andersbrink
hasenfrasen
Det står så för att du inte ska börja köra annat än redskap med det bränslet. Båthamnar säljer både 2T och 4T från pump. När såg du en luftkyld båtmotor senaste?Vågar man köra på den här i en RD 350?
Det står så för att du inte ska börja köra annat än redskap med det bränslet. Båthamnar säljer både 2T och 4T från pump. När såg du en luftkyld båtmotor senaste?Vågar man köra på den här i en RD 350?
Jag har sett Alkylatbensin med 2,5% olja, på Jula, men nu finns det inte på deras hemsida.Vågar man köra på den här i en RD 350?
Alkylatbensin 2-takt 5 l | För trädgårdsmaskiner | Starta | Jula
Bränsle som innehåller 2 % helsyntetisk tvåtaktsolja och är i stort sett fri från bly, svavel, bensen samt aromater. Kan säsongsförvaras.www.jula.se
Jag noterar texten "2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."
Fram tills nu har jag blandat själv 2.5% Castrol TTS med B95.
Ok, jag borde själv ha reagerat på detta. Har målat stugan med akrylat flera gånger, men har inte egentligen läst vad det står på Julas bensindunkar. Rätt ska vara rätt, absolut.ALKYLAT är ett bränsle, akrylat är något helt annat, ett samlingsnamn för t.ex. Plexiglas eller färg som fel använt får trä att ruttna..
Vågar man köra på den här i en RD 350?
Bränsle som innehåller 2 % helsyntetisk tvåtaktsolja och är i stort sett fri från bly, svavel, bensen samt aromater. Kan säsongsförvaras.www.jula.se
Jag noterar texten "2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."
Du kan också köra in 10 % är E85 minst då blir det några ören billigare per liter En E85 kan också ses som en syre sättare . Jag menar 98 oktan +10 % E85Finns det någon i expertpanelen här som kan uppskatta eller rent av beräkna hur mycket effekt min bil - som är motoroptimerad/mappad för 98 oktan - förlorar procentuellt på att köras med 95 oktan istället?
De kan också stå att bilen kan gå på 95 oktan men i samma bruksanvisning kan det stå att prestandan kan bli lite bättre med premium bensin alltså 98 oktan eller högreEn motor optimerad för 95 oktan ger mer effekt med 95 oktan än 98. En motor optimerad för 98 oktan ger mer effekt med 98 oktan än med 95 oktan. Ska man vara riktigt anal innehåller 95 oktan lite mer energi än 98 oktan per volym. En motor som anpassar sig själv (de flesta bilar från 1998 och framåt) kan ge mer effekt med 98 oktan än med 95 oktan - och tvärt om. Det beror helt och hållet på hur motorn är konstruerad. SAAB EcoPower gav 30 hästar extra med E85 än med 95 är ett sådant exempel.
Utöver allt ovanstående... specifikationerna på 95 och 98 oktan överlappar varandra så när du pumpar 98 kan du få 95 oktan och tvärt om - men oftast får du "98" oktan när du tankar 98. Andelen etanol får också ha ett relativt stort spann. Allt går ut på att maximera bolagens vinst.
Upp till 5 % . Någon skrev att han hade testat 98 oktan från Preem han kom fram till att det var strax under 2 % etanolNu när 95okt har 10% etanol vs 98 som har 5% så skiljer de mindre i effekt. Motorn sänker effekten när den indikerar spikning, etanolen motverkar ju det effektivt. Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.
De skulle va intressant att bromsa en nyare värre modell BMW som tycks va känsligast på 95 vs 98 när de gäller effekt.
Välkommen till forumet.Upp till 5 % . Någon skrev att han hade testat 98 oktan från Preem han kom fram till att det var strax under 2 % etanol
Sen när man läser produktblad så kan man se någonting intressant på typiskt oktanvärde kan det stå 98 oktan.Men på ett annat bensinbolag kan det stå 98,2 . Om det är exakt på gränsen för bilens dator så kanske det kan ha en liten effekt skillnad . Vill man garanterat på att det ska vara 98 punkt Någonting så tankar man i 10 % E85
Är man rädd för korrition pga av etanol så har ju tex Biltema En tillsats produkt som ska förhindra den biten . Den produkten verkar vara prisvärd Den är för E10/E85
Du kan definitivt hälla i mer etanol (motorn går magrare ju mer etanol du häller i) men vad tänkte du att du skulle uppnå med det? Har du ett parti i källaren som du inte lyckats kränga av?Jag undrar över det där med att dom blandar i etanol (som ju är alkohol) i bensin, som ju är en oljeprodukt. Hur pass lirar dom två med varandra? Och kan jag själv i sådana fall spetsa till mitt bränsle med mer etanol, eller kanske rent av dryga på genom att hälla i nån dl rapsolja i tanken?
Nån som vågat experimentera med olika blandningar för att se vad som händer?
Nej dessvärre inte, du får gå till BiltemaHar du ett parti i källaren som du inte lyckats kränga av?
Testade ett par tankar och visst fungerade det. Dock var där mindre kräm vilket var speciellt påtagligt när jag bytte tebax till 98 så nu är det 98 okq8 som gäller för migVågar man köra på den här i en RD 350?
Det vanliga när man blandar två ämnen som inte lirar med varandra ämne A och ämne BJag undrar över det där med att dom blandar i etanol (som ju är alkohol) i bensin, som ju är en oljeprodukt. Hur pass lirar dom två med varandra? Och kan jag själv i sådana fall spetsa till mitt bränsle med mer etanol, eller kanske rent av dryga på genom att hälla i nån dl rapsolja i tanken?
Du kommer få bättre knackbeständighet med mer etanol i (som du inte har någon nytta av om du inte ökar kompression/förtändning) men sämre effekt eftersom etanolen innehåller mindre energi per liter.Nej dessvärre inte, du får gå till Biltema
Jag tänkte på just energiinnehållet, om man kanske kunde 'dopa' sin soppa aningens och få ut mer kräm, så att säga.
Vill du ha mer energi i soppan så är toulen och aceton bra grejerJag undrar över det där med att dom blandar i etanol (som ju är alkohol) i bensin, som ju är en oljeprodukt. Hur pass lirar dom två med varandra? Och kan jag själv i sådana fall spetsa till mitt bränsle med mer etanol, eller kanske rent av dryga på genom att hälla i nån dl rapsolja i tanken?
Jaha, det är du som ligger bakom allt det där blandandet med E10 och E5 osv. Nu vet vi! Men OK, jag förstår lite grann av din förklaring i alla fall. Tackar.Rent praktiskt så går det antagligen tillsätta 1 dl etanol till 10 liter bensin
Aceton har jag nog här hemma. Jag kommer dock inte prova, jag är nog ändå ganska nöjd med energimängden i Shells pumpar.toulen och aceton
Annars om du inte varit nöjdJaha, det är du som ligger bakom allt det där blandandet med E10 och E5 osv. Nu vet vi! Men OK, jag förstår lite grann av din förklaring i alla fall. Tackar.
Aceton har jag nog här hemma. Jag kommer dock inte prova, jag är nog ändå ganska nöjd med energimängden i Shells pumpar.
Tillsätter man BARA lustgas finns det en överhängande risk att glädjen blir VÄLDIGT kortvarig.Lustgas annars. Räcker inte så länge men är kul medans det varar.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|