effekt

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
tjenare hade en liten fråga.

hur stor är skillnaden på en 125 cc cross. och en honda cbr 600
har nämligen inte en aning på en fläck :) dock ska jag ta mellan kort i vår och har allting inbokat. men det vore roligt att få någon uppfattning, nu vet jag ju också att det har med effekten att göra men jag vet inte riktigt vad en 125:a ligger på standard alltså.

går det att säga hur mycekt det kan skilnad, typ "ja det är då dubbelt så mkt drag i den"

hehe hjälp nybörjaren som inte har någon uppfattning om motorn ;]

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
tja, en 125 får ju bara ha 11 kw....

CBR600 liger väl 5 gånger större i effekt eller nått sånt...

Får man fråga varför du undrar detta??? Lite märklig fråga...

:hej

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
En 125:a cross får ha hur mycket effekt som helst, den skall ju inte köras på vägen..

Lite svårt att jämföra två så helt olika hojar..

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Felix skrev:
En 125:a cross får ha hur mycket effekt som helst, den skall ju inte köras på vägen..

Lite svårt att jämföra två så helt olika hojar..

Ja ja, en 125 cross ja.... :rolleyes:

som du säger... rätt svårt att jämföra...

typ som att jämföra en ångmaskin med en dc9:a eller nått...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
nja en modernare 125 crss ligger väl runt 40 hästar en cbr600 har väl en 110 hästar, men då motorerna är helt olika, crossen är 2t encylindrig ch cbr:en fyrcylindrig 4t, så är det svårt att jämföra, även vikten på den skiljer ju mycket.
om du menar i rent acc på asfalt så kommer cbr:en bränna crossen mycket lätt, den går lika fort på ettan som crossen förmodligen.
Men jag vet inte riktigt vad du är ute efter?

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
well det är så att jag har varit cross förare i 4 år hehe. tävlat å hållt på håller fortfarand epå för den delen

men nu ska jag ju skaffa en mc och jag har inte någon riktig uppfattningen vad det kommer bli för skillnad.

om det är värt att köpa en som kommer vara strypt till 24kw. och få ut något av den körningen alltså ren körglädje.

har ju åkt på min grannes ninja men den är ju inte strypt till 24kw på en fläck :) så jag menar är det något att ha en strypt 600 i 24kw.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
tomaz skrev:
well det är så att jag har varit cross förare i 4 år hehe. tävlat å hållt på håller fortfarand epå för den delen

men nu ska jag ju skaffa en mc och jag har inte någon riktig uppfattningen vad det kommer bli för skillnad.

om det är värt att köpa en som kommer vara strypt till 24kw. och få ut något av den körningen alltså ren körglädje.

har ju åkt på min grannes ninja men den är ju inte strypt till 24kw på en fläck :) så jag menar är det något att ha en strypt 600 i 24kw.

jag kör 25 kw, och jag får fruktansvärd körglädje utav det...

Misstänker att den ökar med kvadraten i samband med mitt körkort uppgraderas till tung, men så länge är jag satans nöjd med 25 kw å kommer puttra på den effektklassen till ajg får köra riktig hoj... Kanske jag lär mig nått oxå....

Å tro mig, det är skojigt å köra även om det inte går satans fort... Å tro mig igen... man kan vurpa å slå sig med 25 kw oxå..... :fakta

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
hehe jo tack vurpor känner jag till har väl blivit 11 ben runt kroppen på 4 seriösa sesonger :) hehe.

well ska ner till malmö å köpa min cbr nästa vecka då ;]
tråkigt att man inte kan köra hem den själv bara :( får lov å vänta tills vår eftersom dom har iprincip slutat med uppkörningstiderna nu när det är så sent mot hösten/vintern.

men det kommer ju en ny sesong!

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Jag har en liten filmsnutt där en KTM250 cross kör mot en Hornet 600. KTM:en får storstryk.

Upplevelsemässigt känns KTM:en säkert som en raket.

Konstig fråga, btw. Vad är din plan?

/J

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
om du verjligen vill ta kortet iår..
kolla söderut..

inte så farligt att ta hojjen på släp och åka söderut och göra en lyckad uppkörning

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
det hade ju varit bra för då tjänar man ett halvt år tills man får ta tung så jag kanske ska göra det. bästa är å kolla via str.se lr har du nå tips.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Sedan är det ju lite skillnad på utväxling också. En CBR600 gör väl närmare 100 på ettan, och mycket mer än så gör väl inte en 125-cross på högsta växeln med den täta utväxlingen? Så jag kan tänka mig att crossen känns som den accar mycket värre...

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
tks:
stämmer nog rätt bra, maxxar runt 110 med 125:an men ja accen är häftig efter som den är rätt stark dock inte snabb. men det här är ju två olika saker. men en honda cbr 600 BÖR ju vara bättre på båda sakerna?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jo jag blev utmanad en gång en en snubbe på isbaneväxlad 2t 500, jag hade en gammal gsxr1100.
Alla hans polare trode inte jag skule ha en chans för den där 500an var ju trimmad o vad sjutton det var, gick som bara fan helt enkelt.
Han tog starten för jag fegade att slira på kopplingen och bara släppte upp på låga varv, jag passerade dock efter kanske 30-50 meter och när jag fått i 2:an så försvann han.
Vi mätte upp den i en 160-170 ungefär.
Så känslan hur man upplever draget i en hoj säger inte allt.

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
när vi endå pratar uppkörning
min pappa han har ju mc kort, det fick ju alla oldies :)

kan han sitta i en bil bakom mig och köra och jag övningskörframför på cykeln som dom gör på vissa övningskörningsskolor?

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
tomaz skrev:
tks:
stämmer nog rätt bra, maxxar runt 110 med 125:an men ja accen är häftig efter som den är rätt stark dock inte snabb. men det här är ju två olika saker. men en honda cbr 600 BÖR ju vara bättre på båda sakerna?

Jo, men vad jag menade var att om du har ett antal växlar upp till 100 istället för bara en, då kommer ju hojen upplevas på ett annat sätt... går kanske att få upp på slangen på både ettan, tvåan och trean utan större problem, medan CBR:en eventuellt behöver lite provokation redan på ettan. Bara en jämförelse. Visst, CBR:en ÄR snabbare... men kan upplevas som mer sansad än crossen pga utväxlingen och att effekten levereras jämnt och fint.

Tror det kan vara lätt att bli lurad... tycka den är slö, titta ned på hastighetsmätaren och se att den pekar på 200.... med ett jämnt effektregister, en vibrationsfri hoj och bra kåpa som leder bort den värsta fartvinden är det lätt att bli lurad.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
tomaz skrev:
när vi endå pratar uppkörning
min pappa han har ju mc kort, det fick ju alla oldies :)

kan han sitta i en bil bakom mig och köra och jag övningskörframför på cykeln som dom gör på vissa övningskörningsskolor?

Nej, handledaren sitter bakom dej eller på en egen hoj :fakta

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
hållundan skrev:
jag kör 25 kw, och jag får fruktansvärd körglädje utav det...

Misstänker att den ökar med kvadraten i samband med mitt körkort uppgraderas till tung, men så länge är jag satans nöjd med 25 kw å kommer puttra på den effektklassen till ajg får köra riktig hoj... Kanske jag lär mig nått oxå....

Å tro mig, det är skojigt å köra även om det inte går satans fort... Å tro mig igen... man kan vurpa å slå sig med 25 kw oxå..... :fakta

Dessutom; Om man i två år kämpat med att med 25kw hänga på dom "stora grabbarna" så har man definitivt lärt sig bromsa sent och lägga ner ordentligt.. Dessutom är det ju lite lättare att behålla lappen om man kör strypt under prövotiden.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
tomaz skrev:
hehe jo tack vurpor känner jag till har väl blivit 11 ben runt kroppen på 4 seriösa sesonger :) hehe.

well ska ner till malmö å köpa min cbr nästa vecka då ;]
tråkigt att man inte kan köra hem den själv bara :( får lov å vänta tills vår eftersom dom har iprincip slutat med uppkörningstiderna nu när det är så sent mot hösten/vintern.

men det kommer ju en ny sesong!

Här i linköping finns det tider i en månad frammåt iaf, ringde och kollade: Fanns en om 4 dagar :eek:)

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
R6
tack så hemskt mycket ska du ha :)
ska se till att få ta tag i det där nudå så jag har det ordant så det bara är tuta å köra ivår :) tack.!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0