Effektförlust med 95 oktan?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vågar man köra på den här i en RD 350?

Jag noterar texten "2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."

Fram tills nu har jag blandat själv 2.5% Castrol TTS med B95.
Jag har sett Alkylatbensin med 2,5% olja, på Jula, men nu finns det inte på deras hemsida.
Jag kör min röjsåg på 2%-färdigblandat och så en skvätt olja till i då den ska ha 2,5%
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
ALKYLAT är ett bränsle, akrylat är något helt annat, ett samlingsnamn för t.ex. Plexiglas eller färg som fel använt får trä att ruttna..
Ok, jag borde själv ha reagerat på detta. Har målat stugan med akrylat flera gånger, men har inte egentligen läst vad det står på Julas bensindunkar. Rätt ska vara rätt, absolut.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vågar man köra på den här i en RD 350?

Jag noterar texten "2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."

Fram tills nu har jag blandat själv 2.5% Castrol TTS med B95.

Ja du kan köra alla färdigblandade tvåtakts alkylatsoppor som finns förutsatt att de inte är anpassade för båtmotorer. Båtmotorolja förbränns vid lägre temp för båtmotore har låg trimgrad går på låga varv. Kör man en båtmotorolja i en högtrimmad motor så får man sämre skydd när man kör hårt. De är mindre farligt att köra landbaserad olja i båtmotor men den förbränns dåligt så de kommer ryka mer lukta mer samt ligga döda fiskar efter båten :hihi
 

Andersljungberg1

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2024
Hoj
Ingen
Finns det någon i expertpanelen här som kan uppskatta eller rent av beräkna hur mycket effekt min bil - som är motoroptimerad/mappad för 98 oktan - förlorar procentuellt på att köras med 95 oktan istället?
Du kan också köra in 10 % är E85 minst då blir det några ören billigare per liter En E85 kan också ses som en syre sättare . Jag menar 98 oktan +10 % E85
 

Andersljungberg1

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2024
Hoj
Ingen
En motor optimerad för 95 oktan ger mer effekt med 95 oktan än 98. En motor optimerad för 98 oktan ger mer effekt med 98 oktan än med 95 oktan. Ska man vara riktigt anal innehåller 95 oktan lite mer energi än 98 oktan per volym. En motor som anpassar sig själv (de flesta bilar från 1998 och framåt) kan ge mer effekt med 98 oktan än med 95 oktan - och tvärt om. Det beror helt och hållet på hur motorn är konstruerad. SAAB EcoPower gav 30 hästar extra med E85 än med 95 är ett sådant exempel.

Utöver allt ovanstående... specifikationerna på 95 och 98 oktan överlappar varandra så när du pumpar 98 kan du få 95 oktan och tvärt om - men oftast får du "98" oktan när du tankar 98. Andelen etanol får också ha ett relativt stort spann. Allt går ut på att maximera bolagens vinst.
De kan också stå att bilen kan gå på 95 oktan men i samma bruksanvisning kan det stå att prestandan kan bli lite bättre med premium bensin alltså 98 oktan eller högre
 

Andersljungberg1

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2024
Hoj
Ingen
Nu när 95okt har 10% etanol vs 98 som har 5% så skiljer de mindre i effekt. Motorn sänker effekten när den indikerar spikning, etanolen motverkar ju det effektivt. Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.
De skulle va intressant att bromsa en nyare värre modell BMW som tycks va känsligast på 95 vs 98 när de gäller effekt.
Upp till 5 % . Någon skrev att han hade testat 98 oktan från Preem han kom fram till att det var strax under 2 % etanol
Sen när man läser produktblad så kan man se någonting intressant på typiskt oktanvärde kan det stå 98 oktan.Men på ett annat bensinbolag kan det stå 98,2 . Om det är exakt på gränsen för bilens dator så kanske det kan ha en liten effekt skillnad . Vill man garanterat på att det ska vara 98 punkt Någonting så tankar man i 10 % E85
Är man rädd för korrition pga av etanol så har ju tex Biltema En tillsats produkt som ska förhindra den biten . Den produkten verkar vara prisvärd Den är för E10/E85
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Upp till 5 % . Någon skrev att han hade testat 98 oktan från Preem han kom fram till att det var strax under 2 % etanol
Sen när man läser produktblad så kan man se någonting intressant på typiskt oktanvärde kan det stå 98 oktan.Men på ett annat bensinbolag kan det stå 98,2 . Om det är exakt på gränsen för bilens dator så kanske det kan ha en liten effekt skillnad . Vill man garanterat på att det ska vara 98 punkt Någonting så tankar man i 10 % E85
Är man rädd för korrition pga av etanol så har ju tex Biltema En tillsats produkt som ska förhindra den biten . Den produkten verkar vara prisvärd Den är för E10/E85
Välkommen till forumet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag undrar över det där med att dom blandar i etanol (som ju är alkohol) i bensin, som ju är en oljeprodukt. Hur pass lirar dom två med varandra? Och kan jag själv i sådana fall spetsa till mitt bränsle med mer etanol, eller kanske rent av dryga på genom att hälla i nån dl rapsolja i tanken?

