Efter gymnasiet?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Vad satan ska man göra efter gymnasiet?! :va

Jag kan verkligen inte komma på nåt som verkar vettigt eller roligt.
Jag går ut estetiska programet med musikinrikning våren 2005, lite tid kvar iaf.

Vad gjorde ni? Jag vill inte sitta på ICA men är något trött för att börja plugga... lumpen... tjaaa, pilot vore coolt men jag tror inte hälsan duger för det. + massa jada jada man måste göra innan..

Tackar för tips !!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan ju säga såhär oxå... alla tjejer i min klass har hamnat på ICA, Macken, Clas Olsson m.m... de pluggade för att bli "datanördar"... se var de hamnade.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Swedie skrev:
Kan ju säga såhär oxå... alla tjejer i min klass har hamnat på ICA, Macken, Clas Olsson m.m... de pluggade för att bli "datanördar"... se var de hamnade.

Vad räknas som datanörd? KTH 180 poäng civil?

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
ingen....
BlueNote skrev:

Jag går ut estetiska programet med musikinrikning våren 2005, lite tid kvar iaf.

Vad gjorde ni? Jag vill inte sitta på ICA men är något trött för att börja plugga... lumpen... tjaaa, pilot vore coolt men jag tror inte hälsan duger för det. + massa jada jada man måste göra innan..

Tackar för tips !!

Jag går oxå ut estetiska musikprogrammet 2005 (malmö)
Jag ska nog ta paus ett år, jobba på nått ställe, ta det lugnt
och sen plugga igen...

Ska antagligen läsa till mellanstadie idrottslärare, om jag inte får jobb i nån Mc-butik...

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Det finns inga pilottjänster i lumpen...

BlueNote skrev:

Tackar för tips !!

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
d1ce skrev:
Det finns inga pilottjänster i lumpen...

Det jag mena.. först göra lumpen minst 10 månader å få "bra betyg" å sedan söka vidare till "jag vill bli pilot snälla testa mig" prylarna :p

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Miss BrInK skrev:
Jag går oxå ut estetiska musikprogrammet 2005 (malmö)
Jag ska nog ta paus ett år, jobba på nått ställe, ta det lugnt
och sen plugga igen...

Ska antagligen läsa till mellanstadie idrottslärare, om jag inte får jobb i nån Mc-butik...

Alright!

Vad spelar / sjunger du? bra gymnasium i malmö?
Jag går på Rytmus om du känner till de..

Jag känner dock inte för att sitta på ICA i typ 1 år :p

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
ingen....
BlueNote skrev:
Alright!

Vad spelar / sjunger du? bra gymnasium i malmö?
Jag går på Rytmus om du känner till de..

Jag sjunger inom alla changrar, men mest funk, rock, soul och blues...
Vad spelar/sjunger du dårå??
Ja programmet är bra mycket bra lärare och hög "kvalité" på eleverna.
Jag känner inte till era gymnasieskolor i stockholm, tyvärr.
ert pogram bra eller???

Nä jag tänker inte sitta på ica, Bläää!
Isåfall tar jag en praktikplats i en MC-butik.
och extra knäcker som servetris nån dag i veckan så man klarar sig...

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
BlueNote skrev:
Det jag mena.. först göra lumpen minst 10 månader å få "bra betyg" å sedan söka vidare till "jag vill bli pilot snälla testa mig" prylarna :p

Vill du så kan du! Satsa, jag ångrar att jag inte gjorde det, finns väl inte så mkt ballare saker än att susa omkring i en Jakt-kärra...

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
d1ce skrev:
Vill du så kan du! Satsa, jag ångrar att jag inte gjorde det, finns väl inte så mkt ballare saker än att susa omkring i en Jakt-kärra...

Så du flyger? Kan du inte berätta här eller skriva ett mega fett PM om allt? :D Jag vet inte om jag inte är tillräcklig på nåt håll men jag är inte för lång / kort eller för lätt / tung. Dvs lagom :)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
BlueNote skrev:
Så du flyger? Kan du inte berätta här eller skriva ett mega fett PM om allt? :D Jag vet inte om jag inte är tillräcklig på nåt håll men jag är inte för lång / kort eller för lätt / tung. Dvs lagom :)

läs igen...!!! :) om det inte framgår så ångrar jag att jag inte provade! jag ska bli tjock civilekonom :död

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Miss BrInK skrev:
Jag sjunger inom alla changrar, men mest funk, rock, soul och blues...
Ja programmet är bra mycket bra lärare och hög "kvalité" på eleverna.
Jag känner inte till några era gymnasieskolor i stockholm, tyvärr.
ert pogram bra eller???

