Effektrör mm.

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Snart Fz6-n
Jag har funderat ett tag på att köpa ett effektrör till min Honda NSR -97:a :yoparty . Har kollat på Jolly Moto mfl. Men jag undrar vad det gör för effekt? Vilket rör är bäst? Tänkte även köpa mig ett nytt bakdäck, men då bredare än ordinal, Vilken dimension tycker ni passar bäst?

Tacksam för alla svar :Bugar .
 

Tisse

snart med i 100-klubben
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Himle
Hoj
TZR 125
Effekt rör

Du bör nog ha cy linder med bättre effekt i innan du köper effekt system hade en kompis som köpte effect det gjorde knapt nån skillnad innan han bytte till portad cylinder....... men det blir mycket härligare ljud...
 

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Ehm effektrör är det som ger mest effekt på en 125 tvåtakt..

Sen måste man ju bestyka förgasaren rätt också.

Men nu säger jag inte att större cylinder ger noll effekt utan att det finns mest att hämta i ett effektblås
 

Solid snake

Guest
Huck skrev:
Ehm effektrör är det som ger mest effekt på en 125 tvåtakt..

Sen måste man ju bestyka förgasaren rätt också.

Men nu säger jag inte att större cylinder ger noll effekt utan att det finns mest att hämta i ett effektblås


Mm, du har så rätt så. :pannkyss

Och om man nu ska ha större cylinder så passar inte 125cc avgassystemet till den nya större cylindern, så är det. :fakta

Lyssna på Huck o mig så ska du se att det blir bra. :D :rolleyes:
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
så sant som det är sagt samma visa samma gång.
Effektavg. system är det sin ger mest enligt dom flesta som kan det där, livsavgörande med rätt bestyckning, alla system dvs typ jolly, arrow o gianelli mfl. ger ca.2-4hk (alltså +- hk så klart).
Sen kan man ju hålla på att porta och ställa in så kallade squsihförband (osäker på stavningen)
då kan man tydligen ta ut många % mer i effekt, osv.
Men sen är det ju en fråga om hur mycket effekt man vill ta ut ur en liten 125cc motor, för att ha den så "hållbar" som möjligt.
Kanske bara är jag som tycker det är bekvämt att motorn inte behöver servas var 5:e timme som man kör och det inkluderar ju kolvbyte :D:rofl
aja det är ju upp till var och en, men köp ditt system och var glad :) det är blir märkbar skillnad om man bara kan bestycka om rätt


Ska se till att det kommer upp en "sticky" om en del trimmfrågor, så vi sätter punkt för den disktíonen. :)
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
såg en bäkning på en aprilia rs125a med ett jolly moto system... den fick 32.6hk på bakhjulet och 30.73 hk med orginalsystemet.. dvs 1.87hks skillnad :pannkyss
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Varför inte skita i avgassystemen på marknaden som ger ett par få häst och istället låta få ett skräddarsytt för nån tusenlapp mer?
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Mr_Malossi skrev:
såg en bäkning på en aprilia rs125a med ett jolly moto system... den fick 32.6hk på bakhjulet och 30.73 hk med orginalsystemet.. dvs 1.87hks skillnad :pannkyss


inte för att vara petig, men enligt den effektkurvan är det 28.4hk och 19.4nm i vrid...på bakhjulet och 30.73 på vevaxeln

har alltså 0.4kh mer än min, men lite mycket i vrid
betydligt senare i varvtalet.... har dom siffrorna (28hk och 19.4nm vid 10000rpm) enligt det diagrammet så har han det vid 10700rpm


så jag är lessen att du har fel där... och jag kan lova dig att en rs har ca. 32hk på vevaxeln orginal... skulle iofs vara kul att se en "motor" bänkning och se vad en orginal- motor verkligen har på veven.

skrev samma i andra tråden
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
shoik skrev:
inte för att vara petig, men enligt den effektkurvan är det 28.4hk och 19.4nm i vrid...på bakhjulet och 30.73 på vevaxeln

har alltså 0.4kh mer än min, men lite mycket i vrid
betydligt senare i varvtalet.... har dom siffrorna (28hk och 19.4nm vid 10000rpm) enligt det diagrammet så har han det vid 10700rpm


så jag är lessen att du har fel där... och jag kan lova dig att en rs har ca. 32hk på vevaxeln orginal... skulle iofs vara kul att se en "motor" bänkning och se vad en orginal- motor verkligen har på veven.

skrev samma i andra tråden


:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :pannkyss
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur blir ljudet med effektrör?

Mer crossaktigt? Hörde ju shoiks och den lät mer åt cross hållet än en vanlig rs.

Vet inte om det är så med alla rör.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
H4 skrev:
Hur blir ljudet med effektrör?

Mer crossaktigt? Hörde ju shoiks och den lät mer åt cross hållet än en vanlig rs.

Vet inte om det är så med alla rör.

alltså i och med ett större rör och mindre ljuddämpare, så ekar det ju mer och därför blir det så, blir likadant på alla tvåtaktare....
tyvärr, dock låter det ju nice när man ligger upp emot en 13.000rpm och gasar satan :) i söderledstunneln :rolleyes: biffer vet vad jag snackar om :Rockbanan
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
H4 skrev:
Hur blir ljudet med effektrör?

Mer crossaktigt? Hörde ju shoiks och den lät mer åt cross hållet än en vanlig rs.

Vet inte om det är så med alla rör.


Det låter trimmad moppe!
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top