effekten som anges av tillverkarna vs verkligheten

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hur stor är effektförlusten från maskin till bakdäck på en hoj? Är den nämnvärd eller ligger den på 0.1hp?
Angiven effekt av tillverkare är väl i motorn och inte på bakhjulet?
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Angiven effekt i motorn är oftast väldigt kryddad på papperet med om man inte heter BMW eller kanske Ducce.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Det här bådar för flamewar... :tungan

Jag slänger in en fackla direkt: Jag påstår att de japanska tillverkarna inte överdriver effekten alls egentligen, utan det är en myt som uppkommit när folk bänkat sina hojar och sett att den ger 15% mindre på bakhjulet än på pappret. Effektförlust, vad är det?
 

M_LILJA

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Ducati 996-00, Ducati Hypermotard-08såld, Husaberg FS 650-04, Husaberg FE 550-07såld, KTM 380 SX-02KTM 300 EXC-11
På veven eller utgående axel ur lådan

Vad menas med i motorn är det på vevaxeln eller utgående axeln ur vxl-lådan.

På bilar mäts ju på veven eller hjulen pga att man lätt kan plocka bort vxl-lådan, men nästan alla hojar har ju motor o låda i en enhet.

Växellådan borde ha lilka mycke effektförlust som kedja/kardan.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad menas med i motorn är det på vevaxeln eller utgående axeln ur vxl-lådan.

På bilar mäts ju på veven eller hjulen pga att man lätt kan plocka bort vxl-lådan, men nästan alla hojar har ju motor o låda i en enhet.

Växellådan borde ha lilka mycke effektförlust som kedja/kardan.

Den största förlusten vad jag förstått ligger i bakdäckets "flex". Vxl-låda tar naturligtvis lite, men jag misstänker att det är försumbart jämfört med förlusten i ex. en bil-låda.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag slänger in en fackla direkt: Jag påstår att de japanska tillverkarna inte överdriver effekten alls egentligen, utan det är en myt som uppkommit när folk bänkat sina hojar och sett att den ger 15% mindre på bakhjulet än på pappret. Effektförlust, vad är det?

effekten som "försvinner" från motor tills den når däcket. Eller var det lite retorik i det hela..?:)
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
effekten som "försvinner" från motor tills den når däcket. Eller var det lite retorik i det hela..?:)

Det var en retorisk fråga ja.

Samma gäller för övrigt torrvikten med, tillverkarna brukar sällan ljuga om den heller vilket är en populär myt. Sen att de mäter utan batteri och gaffelolja osv kan ju upplevas vilseledande, men det är ingen hemlighet, så att kalla det lögn är att ta i.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
tja på bilsidan är det på vevaxeln, bara drivlinan har mellan 5 & 25% förlust.
5-10% på framhjulsdrivet
10-15% på bakhjulsdrivet
15-25% på fyrhjulsdrivet
(ca värden finns alltid bilar som är bättre)

Hur det är med effektförlusterna på en hoj har jag dock ingen aning om. Men ser man bara till växellåda o fram drevet kan jag inte tänka mig att det är men än nån enstaka %.
Sen hur det är därifrån ner till marken ... inte en susning
 

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Ostkusten
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Att tillverkarna inte mäter effekten på bakhjulet utan tidigare är ju välkänt. Men inget problem tycker jag. Bara att köpa en B-king så kan man alltid svara "tillräckligt" om man får frågan vad effekten och vridet är :)

Finns ett par lysande undantag. BMW F800 serien, Suzuki Bandit och ett par till är ju hojar som konsekvent ligger på/över angiven effekt även när man mäter på bakhjulet.

Härom året mötte ju Bike eller Motorrad (kommer inte ihåg) en orginal-Bandit till 108 hk på bakhjulet. Det är braf ör en hoj med 98 hästar enligt tillverkarens uppgift :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Självklart mäter dom effekten så dom får högsta möjliga siffra, eftersom alla är så förbannat effektkåta. Samma sak med vikten, snart kommer däck att räknas som extrautrustning också, bara för att få så låga vikter som möjligt. Priset vi får betala är ju skyhöga försäkringspremier.
BMW riktar sig till en lite mognare publik, som inte har samma förlängarbehov, samma sak som med Bandit, få 19-åringar med hävdelsebehov som köper en sån.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
När det gäller Ducatis "äkta" effekt som nämndes tidigare så uppges 2-ventilarnas effekt som bakhjulseffekt. (SuperSport, Monster(de flesta), Multistrada, Hypermotard, Classic mfl). Där har man med andra ord bakhjulshästar i pappren.

Hypersportmodellerna dock (748/916 och framåt) uppges med veveffekt för att någorlunda hänga med japanska siffror som också uppges så.

Om jag fattat rätt det vill säga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad jag skulle vilja veta är skillnaden i verkningsgrad mellan kardan/kedja/rem (belt, inte variator).

Jag antar att kardan är värst, kedja (o-ring) i mitten och rem är bäst, men jag har inga riktiga belägg för det.

I småkubiksklasserna tävlades det ju med kedjor utan o-ring för att dom gick lättare, vissa gick väl så långt att dom körde med otätade hjullager också?

Givetvis håller ju grejorna sämre då, men behöver man den sista halvhästkraften så får man ta kortare intervaller.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som en liten notis så anger alla fyra japanska hojtillverkare vikt körklar och fulltankad på sina hemsidor, men effekten verkar fortfarande vara på veven. Ett litet steg i rätt riktning iaf! :tummenupp
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Så. En brandfackla då. Effekt. Hur många kör så att man ligger på topp på effektkurvan? Nä. Trodde väl inte det. I realiteten ligger de flesta långt under effekttoppen när de kör så det är _i praktiken_ hyufsat irrelevant med effektsiffror anser jag, det räcker med ett närmevärde.

Det jag tycker är störande däremot är att man sällan eller aldrig anger _hur_ man har mätt från tillverkarens sida. Det är inte så konstigt att det blir gissningar då.

I övrigt håller jag med dem som säger att det i grunden handlar om marknadsföring, dvs vilken målgrupp som vill ha olika typer av hojar; med maxeffekt, låg vikt osv osv...

Hade jag 150 eller 110 hk i hojen jag åker på skulle jag nog inte märka någon större skillnad när man kör "som vanligt" (okeh, här kommer en del lustigkurrar att kläcka ur sig ngt vitsigt om att fullt spett och fullstumt är ju normalt för dem... riiight...) utom möjligen på hur och när jag måste växla.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top