Effektsystem till RS

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Longbow skrev:
Om nu alla vill veta så:

En ostrypt rs får 1,5 hk mindre på pappret med JM Sp.. men..
Med en jm portad cylle ökar effekten med 4 hk..

Mmm han vet nog vad han snackar om, men kanske inte du? :7peta
se det inte som något påhopp men du verkar bara snacka om vad andra sagt.
Osh inget fel med det, men man ska alltid ta det med en nypa salt även fast det är "korrekta uppgifter"

Att en ostrypt rs får 1,5hk mindre på pappret med JM SP det är bull, dags att kika överbestyckningen.
att effekten ökar med en portad cylinder, är ju inte så konstigt, då du får ett ökat flöde av bränsleluftblandnin, MEN fortfarande, så är det så att motorn måste kunna förbränna det så optimalt som möjligt, för att man ska få ut effekt.
Fel bestycking på en portad cylle = mindre effekt där också...

det är ren fakta :fakta


sen som alex sa, man får inte bara några hk extra, utan även några kg lättare, aningen mer ljud osv.


Att man MÅSTE porta för att få ut mer effekt är ju också fel :fakta, det går endå. Men ja det kan ju underlätta.

Men alla motorer har sian restrektioner och vill man ha ut MYCKET effekt MÅSTE man porta. Men då är det inte bara portningen i sig som ger en massa effekt, utan dem ökade möjlighterna för mer bränsleluftblandning in och ut.

dock är ju mycket effekt på en 125cc 2T inte det optimala att hålla på med om man inte rejsar då det är mycket slitsamt för motor och drivlina.
 
Last edited:

Glid

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Sandviken
Hoj
Aprilia RS 125
tack. jag tycker att jag fått svar på mina frågor. Men jag har en lr två till.

Är JL Jim Lomas (som inte är felstavat) effektrören sämre än JM eller Gianelli? är lite sugen på det med två pipor.

Och gärna lite fler länkar.
 

cross-e-kul

Rosen
Gick med
12 Jun 2005
Ort
trelleborg
Hoj
KTM 125exc med sm kit
men det som är till rs125 har ju bara en pipa, och de som har två pipor ska kopplas till två cylindrar. eller har jag missuppfattat något :confused: :va
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
cross-e-kul skrev:
men det som är till rs125 har ju bara en pipa, och de som har två pipor ska kopplas till två cylindrar. eller har jag missuppfattat något :confused: :va

Jim Lomas twin på RS 125 delar upp sig i två "rör" vid dämparen, alltså inte från cyllen. Endast en kosmetisk touch. Ser lite tamt ut vid rören:

lomas1.jpg


Å jag kan säga att det är ganska onödigt att ha ett sådant system. Bäst att köpa vanliga Jim Lomas single systemet för att:

1. Det väger mindre

2. Det är billigare

Men vill du posa, så :yoparty
 
Last edited:

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
H4 skrev:
Å jag kan säga att det är ganska onödigt att ha ett sådant system. Bäst att köpa vanliga Jim Lomas single systemet för att:

1. Det väger mindre

2. Det är billigare


samt att ett dubbelpipigt 2-t rör ger minder effekt än ett med en pipa (förutsatt ett det är det enda som skiljer...alltså att rören har samma sorts expansionskammare)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
trelleborgaren skrev:
samt att ett dubbelpipigt 2-t rör ger minder effekt än ett med en pipa (förutsatt ett det är det enda som skiljer...alltså att rören har samma sorts expansionskammare)

Såvitt jag vet så har de samma expansionskammare, så det stämmer nog. En del på apriliaforum.com sade samma sak men jag var inte säker på det så jag tog inte med det i mitt inlägg. :tummenupp
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
shoik skrev:
Mmm han vet nog vad han snackar om, men kanske inte du? :7peta
se det inte som något påhopp men du verkar bara snacka om vad andra sagt.
Osh inget fel med det, men man ska alltid ta det med en nypa salt även fast det är "korrekta uppgifter"

Att en ostrypt rs får 1,5hk mindre på pappret med JM SP det är bull, dags att kika överbestyckningen.


humm jag vara bara tvungen att skriva igen.... vi får väll vänta och se vad killen skriver nu :tummenupp

Glöm inte att orginal så sitter det även katalysator.. på större cyklar pratar man väll om ca 10% effekt förlust med en sån :tummenupp [var ganska nydligen någon berättade att det satt en för mig :confused: ] åå vad jag förstår så lär det ju inte sitta en kat i trim pipa :hihi

edit : det känns lite J linderberg över såna pipor... fjoll varning! dubbel alltså, a namnet också :3freak :hihi
 
