Efter hår lång tid är det inte längre lagligt att fakturera?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Om jag köpt en vara av en firma som ej blivit betald p.ga att firman har slarvat med faktura så att jag ej fått någon. Efter hur lång tid har dom rätt att fakturera mig ?
6månader/12månader/24månader?

Nån som vet eller har bra länkar, har sökt förgäves på konsumentverket för vet itne riktigt vad jag ska söka efter.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
har för mig att det e 12 mån

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Är det inte bara att kontakta firman och be dem sända en faktura ? De har ju varit hyggliga och litat på dig genom att sälja mot faktura och bör rimligen få ersättning för det som är levererat.

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
finns det verkligen en preskriptionstid för sånt? Du har ju köpt varan och således sagt att du ska betala..
Märk väl att jag inte är jurist. =)

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
finns det verkligen en preskriptionstid för sånt? Du har ju köpt varan och således sagt att du ska betala..
Märk väl att jag inte är jurist. =)

Jo, det finns en slags preskribitionstid för sådant. Dock osäker på hur länge...

Det låg en likadan tråd uppe för kanske ett halvår sen har jag för mig faktiskt!!!

Jag menar annars kan ju ett företag göra ett jobb, glömma bort att fakturera för att sedan komma 40 år senare och ska fakturera samma belopp?

Då kan ju dessutom valutan ha ändrat sig en bra bit med inflation, hög konjuktur, låg konjuktur o.sv!

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
3 eller 4 år har jag för mig att det är.
Men som nån sa, har du fått grejer e det väl bara o betala...

// JN

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tycker att man ska göra rätt för sig då dom tydligen litade på dig! Varför har inte du ringt och undrat var fakturan är?
Du kan alltid lita på att dom kommer ta betalt för det kommer antagligen synas på balansräkningen förr eller senare om du inte köpt något väldigt billigt!

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Slå en signal till konsumentupplysningsmannen, de borde veta vad som gäller.

Obesitas

c;)
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
-
"2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
"2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM

Fast blir det där verkligen korrekt? En fordran är ju en faktura t.ex som redan är utskickad och redan finns, så är det itne i detta fall.

Detta fallet handlar om dom får skicka ut en faktura 12månader efter köp om ingen tidigare faktura har funnits.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Fast blir det där verkligen korrekt? En fordran är ju en faktura t.ex som redan är utskickad och redan finns, så är det itne i detta fall.

Detta fallet handlar om dom får skicka ut en faktura 12månader efter köp om ingen tidigare faktura har funnits.

Har du fått varan, och de glömt skicka fakturan, är det väl bara att du pröjsar dom nu när de fixat fram fakturan ffs!? :va Varför skulle du slippa?

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Det är tre år som gäller, precis som sagts i tidigare inlägg. Det finns exempel på hantverkare som gjort jobb, tagit betalt svart och fakturerat 2,5 år senare pga ekonomiska bekymmer. Eftersom hantverkaren kunde bevisa att han gjort jobbet men beställaren inte kunde bevisa att han betalat blev det att bara betala. Det fallet var uppe till rättegång för 7-8 år sedan

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Men ni vet ju inte ens vad det handlar om så lämna era åsikter utanför tråden tack. Konkreta svar på frågan arnars kan ni låta bli att skriva.

3år är det sagt av ett par stycken, då vet jag, tack

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
det här är sporthoj å då vet alla precis ;)
Du har fått prylar som du inte trott du behövt betala för p.g.a slarv med faktura...nu blir du sur för att dom kommit på dig och vill inte pröjsa. Men hår lång? :D pay up sucker :D

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag är inte så säker på det. Leverantören kan nog anses ha en fordran på dig även om fakturan inte ställts ut än.

Liknande saker har hänt mig (egenföretagare sedan '91) vid några tillfällen, leverantörer har glömt eller underlåtit att fakturera under lång tid. Som regel är det bara att bita ihop och se det hela som en förmånlig räntefri fakturakredit.:tummenupp Rent ekonomiskt är det ju så gott som alltid kunden som tjänar på det hela pga inflation och kostnadsutveckling. Har man hyfsad koll på sin bokföring och sina papper så är det ju också som flera har sagt i tråden, att man vet vad man har för liggande skulder.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM