffekt på 124 kusar eller om det var mer.. 500 rpm senare gav den 100 kusar... 500 rpm senar 124 kusar... typ..
Fin toppsiffra men ej körbar effekt...
Det jag vill visa är att det finns många sätt att få en hög siffra i toppeffekt..
Sen så är det sättet de redovisas på.. Vilken faktor är det räknat i???
150 kusar på en r1a.. jo visst.. men var?.. inte korrigerade kusar på slangen iaf... :)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
HanneZ skrev:
Så är det. Så att jämföra mellan olika är ganska ointressant. Däremot fyller dom ju sitt syfte genom att man bänkar före och bänkar efter samt använder den för att justera bränsleblandning.

Det är kasst! Saken är ju den att man, om alla bänkar visade lika kan få en liten idikering på hur bra de olika killarna som sköter bänkarna är på att tuna!
Sedan att man kan se vad man hade och vad man får är ju också intressant men en jämnförelse är enligt mig viktig. Visst skiljer det på motorer också men jag tor inte att det handlar om så mycket på en modern motor om de är lika bra justerade!

TLRR

Guest
Har en känsla av att de kända firmorna har bänkarna lite väl positivt inställda,för att kunden skall bli glad och att de blir populära som ena jävlar på att bänka.snubben som bänkat tycker "fett" och skrävlar om det för sina polare som ställer sig i kö på samma ställe.
Vill man ha riktigt besked så skall man nog bänka hos "racingfolket" som har en rätt inställd bänk. Som sagt en känsla jag har.

Captain_Insane

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR-750 (sold) Kawasaki ER-5 (BILLIG) Husaberg FS (lånad)
Tlr 1000

först av allt förlåt att jag använder din tråd....

jag letar ny hoj förtillfället är lite nyfiken på TLR:en vad har ni att säga om den igentligen?
står den sig ibland andra hojjar där ute eller? typ r1:eek:r och sånt snaffs...
dom är ju ganska billiga tycker jag... dyra/billiga i försäkrning... menar förstårs generellt nu...

jaja tacksam för svar...

twinman

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
TL1000s
Marknaden ger alltid kunden vad han vill ha *L*

TLRR skrev:
Har en känsla av att de kända firmorna har bänkarna lite väl positivt inställda,för att kunden skall bli glad och att de blir populära som ena jävlar på att bänka.snubben som bänkat tycker "fett" och skrävlar om det för sina polare som ställer sig i kö på samma ställe.
Vill man ha riktigt besked så skall man nog bänka hos "racingfolket" som har en rätt inställd bänk. Som sagt en känsla jag har.
Kunde inte ha sagt det bättre själv, firmorna tänker bara på SEK.
Ju större firma desto värre.

TLRR

Guest
Captain_Insane skrev:

jag letar ny hoj förtillfället är lite nyfiken på TLR:en vad har ni att säga om den igentligen?
dom är ju ganska billiga tycker jag... dyra/billiga i försäkrning... menar förstårs generellt nu...

jaja tacksam för svar...

En mycket trevlig hoj att ha och köra,sen finns det ju ett par generella moddar man borde göra för att få hojen mycket bättre.Den är inte sabbare än R1:an,accar väl ganska jämt upp till 3:an växel.fördelen är väl motorkarraktären som är underbar(mycket kraft från låga varv) Nu är ju jag partisk men ut och provkör och jag lovar att du är fast.
Kolla TL-tråden finns hur mycket som helst att läsa även på TL-planet.com finns det massor.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ang. effekten. "Verkliga" siffror på gummit ligger generellt såhär:

Original ~ 115
Slippisar+filter+PCII ~ 118
Helrör+filter+PCII ~ 123

Men de flesta bänkar ju på glädjebänkar som bekant...

En helt original TLR är annars lite av en Panzer jämfört med modernare litermaskiner men den svarar oerhört bra på enkla, billiga moddar.
För en väldigt rimlig peng kan du enkelt själv göra maskinen klasser bättre.
Ljudet och utstrålningen är :Bugar :Bugar

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Captain_Insane skrev:

jaja tacksam för svar...

Jag har haft en TLR en gång och om man gillar twin karaktär skall man definetivt ha en sådan. Jag tyckte min hoj var skit go att köra men och det är ett stort men! Hojen är i absolut tyngsta laget :fakta :( Hade senare en SP1:a och den kändes definetivt bättre. Fast även den var lite tung original. Men motor mässigt och även chassie mässigt var TLR.en bra (möjligen lite kritik åt bakfjädringen).

Captain_Insane

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR-750 (sold) Kawasaki ER-5 (BILLIG) Husaberg FS (lånad)
får ragga upp en butik

jaja får väll ut och ragga en butik så jag får provkört en....
körde en ktm 660 04 häromdagen.... var ju skön så sätt... förutom att fötterna höll på att skaka sönder.. .sen var det lite svårt att veta vart man låg på gasen under välxlarna eftersom man är van vid sin gamla sporthoj...

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
J-Bone skrev:
Det är inga problem att banta den 15-20 kg. :)

Kan tänka mig att det gör en hel del. Vad är det modar som krävs?

Fick bort lite över 20 kilo på min spetta när jag fixade med den men det var MYCKET jobb. Hade jag lagt ca 20000:- till på den så hade bantningen hamnat på över 30 kilo!

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
bebbe skrev:
Kan tänka mig att det gör en hel del. Vad är det modar som krävs?

Fick bort lite över 20 kilo på min spetta när jag fixade med den men det var MYCKET jobb. Hade jag lagt ca 20000:- till på den så hade bantningen hamnat på över 30 kilo!

*Till att börja med så gör ett helsystem ca 7 kg!

Sen som du kanske minns finns det mycket onödigt skrot på dem.

*Byt bakdämparen (till ex en Bitubo för ca 4 lax) - Förutom att det gör under för vägegenskaperna så sparar du ca 3 kg.
*Bort med hela originalplasten som ECU mm sitter monterat i, ersätt med nåt litet i rostfritt - gör säkert 2 kg.
*Rensa bakramen från allt skrot som sitter där - minst 1 kg.
*Gå från 530 originaldrev och kedja till 520 med aludrev - 1 till 2 kg skulle jag tro.
*Ta bort pair-ventilen - säkert 1 kg.

Vips så har man trollat bort 15 kg.

*Sen kan man gå vidare med annan luftburk, insugssnablar, bakre oket, andra rearsets och clipons, styrdämpare, backspeglar, stålomspunna (lättare faktiskt!) slangar mm... - Tillsammans kanske 3-4 kg till.

Grädde på moset är ju andra fälgar och skivor - 3-4 kg i roterande massa.

Och det finns mer att göra..... ;)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...