Last edited:

cross-e-kul

Rosen
Gick med
12 Jun 2005
Ort
trelleborg
Hoj
KTM 125exc med sm kit
okej, förlåt. jag hade inte kollat på rätt sidor, där jag hittade dem så fanns de bara med det som jag sa innan
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
trelleborgaren skrev:
samt att ett dubbelpipigt 2-t rör ger minder effekt än ett med en pipa (förutsatt ett det är det enda som skiljer...alltså att rören har samma sorts expansionskammare)


men det får man hoppas att JL inte har, det bör vara avstämmt, för att ha dubbla pipor, det det går att göra, i så fall tappar du ju som du säger ingen effekt...


alex, vet att nyare har det, är osäker på dom äldre
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Longbow skrev:
han äger Hansens motor som själjer aprilia.. allt från 50 - 250+ cc..
Hans barn kör rs50/125.. dom brukar åka o tävla runt i europa.. så yes han håller på mycket med rs.. han har gett mig 1000 bra tips.. om nån har ett prob med rs ring honom.. han vet allt :)



Har också snackat med honom flera gånger och han vet verkligen vad han snackar om. :tummenupp
 

Glid

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Sandviken
Hoj
Aprilia RS 125
okej. Vilken är skillnaden mellan Jolly Moto SP och vanliga JM? Är det SP som är bäst lr?

Och angående JL rören så var det en kille i england som pysslar med JL rör som sa att det dubbla röret vägde lite mer än det enkla. Men att det ger bara väldigt lite mindre kraft, han gissade på 0.01 bhp och sa att ingen på gatan skulle märka någon skillnad. Han äger cmpracing.co.uk och jag tror han har kläm på dom rören.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Glid skrev:
okej. Vilken är skillnaden mellan Jolly Moto SP och vanliga JM? Är det SP som är bäst lr?

finns :

jolly moto, typ om du kör med allt annat org
jolly moto sp, om du tex har 160cc cylinder
jolly moto sp corsa, om du har extremt trimmad!

så sa dom till mig:)

Vad som skiljer systemen är att dom är olika öppna:) typ tar du corsa systemet så kommer det absolut inte hända något innan 8500 det är inte säkert att du får någon tomgång alls m.m.

Men vad som är skummt är ju att ett system är ju avstämmt till en vis cyl m.m. hur kan då systemet funka till max när dom inte har en anning om vad man har på :3freak
 

Glid

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Sandviken
Hoj
Aprilia RS 125
Jag ringde till bikesys scandinavia och snackade med killen om systemen. Han sade att skillnaden mellan systemen var att registret flyttades olika.

SP Corsa systemet som är ett racing system är till för att köras med full gas hela tiden i stort sett. Det kan varva ut längre än de andra så att toppfarten blir lite högre på långa rakor, något som man inte skulle kunna utnyttja utanför en bana.

SP systemet är ett mellan system som flyttar upp registret men inte lika långt som SP Corsa. SP är mer lättkört än SP Corsa systemet fast det krävs ändå en aggresiv körning för att få ut allt ur det, men det ska klara av lättare tansportkörning ganska bra.

Det vanliga röret ska inte flytta upp registret så mycket så effekten kommer tidigare men är inte riktigt lika stor. Det funkar bra till transportkörning och det behöver inte att man varvar det så högt som de andra.

Det som skiljer systemen är att de e olika långa, SP Corsa är kortast och SP lite längre osv. Länden bestämmer alltså var registret hamnar. Men eftersom hela Aprilia RS är så extrem och Gianellit som sitter på är så välbyggt redan finns det inte så många eller stora fel att rätta till därför finns inte så mycket effekt att hämta. Effekt ökningen är ungefär lika på alla rören, ca 1-2 hästkrafter, sa han. Men det är motorns karaktär som man ändrar.

Han nämde inte heller att moppen behöver trimmas för att t ex ett SP eller ett SP Corsa system ska fungera, mer än att man måste ha en rätt fräch kolv och kolvringar för att det sliter på grejjerna. Jag tycker det låter väldigt konstigt att man ska sätta på en 160 cylinder för att kunna utnyttja SP systemet, eftersom alla systemen är framtagna för 125cc cylinder, att SP Corsa kanske är testat för en tävlings hojj köper jag men inte så mycket mer.

Jag tyckte att han verkade kunna sin sak och det här med två takt och han förklarade ganska ingående hur sånthär fungerar. Men kanske finns det någon som kan hävda att han har fel, jag gör det inte.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top