Se bifogad bild med effektkurva från tidningen Bike 1/2022 sidan 64.
Det står "effekt på vevaxeln”…
Jag gissar att det betyder att det är den effekt som kommer ut från motorn, men inte den effekt som kommer till hjulet?
Innebär det att man ska räkna bort den effekt som försvinner innan den kommer ut till hjulet?
Jag har läst att en kedja tar bort ca 3-5% av effekten och att en kardanaxel tar bort 20-25%. Osäker på om det gäller både motoreffekt och/eller även vridmoment.
I tabellen (bifogad bild från Bike 1/22 sidan 64) står det att Ducati Multistrada V4 har ett drivmoment på 126 Nm medan BMW GS har 139 Nm (BMWn vinner det delmomentet med 10%). När leverantörerna själva mäter så anger Ducati 125 Nm och BMW 143 Nm. Skillnaden mot Bike:s mätning är med andra ord inte så stora men BMW vinner även den mätningen med 14% (dvs mer än när Bike gör egna mätningar).
Men:
BMW:n har kardan och Ducati har en kedja så BMW:n tappar en större del av sin effekt jämfört med Ducatin. Ska jag i så fall tolka det som att BMWs vridmoment ska räknas om till max 104 Nm (139x75%) och att Multistradan har 120 Nm (126x95%) och att Multistradan i praktiken har ett 15% bättre drivmoment än BMW:n? För det måste väl vara effekten och drivmomentet på hjulet som är den intressanta? Varför vill man ens veta effekten på en vevaxel? Vidare är det egentligen effekt/drivmoment per kilo (inklusive förare) som är ännu mer relevant (men det kan vi bortse från här).
Något som inte har med frågan att göra:
Jo jag har kört båda.
Jag gillar båda.
Upplever BMW 1250 GS piggare än BMW 1200 GS.
Upplever Multistrada V4 betydligt piggare än Multistrada 1260.
Jag var imponerad av nya V4. Kan ha att göra med att jag hade låga förväntningar på Multistradan eftersom jag inte gillade gamla 1260-motorn - så uppgraderingen var större på Ducatin. Det var visserligen några månader mellan provkörningarna men jag tycker att Multistradan kändes piggare än GS:en (även under 6000 varv).
Jo jag vet att kardan är mer lättskött men den har också nackdelen att den väger mer, kostar mer och stjäl effekt och drivmoment. För egen del hade jag föredragit en lättare och starkare GS med kedja (än med kardan). Det lär sannolikt inte komma som tillval (frånval), men det kostar ju inget att önska. ?
Det står "effekt på vevaxeln”…
Jag gissar att det betyder att det är den effekt som kommer ut från motorn, men inte den effekt som kommer till hjulet?
Innebär det att man ska räkna bort den effekt som försvinner innan den kommer ut till hjulet?
Jag har läst att en kedja tar bort ca 3-5% av effekten och att en kardanaxel tar bort 20-25%. Osäker på om det gäller både motoreffekt och/eller även vridmoment.
I tabellen (bifogad bild från Bike 1/22 sidan 64) står det att Ducati Multistrada V4 har ett drivmoment på 126 Nm medan BMW GS har 139 Nm (BMWn vinner det delmomentet med 10%). När leverantörerna själva mäter så anger Ducati 125 Nm och BMW 143 Nm. Skillnaden mot Bike:s mätning är med andra ord inte så stora men BMW vinner även den mätningen med 14% (dvs mer än när Bike gör egna mätningar).
Men:
BMW:n har kardan och Ducati har en kedja så BMW:n tappar en större del av sin effekt jämfört med Ducatin. Ska jag i så fall tolka det som att BMWs vridmoment ska räknas om till max 104 Nm (139x75%) och att Multistradan har 120 Nm (126x95%) och att Multistradan i praktiken har ett 15% bättre drivmoment än BMW:n? För det måste väl vara effekten och drivmomentet på hjulet som är den intressanta? Varför vill man ens veta effekten på en vevaxel? Vidare är det egentligen effekt/drivmoment per kilo (inklusive förare) som är ännu mer relevant (men det kan vi bortse från här).
- Tänker jag rätt?
- Om det är så är det väl bättre att redovisa effekten från bakhjulet?
- Om tex kardanen tar bort exempelvis 25% av effekten (hk), är det samma för drivmomentet (Nm)? Eller följs dessa värden inte åt?
Något som inte har med frågan att göra:
Jo jag har kört båda.
Jag gillar båda.
Upplever BMW 1250 GS piggare än BMW 1200 GS.
Upplever Multistrada V4 betydligt piggare än Multistrada 1260.
Jag var imponerad av nya V4. Kan ha att göra med att jag hade låga förväntningar på Multistradan eftersom jag inte gillade gamla 1260-motorn - så uppgraderingen var större på Ducatin. Det var visserligen några månader mellan provkörningarna men jag tycker att Multistradan kändes piggare än GS:en (även under 6000 varv).
Jo jag vet att kardan är mer lättskött men den har också nackdelen att den väger mer, kostar mer och stjäl effekt och drivmoment. För egen del hade jag föredragit en lättare och starkare GS med kedja (än med kardan). Det lär sannolikt inte komma som tillval (frånval), men det kostar ju inget att önska. ?
Bifogat
Last edited: