Efter gymnasiet?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
BlueNote skrev:
...

Högskola finns ju fortfarande, där finns det ämnen som är mer yrkesförberendande tycker jag. Alla kan väl inte bli byggare eller elektriker????

Det var inte meningen att jävlas, bara krasst konstatera att om du ska försörja dig så är dina valmöjligheter begränsade. Att däremot plugga vidare bör ju öppna mängder med dörrar.

Alla måste vi bli 'något'.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Åh, nihar ju 1 år på er, .. stackars mig ska välja inom 1-2 månader.. suck

Lund
Gbg
Sthlm
Uppsala
London
Los Angeles
Helsingfors
Cambridge
New York
Linköping

står på listan; frågan e bara vart i helvete man hamnar och vad ere man ska läsa ? Kanske ta sabbatsår fast inge lust stå i ICA heller och inte sugen på resa nånstans. Dammit. :fatta!

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Chrille skrev:
Det var inte meningen att jävlas, bara krasst konstatera att om du ska försörja dig så är dina valmöjligheter begränsade. Att däremot plugga vidare bör ju öppna mängder med dörrar.

Alla måste vi bli 'något'.

Nä jag förstår att du inte ville va dum. Men många tycker man är korkad så fort man lirar nåt instrument eller går "estet". I pricnip läser jag precis som ett sam-program fast med musikinriktning.

Men nu vill jag veta vad fan man kan göra :huvet

Känns som att det finns mycket skit på högskola också, läste igenom nåt papper med lite kurser och jag förstår inte att folk läser vissa saker !

Iofs finns det en fin musikskolan i New York.. men stor chans att man kommer in där :gnissla

Å vem vill ta ett maffigt studielån på sig.. Stockholm får funka :)

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
En sak är klart, när det gäller jobb är det enda som gäller KONTAKTER.
Visst ska du vara utbildad och ha erfarenhet osv. Men kontakter väger tungt.

Det är svårt att hitta jobb man trivs med direkt efter gymnasiet, man har ett ganska begränsat urval. Jag jobbar på mejeri, tjänar bra och har bra arbetskamrater. Men jobbet suger.

Jag funderar väl på att utbilda mig men är lite skraj, har många kompisar som tröttnat på sitt jobb sen utbildat sig i 4 år för att sedan komma på att det inte finns några jobb. Och åter tillbaks till skitjobbet med 250 000 i studeiskuld.

Men utbildning är nog över lag ett bra alternativ, men stressa inte. Du ska veta va du vill. Det går att utbilda sig när man är 25, 30 och 40 om du så vill det.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
d1ce skrev:
:va ja?! hur är det då?

:rolleyes: doh.. busted...

Med tanke på att det är högre intagningspoäng här än på typ natur / sam eller whatever (inte fina skolor kanske) så hoppas jag det är normalt? :D Iaf ligger intagningspoängen på runt 240-250, men betygen/poängen väger inte så tungt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Sen jag slutade gymnasiet så har jag jobbat som byggnadsarbetare, gjort lumpen och hållern nu på med att utbilda mig till civilingenjör samtidigt som jag försöker bli världsmästare i roadracing. Allt av ovanstående rekommenderas varmt.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Sen jag slutade gymnasiet så har jag jobbat som byggnadsarbetare, gjort lumpen och hållern nu på med att utbilda mig till civilingenjör samtidigt som jag försöker bli världsmästare i roadracing. Allt av ovanstående rekommenderas varmt.

Oftopic kanske, men jag har alltid undrat vad en civilingenjör gör?
Rent praktiskt?

Från susning.nu

"Ursprunget till begreppet civilingenjör är militärt. När man började utbilda ingenjörer i väg- och vattenbyggnad hade motsvarande militära arbetsuppgifter (ex.vis. fästningsbyggnad, belägringar o.s.v.) redan under lång tid utförts av militäringenjörer; benämningen för denna nya typ av ingenjör blev helt logiskt civilingenjör. I engelskan har civil engineer behållit sin ursprungliga betydelse medan man i Sverige kallar allt från kemister till datavetare för civilingenjör."

Men vad gör dom ;)?

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Min syster ska ev åka till England ett år och jobba på en bar, vara bartender. Hon får då gratis boende och mat, + endel pengar. Kanske vore nåt? :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Oftopic kanske, men jag har alltid undrat vad en civilingenjör gör?
Rent praktiskt?

Löser problem inom diverse områden. Befattningarna är oändligt många. En Civ.ing maskin kan tex jobba på HRC och utveckla motorkomponenter till Rossis hoj.....

Edit:Jag är Väg och vattenbyggare

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
ingen....
Chrille skrev:
Nu kommer något riktigt gubbigt här:

Det skulle du ha tänkt på INNAN du valde att utbilda dig till..... till musik-estet.

De flesta jobb här i livet kräver kunnande. Kunnande erhållet genom erfarenhet, studier eller både och. Till viss del kan detta upphävas genom kontakter, men det räcker inte hur långt som helst.

Genom din vilja att välja en icke yrkesinriktad utbildning så har du stark begränsat dina möjligheter att säga "Jag känner inte för..."

'Arbete utan krav på yrkesutbildning'
http://platsbanken.ams.se/yrke/10000.html

Det är tyvärr många som inte lyckads förklara fördelen med en inriktning mot en faktisk, framtida försörjning vid val av gymnasie-inriktning för ungar som ska välja program.

Fundera på hur du vill försörja dig och fundera på när det är dax att börja inrikta sig. Det är val som bara du kan göra åt dig själv.

Vi "esteter" har samma behörighet som de som går samhällslinjen...
Vi kan få jobb som tex, lågstadieidrottslärare eller nått liknande efter skolan

Och vill man inte jobba på ICA så får man ju plugga efter gymnasiet. Svårare än så är det inte!

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Tja, det är kul att försöka hitta något man vill plugga vidare till...inte!

Och när man väl hittar något som man kan tänka sig att leva med att läsa och arbeta med, så måste man ju börja försöka komma in också.... :gnissla

Men snälla var lite uppmuntrande nu och säg att det löser sig!!! *hjälp*

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Chrille skrev:
Nu kommer något riktigt gubbigt här:
/.../
Genom din vilja att välja en icke yrkesinriktad utbildning så har du stark begränsat dina möjligheter att säga "Jag känner inte för..."
/.../

Det måste väl vara tvärt om? Man väljer en teoretisk utbildning för att stå på bred grund och kunna välja mellan många utbildningar!? :va

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hoppade på högskolan själv. Inget jag ångrar ett dugg såhär i efterhand när man redan hunnit lägga 200 högskolepoäng på hyllan :)

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Chris Ash skrev:
Löser problem inom diverse områden. Befattningarna är oändligt många. En Civ.ing maskin kan tex jobba på HRC och utveckla motorkomponenter till Rossis hoj.....

Fast då måste det vara bättre med en Civ.ing i Farkostteknik, speciellt en från KTH. :hihi

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
heinz_p skrev:
Det måste väl vara tvärt om? Man väljer en teoretisk utbildning för att stå på bred grund och kunna välja mellan många utbildningar!? :va

Jag missförstod frågan lite här. Jag fattade det som att blånoten var ute efter ett jobb direkt efter gymnasiet. Då en teoretisk gymnasieutbildning tyvärr ofta en begränsning då de sällan ger någon konkret inriktning/kompetens.

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Varför inte fortsätta med ngt som har med musik att göra?
Går inte Pauline från Fame factory på rytmus?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jarle skrev:
Varför inte fortsätta med ngt som har med musik att göra?
Går inte Pauline från Fame factory på rytmus?

Jo jag ska väl försöka det, dock pallar jag inte med musikhögskolan!
Pauline.. hmm kanske? :D Va nån grabb förra omgången eller hur det nu va som va med i famefactory.. följer inte programet så :näsblod

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Jag jobbade 1 år, lumpen 1 år, sen thailand 1 år som dykinstruktör. Sen nu har jag snart pluggat 3 år, blir ev 1.5 till, berors helt på jobb och så.

Pilottesterna är svåra. Jag gjorde alla, åkte ut på sista innan psykologen. Men, har du 10-7-7 från lumpen får du söka. Svårt att förbereda sig på dem. Sök tidigt så du hinner göra de 2 ggr. Det gjorde inte jag. Ångrar mig mycket för det.

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
He he erkänner att jag följer det programmet, tycker det är kul med all typ av musik. Ångrar själv att jag inte gick musik, jag gick media och har inte direkt haft nytta av det nu när jag jobbar som golfinstruktör.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...