MickeZX7R
Posör
Finns det någon i expertpanelen här som kan uppskatta eller rent av beräkna hur mycket effekt min bil - som är motoroptimerad/mappad för 98 oktan - förlorar procentuellt på att köras med 95 oktan istället?
Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.
Om man blandar i etanol så blir det ju mindre energiinnehåll per volym och eftersom det är 10% i 95 oktan och 5% i 98 så bör du få bättre bränsleförbruktningssiffror på 98, marginellt kanske men ändå.Jag tycker min går bättre på 98, helst 102 oktan! Så där!
.
Det är viktigt att få död på myten att oktantalet är ett mått på energiinnehåll.
Därimot så går det att ta ut mer effekt ur en motor som körs på högre oktanhalt om motorn justeras för det eller har dynamisk knackningskontroll.
Tror inte så många av våra hojar har knacksensorer?
Nu när 95okt har 10% etanol vs 98 som har 5% så skiljer de mindre i effekt. Motorn sänker effekten när den indikerar spikning, etanolen motverkar ju det effektivt. Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.
De skulle va intressant att bromsa en nyare värre modell BMW som tycks va känsligast på 95 vs 98 när de gäller effekt.
Om man blandar i etanol så blir det ju mindre energiinnehåll per volym och eftersom det är 10% i 95 oktan och 5% i 98 så bör du få bättre bränsleförbruktningssiffror på 98, marginellt kanske men ändå.
Idag finns det mao en del i påståendet att det är bättre energiinnehåll i 98 än 95 oktan vid pumpen i Sverige.
Energiinnehåll i bensin, MK1: 31,2 MJ per literInte säkert att det blir så för du kommer få trottla upp mer för samma effekt ur motorn och där kommer motorn ha bättre verkningsgrad.
Tror 2 T mannen menar med att trottla upp. Bestyckat rätt så spelar 95/98 ingen som helst roll. På en kompressor kawan så med högt laddtryck så kan ju säkert 98 oktan ge något mera.Energiinnehåll i bensin, MK1: 31,2 MJ per liter
Energiinnehåll i etanol 21,3 MJ per liter
Vet inte om det går att throttla bort den skillnaden, men jag är inte någon motorexpert.
Tänkt på frågan varför man vill köra på 95 oktan istället för 98 oktan när motorn är inställd för de??
Energiinnehåll i bensin, MK1: 31,2 MJ per liter
Energiinnehåll i etanol 21,3 MJ per liter
Vet inte om det går att throttla bort den skillnaden, men jag är inte någon motorexpert.
Om vi tar 10 liter nuvarande 95okt (e10) så består den av 9 liter 95okt bensin och 1l etanol.Va säger du? 95 oktan är 95 oktan vare sig du har 0% eller 50% etanol i bensinen.
Om vi tar 10 liter nuvarande 95okt (e10) så består den av 9 liter 95okt bensin och 1l etanol.
Då har vi först 95okt i grunden och tillsätter 10% 103 okt etanol. Om jag inte är helt blåst måste väl de bli lite högre okt!? Jag tror ju inte man sänkt okt i bensinen till 94,5okt och tillsatt 103 okt etanol för att de slutligen ska bli 95 okt.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|