"Effekt på pappret" ?

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Letar hoj för fullt för tillfället, är sugen på en Ducati Monster 900, pga att den är snygg, går bra, låter underbart m.m, men kanske framför allt för att man eventuellt kan ha råd att försäkra den på mig själv jusst pga att den har så låg effekt på pappret jämfört med i "verkligheten". Finns det flera alternativ än monster i detta fall? som ligger på runt 30.000-50.000 kr i inköp och som är lika "rolig" att köra men ändå inte dyrare i försäkring ? :va
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Försäkringsbolag går inte på effekt på pappret längre, min 525a har typ 12kw på pappret men försäkringsbolaget sket fullständigt i det.
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Domifuling skrev:
Försäkringsbolag går inte på effekt på pappret längre, min 525a har typ 12kw på pappret men försäkringsbolaget sket fullständigt i det.

Ducce har bakhjulshäst angivet,,, riskokare o dyl. har effekt på vevaxeln om ja inte missminner mig... Nått helt annat än hojar som är "strypta" på regbeviset.
 

Gemet

Totalt användarvänlig
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1-00
ODEN skrev:
Ducce har bakhjulshäst angivet,,, riskokare o dyl. har effekt på vevaxeln om ja inte missminner mig... Nått helt annat än hojar som är "strypta" på regbeviset.

Du ska nog bestämma dig för om du vill ha en radfyra eller twin, tror det är viktigast för dig faktiskt. I din prisklass finns det massor med potenta radfyror.... som är billigare och snabbare än Ducatin.
:brinnerup
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Domifuling skrev:
Försäkringsbolag går inte på effekt på pappret längre, min 525a har typ 12kw på pappret men försäkringsbolaget sket fullständigt i det.

Inte alla. :mattias Vet dock inte vilka som gör det.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Monster 900 fram till -98 (och andra Ducati likaså) saknar ofta uppgift om ursprungseffekt i papprena, varför försäkringsbolagen ibland misstolkar uppgifterna och ger en låg premie.

Sen har ju Ducati haft den fula ovanan att ange effekten på bakhjulet istället för på vevaxeln. Det gör att man ofta hamnar en klass under den man EGENTLIGEN skulle ligga i. Dock fullt lagligt och enligt reglerna.

Ett exempel är Multistrada 1000DS som anges av Ducati att ha 84 Hk, men som i tester visat runt 95Hk vid kopplingen.

EDIT: Kolla med Tennant. De brukar gilla gamla monstrar..
 

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Har ringt runt om en Monster 900 -95 som skulle kosta på mig (21år, 0 skadefria år) drygt 8000 på folksam helförsäkring/helår, drygt 9000 på if hel/hel. allt enl 41kw. finns ju ingen annan 900 som jag har kollat på som ligger ens i närheten av denna premie !
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Finns ju TDM åxå, samma motor :rofl

Tönthoj, javisst. Men så kul har jag inte haft på länge...fast nån Monster är det ju inte. Möjligen om man blundar och bara lyssnar :hihi
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Suzuki Bandit 1200 har bakhjulseffekten (98HP) registrerat på pappret.
Denna är därför en "klass 6" hoj vilket medför en försäkringspremie som är hälften av de vanligaste "klass 7" hojarnas. Jag (23år) betalar 595kr/mån halvförsäkrat.
Om du byter slipon, öppnar luftburk samt byter munstycken så är det enligt "rykten och bänkningsdiagram" ca 120hp på bakhjulet!

Jag kollade också på monster 900 när jag köpte min, kunde tänkt mig köpa en sådan om det inte var för driftsäkerheten tidiga monster 900 (inte) har.
 
Last edited:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Ähhh, vafan din snåljåp, köp min S4:a och bidra fett till den allmänna kraschkassan... :rofl

Fredrik :rolleyes:
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
När jag skulle köpa hoj för ungefär ett år sen så klurade jag också på hur jag skulle komma ned i f-premie. TRX850, SV650, Monster av olika slag var kandidater. Sen började jag fundera.... Vad var jag egentligen ute efter? Skulle jag skaffa mig ett substitut eller det jag egentligen ville ha?

Ett samtal till f-bolaget bekräftade att jag skulle klara en halvförsäkring... och då är det bara att hålla sig på hjulen som gäller (och hoppas man klarar det).

Det slutade med att jag skaffade hojjen jag VILLE ha, inte den som hade varit ett förnuftigt val.
 

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
om man säger så här då, roligaste alternativet (är ute efter en smidig hoj med bra drag) som inte ser allt för ful ut, och smärtgränsen ligger vid en 9000 kr för HALFÖRSÄKRING/HELÅR (är 21år), någon som har förslag förutom Monster 900 ?

en SV650 verkar ju som ett vettigt tips, men hur är köregenskaperna jämfört med en Monster 900 ?
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Gemet skrev:
.... som är billigare och snabbare än Ducatin. :brinnerup

Japp! För det gäller ju att vara snabbast!!! :rolleyes:

Be skrev:
...är sugen på en Ducati Monster 900, pga att den är snygg, går bra, låter underbart m.m....

Här är anledningen till varför Be är sugen på en Monster... :tummenupp

Ska man ha en billig radfyra så finns det gott om hojar från -84 och tidigare. De går hyfsat och kostar 2400:-/år helförsäkrat med klassikerförsäkring....

De går inte att svänga med, men de går ju fort! :tungan
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Monstret har bättre vrid, mer effekt, MYCKET mer bromsar och jag har aldrig blivit frånåkt av en SV650...
Dessutom har Duccarna ett ljud som japsarna bara kan drömma om! :tummenupp

Fredrik :D
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Be skrev:
om man säger så här då, roligaste alternativet (är ute efter en smidig hoj med bra drag) som inte ser allt för ful ut, och smärtgränsen ligger vid en 9000 kr för HALFÖRSÄKRING/HELÅR (är 21år), någon som har förslag förutom Monster 900 ?

en SV650 verkar ju som ett vettigt tips, men hur är köregenskaperna jämfört med en Monster 900 ?

Min 750 kostar halv/helår 12. Fast med möjligeten att ställa av och på obegränsat... och då sjunker den faktiska årskostnaden till ca 5-6 tusen.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
PS. Jag hade en Monster 900 -97 förut som nu finns till salu på blocket, kan rekommenderas, killen som köpte den har verkligen inte risat ner den!

Fredrik :tomten
 

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
JohanL skrev:
Ska man ha en billig radfyra så finns det gott om hojar från -84 och tidigare. De går hyfsat och kostar 2400:-/år helförsäkrat med klassikerförsäkring....

Viken hoj var dräparen no1 på den tiden ?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top