QUOTE]

Jag trodde alla esteter kände till Södra Latin Och Rytmus :)
Vi har några elever från er där nere i skåne faktiskt. Det "ska" vara en av Sveriges bästa musikskolor och det tvivlar jag väl inte på, det är härligt.. nån enskata sketen lärare på hela skolan.. men det får man leva med då sossjävlarna precis dragit ner skolpengen och dom bästa lärarna ryker. Jag "kan" väl spela allt men gillar framför allt att lira hårdrock / metal. Men i ensemblen får man ju prova på allt i princip.

En del av musiklärarna jobbar som både musiker och lärare på skolan så det är skönt att man inte har massa pensionerade musiker som tror dom vet hur det är i verkliga livet!

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
d1ce skrev:
läs igen...!!! :) om det inte framgår så ångrar jag att jag inte provade! jag ska bli tjock civilekonom :död

Hoppsan.. jag kom i extas när jag trodde du va pilot så :D

Vad innebär civilekonom då? Vad för utbildning?

HanneZ

Guest
Swedie skrev:
datanördar på gymnasiet?

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Efter gymnasiet blir det nog ett sabbatsår så man kan jobba och fixa ordentlig hoj, hittar man nåt stabilt som man gillar och får bra betalt på så stannar jag nog där... who knows...?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
BlueNote skrev:
Hoppsan.. jag kom i extas när jag trodde du va pilot så :D

Vad innebär civilekonom då? Vad för utbildning?

man läser 160p (20p/termin) varav 120p ekonomirelaterade för att få magisterexamen har jag för mig. men för min del innebär det 4:a år på ett universitet, 4 years of pain... hatar det redan :)

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
ingen....
Jag trodde alla esteter kände till Södra Latin Och Rytmus :)
Vi har några elever från er där nere i skåne faktiskt. Det "ska" vara en av Sveriges bästa musikskolor och det tvivlar jag väl inte på, det är härligt.. nån enskata sketen lärare på hela skolan.. men det får man leva med då sossjävlarna precis dragit ner skolpengen och dom bästa lärarna ryker. Jag "kan" väl spela allt men gillar framför allt att lira hårdrock / metal. Men i ensemblen får man ju prova på allt i princip.

En del av musiklärarna jobbar som både musiker och lärare på skolan så det är skönt att man inte har massa pensionerade musiker som tror dom vet hur det är i verkliga livet!

E det den skolan där en massa "kändisar" gått?? :)

Många elever??

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
BlueNote skrev:
....

Nu kommer något riktigt gubbigt här:

Det skulle du ha tänkt på INNAN du valde att utbilda dig till..... till musik-estet.

De flesta jobb här i livet kräver kunnande. Kunnande erhållet genom erfarenhet, studier eller både och. Till viss del kan detta upphävas genom kontakter, men det räcker inte hur långt som helst.

Genom din vilja att välja en icke yrkesinriktad utbildning så har du stark begränsat dina möjligheter att säga "Jag känner inte för..."

'Arbete utan krav på yrkesutbildning'
http://platsbanken.ams.se/yrke/10000.html

Det är tyvärr många som inte lyckads förklara fördelen med en inriktning mot en faktisk, framtida försörjning vid val av gymnasie-inriktning för ungar som ska välja program.

Fundera på hur du vill försörja dig och fundera på när det är dax att börja inrikta sig. Det är val som bara du kan göra åt dig själv.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Miss BrInK skrev:
E det den skolan där en massa "kändisar" gått?? :)

Många elever??

Nja kändisar vettefan, Robyn gick här vet jag.
Men en jävla massa kändisar har varit å besökt skolan och berättat. Bla Deep purple nu i vintras :D

Det kommer väl 2-8 artister / band per termin eller så.. lite olika.

300 elever ungefär. 600 sökande per år, 100 kommer in.. ungefär.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Chrille, det är ju inte så många program som är yrkesinriktade. Det är väl Bygg, el och sånna program som är yrkesförberedande. Det känns inte som dom grejerna passar mig.

Högskola finns ju fortfarande, där finns det ämnen som är mer yrkesförberendande tycker jag. Alla kan väl inte bli byggare eller elektriker????

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...