Nån som vågat experimentera med olika blandningar för att se vad som händer?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag undrar över det där med att dom blandar i etanol (som ju är alkohol) i bensin, som ju är en oljeprodukt. Hur pass lirar dom två med varandra? Och kan jag själv i sådana fall spetsa till mitt bränsle med mer etanol, eller kanske rent av dryga på genom att hälla i nån dl rapsolja i tanken?

Nån som vågat experimentera med olika blandningar för att se vad som händer?
Du kan definitivt hälla i mer etanol (motorn går magrare ju mer etanol du häller i) men vad tänkte du att du skulle uppnå med det? Har du ett parti i källaren som du inte lyckats kränga av?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vågar man köra på den här i en RD 350?

Jag noterar texten "2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."

Fram tills nu har jag blandat själv 2.5% Castrol TTS med B95.
Testade ett par tankar och visst fungerade det. Dock var där mindre kräm vilket var speciellt påtagligt när jag bytte tebax till 98 så nu är det 98 okq8 som gäller för mig
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag undrar över det där med att dom blandar i etanol (som ju är alkohol) i bensin, som ju är en oljeprodukt. Hur pass lirar dom två med varandra? Och kan jag själv i sådana fall spetsa till mitt bränsle med mer etanol, eller kanske rent av dryga på genom att hälla i nån dl rapsolja i tanken?

Nån som vågat experimentera med olika blandningar för att se vad som händer?
Det vanliga när man blandar två ämnen som inte lirar med varandra ämne A och ämne B
Är att man kan tillsätta högst X % av A till B då får man en blandning av A och B
Tillsätter man mer än X % av A till B så får man en blandning av A och B, samt A och B
men när man ökar på med ännu mera A och allt mindre B så blir det igen en balndning av A med lite B eller på annat sätt
Det vanliga när man blandar två ämnen som inte lirar med varandra ämne A och ämne B
Är att man kan tillsätta högst Y % av B till A då får man en blandning av B och A
Tillsätter man mer än Y % av B till A så får man en blandning av B och A, samt A och B
men när man ökar på med ännu mera B och allt mindre A så blir det igen en balndning av B med lite A. Rent praktiskt så går det antagligen tillsätta 1 dl etanol till 10 liter bensin utan problem och kanske också 1 dl bensin till 10 liter etanol. Men när det gäller etanol och bensin verkar det vara mycket mer än 1% , det är tror jag 10% etanol i 95 Oktan och 15% bensin i E85.
Vill du prova var gränsen går kan ju ett sätt vara blanda 1 dl bensin med 1 dl E85 i en glasflaska och skaka ordentligt. Och kolla nästa dag om det separerat sig i 2 eller fler lager i flaskan.
Har det inte separerat i flera lager så är bensin och etanol i obegränsat blandbara.
Eller så kan man hitta det på webben !
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Etanol och bensin blandar sig obehindrat.
Möjligen att blandningen kan separera och skikta sig efter en längre tid(minst veckor) men om det eventuellt skulle vara fallet så kommer det återigen blanda sig snabbt när man börjar köra och bränslet skakas om i tanken.


Det gäller dock inte diesel.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nej dessvärre inte, du får gå till Biltema 😜

Jag tänkte på just energiinnehållet, om man kanske kunde 'dopa' sin soppa aningens och få ut mer kräm, så att säga.
Du kommer få bättre knackbeständighet med mer etanol i (som du inte har någon nytta av om du inte ökar kompression/förtändning) men sämre effekt eftersom etanolen innehåller mindre energi per liter.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag undrar över det där med att dom blandar i etanol (som ju är alkohol) i bensin, som ju är en oljeprodukt. Hur pass lirar dom två med varandra? Och kan jag själv i sådana fall spetsa till mitt bränsle med mer etanol, eller kanske rent av dryga på genom att hälla i nån dl rapsolja i tanken?

Nån som vågat experimentera med olika blandningar för att se vad som händer?
Vill du ha mer energi i soppan så är toulen och aceton bra grejer 😊
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Rent praktiskt så går det antagligen tillsätta 1 dl etanol till 10 liter bensin
Jaha, det är du som ligger bakom allt det där blandandet med E10 och E5 osv. Nu vet vi! 😉 Men OK, jag förstår lite grann av din förklaring i alla fall. Tackar.

toulen och aceton
Aceton har jag nog här hemma. Jag kommer dock inte prova, jag är nog ändå ganska nöjd med energimängden i Shells pumpar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jaha, det är du som ligger bakom allt det där blandandet med E10 och E5 osv. Nu vet vi! 😉 Men OK, jag förstår lite grann av din förklaring i alla fall. Tackar.


Aceton har jag nog här hemma. Jag kommer dock inte prova, jag är nog ändå ganska nöjd med energimängden i Shells pumpar.
Annars om du inte varit nöjd
Citat:
This analysis indicates that nitromethane generates about 2.3 times the power of gasoline when combined with a given amount of oxygen.[citation needed]
slut citat
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Lustgas annars. Räcker inte så länge men är kul medans det varar.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top